کد مطلب: ۲۳۷۶۰۸

قراردادهای آتی و مزایای آن برای اقتصاد

قراردادهای آتی و مزایای آن برای اقتصاد

توسعه ابزارهای مالی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و مانع از ورود تقاضاهای سفته بازی به بخش واقعی بازارها می‌شود؛ لذا باید ابزارهای مالی را آنقدر گسترش و متنوع کنیم تا نیاز همه سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی برآورده شود و به بخش فیزیکی و واقعی اقتصاد لطمه وارد نشود.

علی رحمانی به مزایای بازارهای آتی و اینکه کسانیکه وارد بازار سکه می‌شوند انگیزه‌های متفاوتی دارند اشاره کرد و گفت: عده‌ای برای تامین نیازهای خود و عده‌ای دیگر نیز با انگیزه‌های سرمایه گذاری وارد این بازار می‌شوند. همچنین افرادی که با انگیزه سرمایه‌گذاری وارد بازار طلا می شوند لزوما به خود دارایی علاقه نداشته و به مشتقات آن نیز علاقمندند؛ به عبارتی فردی که با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد بازار سکه می شود، بازار آتی سکه نیز می‌تواند تقاضای مورد نیاز او را تامین کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با بیان اینکه اگر بازار آتی سکه وجود نداشت، حجم تقاضای این بازار برای خرید سکه وارد بازار واقعی می‌شد و برقراری تعادل به مراتب سخت‌تر از شرایط فعلی بود ادامه داد: از طرفی ما نمی‌توانیم منکر تقاضای سرمایه‌گذاری موجود در بازار سکه شویم، لذا توسعه بازارهای مالی همچون قراردادهای آتی که در کل دنیا، نیازهای سرمایه‌گذاری را تامین می‌کنند باید در کشور ما نیز رقم بخورد.

وی با بیان اینکه باید ابزارهای مالی در حوزه سکه متنوع تر شود، تاکید کرد: بازار آتی سکه بازاری منسجم و متشکل در بازار طلا و ابزاری بسیار کارا و ضروری است و تاکید می کنم که اگر این بازار وجود نداشت، تنظیم بازار طلا و سکه بسیار سخت می‌شد.

به گفته وی، با سرکوب بازارهای مالی نه تنها مشکلات حل نخواهد شد، بله ریسک سرمایه‌گذاری افزایش یافته و تقاضاهای سفته بازی راهی بخش واقعی بازارها می‌شود؛ لذا باید ابزارهای مالی را آنقدر گسترش و متنوع کنیم تا نیاز همه سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی برآورده شود و به بخش فیزیکی و واقعی اقتصاد لطمه وارد نشود.

رحمانی عنوان کرد: نخبگان باید در مسیر نوآوری های مالی با سرعت بیشتری حرکت کنند که البته در حوزه ابزارهای مالی طلا بازار منسجم و متشکل وجود دارد. بنابراین با توسعه ابزارهای مالی در حوزه بازار مشتقه، شفافیت معاملاتی و اطلاعاتی حاصل می شود و تنظیم بازارها نیز راحت‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تصمیم گیران و متولیان اقتصادی کشور نیز می‌توانند از ابزارهای جدید مالی در حوزه سکه بهره‌مند شوند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر همچنان از روش های سنتی و کهنه در این بازارها استفاده می کنیم و می‌خواهیم به متقاضیان، سکه نقدی بدهیم؛ در حالیکه با این حجم از نقدینگی و تقاضا، از عهده این کار بر نمی‌آییم.

این اقتصاددان تاکید کرد: به همین منظور است که در کشورهای پیشرفته دنیا بازارهای مشتقه بسیار گسترده شده و سرمایه گذاران محصولات مورد نظر خود را به صورت آتی خریداری می کنند به طوری که اگر فردی بخواهد در بازار نفت سرمایه گذاری کند، قرارداد آتی نفت خریداری می کند و در بازار نقدی وارد نمی شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر معاملات آتی طلا یک ابزار مالی است که سال‌هاست در بورس کالای ایران معامله شده و بانک مرکزی هم می‌تواند از این ابزار برای اعمال سیاست‌های خود استفاده کند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.