خبر مهم:

کد مطلب: ۲۳۶۰۴۴

قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر-چابهار امضا شد

قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر-چابهار امضا شد

قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر-چابهار بین وزارت نفت و وزارت دفاع امضا شد.

آیین امضای قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر-چابهار با هدف گازرسانی به صنایع این منطقه بین وزارت نفت و دفاع دقایقی قبل آغاز و این قرارداد بین دو وزاتخانه امضا شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هزینه اجرای این خط لوله ٢٤٥ میلیون یورو و طول این خط از ایرانشهر تا منطقه مکران-نیروگاه کنارک ٢٩٠ کیلومتر است که ٢٠١ کیلومتر آن که از منطقه ایرانشهر-سه راهی چپ را شامل می‌شود توسط شرکت ملی گاز ایران تامین مالی و اجرا می‌شود.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این مراسم با بیان اینکه مدت زمان اجرای این پروژه ۲ سال خواهد بود، گفت: یکی از آورده‌های این پروژه صادرات گاز به پاکستان است.

این درحالی است که طراحی پروژه گازرسانی به زابل به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آن از ۳ تا ۴ ماه دیگر آغاز می شود.

به گفته وی بازگشت سرمایه و سوددهی این پروژه از محل مصرف فرآورده انجام می‌شود.

در ادامه امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر-چابهار یک اقدام موثر اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان با آثار امنیتی و اجتماعی محسوب می‌شود، تصریح کرد: منطقه مکران که شامل سواحل طولانی است یکی از مهم‌ترین مناطق ساحلی برای کشور محسوب می‌شود که ظرفیت عظیمی برای توسعه صنعت است.

به گفته این مقام مسئول ثمره اجتماعی اجرای این خط لوله انتقال گاز محرومیت‌زدایی و گازرسانی به مردم منطقه و همچنین ایجاد اشتغال است. از سوی دیگر با تکمیل و بهره‌برداری این خط لوله شاهد رونق بیشتر صنایع از جمله پتروشیمی در منطقه مکران هستیم.

در پایان نیز بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به اینکه عقد قرارداد انتقال گاز ایرانشهر- چابهار از اهمیت راهبردی و توسعه‌ای بالایی برخوردار است، گفت: عقد و اجرای این قرارداد نشان از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و رونق استان سیستان و بلوچستان دارد. البته برای بندر جاسک پروژه‌های مختلفی از جمله احداث پایانه نفتی، پتروشیمی و فولاد نیز در نظر گرفته شده است که پیش‌بینی می‌شود بخش پایانه نفتی آن تا سال ۹۹ به ثمر بنشیند. به این ترتیب ارتباط بیشتر ایران به آب‌های اقیانوس هند با سهولت بیشتری نسبت به سابق کلید می‌خورد.

وی تاکید کرد: سواحل مکران را به جرات می توان از امن ترین نقاط کشور دانست که ساخت دو واحد متانول به موازات این پروژه به منظور استفاده از گاز آن در حال ساخت است که بی‌شک در زمینه اشتغالزایی موثر خواهد بود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.