کد مطلب: ۱۷۳۸۹۰

قرارداد تولید ۴۵۰ واگن ریل‌باس بین راه‌آهن با یک شرکت کره جنوبی

قرارداد تولید 450 واگن ریل‌باس بین راه‌آهن با یک شرکت کره جنوبی

قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مسافری ریل‌باس بین راه‌آهن ایران، شرکت واگن‌سازی ایریکو و شرکت روتم کره جنوبی روز شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد گفت: این قرارداد به ارزش 720 میلیون یورو به امضا رسیده و قرار است 450 واگن در طول شش سال و شش ماه تولید و به مرحله بهره‌برداری برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عباس آخوندی با بیان اینکه هم‌اکنون 100 دستگاه واگن ریل‌باس در شبکه فعال است، افزود: 150 واگن دیگر که در دست ساخت است، با این 450 واگن خودکششی شاهد تحولات بزرگی در توسعه قطارهای حومه‌ای خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با ورود این ناوگان به شبکه قطارهای حومه‌ای سالانه 70 میلیون مسافر می‌توانند در شبکه حومه‌ای جابه‌جا شوند، گفت: تولید این واگن‌ها در ایران برای یک‌هزار نفر اشتغال مستقیم، برای 1700 نفر اشتغال غیرمستقیم و 2 هزار نفر نیز پس از ورود این ناوگان به شبکه ریلی کشور مشغول کار خواهند شد.

مدیرعامل راه‌آهن نیز در حاشیه امضای این قرارداد گفت: این واگن‌ها در 78 ماه برای شرکت قطارهای حومه‌ای راه‌آهن ساخته می‌شود و اولین سری آن در کمتر از 1.5 سال آینده تحویل راه‌آهن خواهد شد.

سعید محمدزاده افزود: مالک اصلی این ریل‌باس‌ها دولت و راه‌آهن خواهند بود و بهره‌برداری از این واگن‌ها را در شبکه حومه‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وی از نهایی شدن اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در ماه جاری با امضای وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای زیر نظر راه‌آهن نهایی شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان کرد: دولت تدبیر و امید به توسعه قطارهای حومه‌ای در اطراف کلانشهرها توجه جدی دارد و با امضای این قرارداد و تولید این واگن‌ها ظرفیت بزرگی در قطارهای حومه‌ای به وجود می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته تلاش شد با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، تامین ناوگان شبکه ریلی کشور در دستور کار ما قرار گیرد و امروز شاهد امضای قرارداد خرید 450 واگن مسافری با استفاده از فاینانس مالی کره جنوبی در ایران هستیم.

محمدزاده با بیان اینکه در تولید این واگن‌ها سهم ایران بیشتر از شرکت روتم کره جنوبی است، گفت: هزینه تولید این واگن‌ها 720 میلیون یورو است و با ورود این واگن‌ها، توسعه قطارهای حومه‌ای در برنامه ششم توسعه وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: سازنده تجهیزات این واگن‌ها روتم کره جنوبی است و بیشتر آنها در شرکت ایریکو تولید خواهد شد، ضمن اینکه اجرای این قرارداد همراه با انتقال دانش فنی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت هیوندای روتم کره جنوبی نیز گفت: در تولید این واگن‌ها در شرکت ایریکو دانش فنی و تکنولوژی ساخت این واگن‌ها نیز به این شرکت ایرانی منتقل می‌شود.

سئونگ تاگیم افزود: همکاری‌های فنی شرکت روتم کره جنوبی تا پایان ساخت این واگن‌ها با شرکت ایریکو ادامه خواهیم داد تا این ریل‌باس‌ها تماما به راه‌آهن ایران تحویل شود.

منبع: فرصت امروز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.