کد مطلب: ۲۶۴۲۶۰

روایت روزنامه‌ها از قاچاق ۶ هزار خودرو لوکس

روایت روزنامه‌ها از قاچاق 6 هزار خودرو لوکس

روزنامه جام‌جم خطاب به مسئولان وزارت صمت و سازمان بازرسی کل کشور می‌نویسد: چرا اسامی واردکنندگان غیرقانونی خودرو منتشر نمی‌شود؟ اگر واردات این خودروها غیرقانونی بوده، چرا از گمرکات ترخیص شده و چرا شماره‌گذاری شده‌اند؟

میلاد مرادی: در حالی که بازار خودرو در ایران روزهای پرتلاطم خود را می‌گذراند که خبر هک کردن سایت وزارت صمت و وارد کردن غیرقانونی شش هزار خودرو لوکس، همانند بنزینی بود که بر روی آتش ریخته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس بازرسی کل کشور در خلال روزهای گذشته اعلام کرده در دوره شش ماهه مسدود بودن سامانه ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی یعنی از تیر تا دی‌ماه سال گذشته، تعدادی خودرو از طریق هک سامانه ثبت سفارش وارد کشور شده است.

مطبوعات کشور صبح امروز به بررسی این موضوع پرداختند. روزنامه ایران با تیتر « مافیای واردات غیر قانونی 6500 خودرو کیست؟ » از این مساله گزارش کرده است.

این روزنامه از مساله وارد شدن این خودروها اینگونه گزارش می‌دهد که در تیرماه 1395 سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد و مسئولان وزارت سصمت اعلام کردند که برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و واردات بی‌رویه خودرو این سامانه تا اطلاع ثانونی بسته خواهد شد.

این اقدام همزمان با بالا بردن تعرفه واردات خودرو توسط وزارت صمت موجب اعتراض واردکنندگان خودرو می‌شود. در حین همین اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو اعلام می‌کند: در مدت بسته بودن سایت ثبت سفارش هزاران خودرو به صورت غیر قانونی ثبت سفارش شده و وارد کشور شدند.

آنگونه که روزنامه ایران گزارش داده بعد از مدتی وزارت صمت نیز این مساله را تایید می‌کند تا در نه در نهایت مراجع بازرسی نیز مهر تایید بر این تخلف می‌زنند. اگر فرض روزنامه ایران مبنی بر حاشیه سود حداقلی 75 میلیون تومانی برای واردات هر کدام از این خودروها را بپذیریم، باید گفت که جیب متخلفان اکنون پر از 486 میلیارد تومان پول دارد.

« لایی کشیدن در واردات خودرو » تیتری است که روزنامه قانون برای گزارش خود انتخاب کرده است. این روزنامه در تحلیل خود به اخبار ضد و نقیض در مورد این مساله اشاره کرده است.

اگر واردات این خودروها غیرقانونی بوده، چرا از گمرکات ترخیص شده و چرا شماره‌گذاری شده‌اند؟

این روزنامه به نقل از مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان تجارت کشور می‌نویسد: این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت‌ سفارش بودند؛ ولی وقتی موضوع را با واردکننده‌ها در میان می‌گذاریم، می‌گویند کارمندان‌مان ثبت‌ سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم. ما هم تایید می‌کنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم کدام شرکت‌ها و کدام واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند.

روزنامه همشهری نیز با تیتر « هکر یا مفسد » به بررسی دو موضوع امنیت سایبری و نقش نفوذی‌ها در واردات خودرو پرداخته است. این روزنامه در مورد هک شدن سایت ثبت سفارش خودرو به نقل از مسئول ارتباط با رسانه‌های وزارت صمت می‌نویسد: مسئولان ثبت سفارش با سوءاستفاده از دسترسی‌ها، خودروها را وارد کردند؛ موضوع، یک تخلف است نه هک.

همچنین همشهری به نقل از نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: مسئولان تعداد این خودروها را 6هزار و 400دستگاه اعلام می‌کنند اما تعداد واقعی واردات آن 15هزار دستگاه خودرو است.

روزنامه جام‌جم نیز با تیتر « سناریوی هک » به این مساله پرداخته و در همین راستا سوالاتی را خطاب به وزارت صمت و سازمان بازررسی کل کشور پرسیده است.

این روزنامه می‌نویسد: چرا اسامی واردکنندگان غیرقانونی خودرو منتشر نمی‌شود؟ اگر واردات این خودروها غیرقانونی بوده، چرا از گمرکات ترخیص شده و چرا شماره‌گذاری شده‌اند؟ در این رابطه شایسته است که سازمان بازرسی و وزارت صنعت، معدن و تجارت سکوت خود را شکسته و با شفاف‌سازی و همچنین معرفی و برخورد با متخلفان احتمالی از ماجرا ابهام‌زدایی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.