کد مطلب: ۶۱۷۱۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین کلید خورد/ چین از ایران چه می‌خواهد؟

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین کلید خورد/ چین از ایران چه می‌خواهد؟

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شد. این خبری است که روز گذشته وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد. آن هم بعد از سفر به چین. اما ماجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چیست و اجرای آن در میانه مذاکرات هسته‌ای به چه معناست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در میانه مذاکرات هسته‌ای ، وزیر امور خارجه ایران به پکن رفت و روز گذشته ۲۴ دی ماه اعلام کرد که «امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام می‌کنیم.» آن هم توافقی که نه هنوز جزئیات آن منتشر شده و نه مشخص است تعهدات ایران و چین در برابر همدیگر چیست.

آنچه از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در رسانه‌ها منتشر شده، بسیار اندک و شامل اظهارات جسته و گریخته‌ای است که گاهی مقام مسئول یا نماینده مجلس آن را عنوان کرده است.

اما حالا گفته می‌شود که این قرارداد وارد مرحله اجرا شده است. قراردادی که برخی می‌گویند معادلات خاورمیانه را بر هم می‌زند و برخی دیگر می‌گویند بخشی از جنگ قدرت میان چین و آمریکاست. برخی هم می‌گویند اجرای این قرارداد به معنای بی‌اثر کردن تحریم‌های امریکاست و ایران می‌خواهد با کمک این قرارداد، در مذاکرات هسته‌ای دست بالا را داشته باشد. اما ماجرای این قرارداد چیست؟

پشت پرده سند همکاری‌ ۲۵ ساله ایران و چین

اگرچه بیشتر به ابعاد اقتصادی این قرارداد توجه شده اما کارشناسان می‌گویند سند همکاری ایران و چین، یک سند همکاری اقتصادی نیست و ابعاد سیاسی هم دارد. به عبارتی کارشناسان می‌گویند چین در تلاش است که به منطقه خاورمیانه وارد شود و این قرارداد بخشی از برنامه چین برای حضور در منطقه خاورمیانه است تا بتواند نفت مورد نیاز خود را به راحتی تامین کند.

این گمانه زمانی جدی شد که وزرای خارجه چهار کشور عربی خلیج‌فارس همراه با دبیر کل شورای همکاری از روز دوشنبه تا جمعه در چین حضور داشتند و در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری رایزنی کردند. روز چهارشنبه وزیر امور خارجه ترکیه هم به این جمع پیوست.

از طرف دیگر، چین هم در این سفر، خواستار این شده که «آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.»

برخی می‌گویند قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، معادلات خاورمیانه را بر هم می‌زند و بخشی از جنگ قدرت میان چین و آمریکاست. برخی هم می‌گویند اجرای این قرارداد به معنای بی‌اثر کردن تحریم‌های امریکاست و ایران با کمک این قرارداد، در مذاکرات هسته‌ای دست بالا را دارد.

برای همین به نظر می‌رسد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، قراردادی است که از یک سو به چین امکان دسترسی به منابع نفتی خاورمیانه را می‌دهد و به ایران هم کمک می‌کند در مذاکرات هسته‌ای دست بالا داشته باشد.

نشریه فارن پالیسی آمریکا هم در تحلیلی به همین مساله اشاره کرده و نوشته: «ایران در این قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌‌‌های چین در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی به میلیاردها دلار ثروت دست پیدا می‌کند و اثربخشی تحریم‌‌‌های آمریکا را در هم خواهد شکست. چین نیز از رهگذر تقویت روابطش با ایران، جایگاه خود را در خاورمیانه قوی‌‌‌تر و ایالات‌متحده را تضعیف خواهد کرد.»

سند ۲۵ ساله ایران و چین چه می‌گوید؟

به گزارش تجارت‌نیوز متن توافقنامه جامع مشترک همکاری‌های استراتژیک ایران و چین سوم بهمن ۹۴ به زبان انگلیسی در وب‌سایت رسمی رئیس‌جمهوی ایران منتشر شد. در این متن اعداد و ارقام و جزئیاتی از این توافق ذکر نشده و صرفا به کلیات بسنده شده است. این همان انتقاد جدی است که به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین وارد است.

این سند بر اساس آنچه در سایت ریاست جمهوری آمده نام «توافق» دارد و نه «قرارداد». برای همین جزئیات ندارد. آن زمان گفته می‌شد چون هنوز قراردادی امضا نشده، هیچ عدد و رقمی در قرارداد نیامده. اما حالا هم ۱۰ ماه از امضای قرارداد می‌گذرد و هم اینکه قرارداد از روز گذشته وارد مرحله اجرایی شده است.

اما آنچه از اظهارات وزیر امور خارجه چین و ایران می‌توان فهمید این است که چین به ایران در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی کمک می‌کند. در مقابل نقش ایران «حفظ و تقویت امنیت انتقال انرژی است.»

نشریه فارن پالیسی: ایران در این قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌‌‌های چین به میلیاردها دلار ثروت دست پیدا می‌کند و اثربخشی تحریم‌‌‌های آمریکا را در هم خواهد شکست. چین نیز از رهگذر تقویت روابطش با ایران، جایگاه خود را در خاورمیانه قوی‌‌‌تر و ایالات‌متحده را تضعیف خواهد کرد.

نفع ایران از قرارداد ۲۵ ساله با چین

اگرچه متن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین منتشر نشده اما برخی از رسانه‌ها جزئیاتی از این قرارداد را منتشر کردند. از آن جمله نشریه پترولیوم اکونومیست در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۲ شهریور ۱۳۹۸) از سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران خبر داد و مدعی شد که طی این توافقنامه چین ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ایران و ۱۲۰ میلیارد دلار در صنعت حمل و نقل ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

مزیت دیگر این قرارداد این است که چین یکی از ۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است که حق وتو دارد. روسیه هم عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل است و در این قرارداد حقوقی هم برای چین در نظر گرفته شده است. حالا دو ۲ عضو دارای حق وتو در شورای امنیت با این قرارداد در کنار ایران هستند.

با توجه به سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در ایران، احتمالا تولید نفت و گاز ایران در سه میدان کلیدی کشور افزایش پیدا کند. چین توافق کرده روند توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی را سرعت ببخشد.

از طرف دیگر قرار است که چین خرید نفت خود از ایران را افزایش دهد. اگرچه آمار اتاق بازرگانی تهران می‌گوید چین در ۷ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، خرید نفت خود از ایران را ۹۹ درصد کمتر کرده است. البته رویترز گفته بود چین نفت ایران را به صورت غیررسمی و با نام کشورهای دیگر می‌خرد و بلومبرگ هم در گزارشی اعلام کرد چین نفت ایران را با تخفیف ۱۰ درصدی می‌خرد.

همچنین بخشی از این قرارداد به صنعت خودروسازی مربوط می‌شود. البته سهم چین از بازار خودروی ایران ۲۰ درصد است. اما حالا قرار است فناوری تولید خودروی چین به ایران بیاید. همچنین حضور خودروهای ساخت (مونتاژ) ایران در بازارهای صادراتی است که می‌تواند ارزآوری زیادی را نصیب کشور کند.

منفعت چین از قرارداد ۲۵ ساله

اما نفع چین از قرارداد ۲۵ ساله با ایران هم قابل تامل است. چین پذیرفته که در پروژه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند. در مقابل، اولویت اجرای پروژه‌های ایران را هم دارد.

همچنین گفته شده که چین نفت و گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف می‌خرد و برای بازپرداخت پول نفت ایران دو سال مهلت دارد. نکته دیگر اینکه چین می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوان چین انجام دهد. امتیاز دیگری که به چین داده شده این است که دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز، نقد خواهد بود و یک سوم به شکل کالا و خدمات.

بر اساس همین گزارش ادعا شده طرف چینی می‌تواند تا ۵۰۰۰ نیروی امنیتی چین را با هدف محافظت از سرمایه گذاری خود به ایران بیاورد.

همچنین ایسنا در گزارشی اعلام کرده که یکی از نکات مهم توافق ۲۵ ساله ایران و چین، تجارت با ارزهای ملی است.

چین نفت و گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف می‌خرد و برای بازپرداخت پول نفت ایران دو سال مهلت دارد. نکته دیگر اینکه چین می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوان چین انجام دهد و دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز، نقد خواهد بود و یک سوم به شکل کالا و خدمات.

ارتقای همکاری‌های بانکی، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک‌های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین به ویژه ایجاد پیام رسان ملی میان دو کشور به جای سوییفت نیز مطرح شده است.

اینترنت ملی وارد سند شد؟

اما بخشی از آنچه درباره این قرارداد ۲۵ ساله گفته می‌شود ایجاد پیام‌رسان ملی است. این مساله را محمود نبویان، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به خبرگزاری مهر گفت و اعلام کرد «ما حاکمیتی بر فضای مجازی، موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم. اما برای ما بسیار مهم است که با همکاری چین بتوانیم بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم.»

این یعنی نفت در برابر اینترنت ملی! اما گویا این مساله به زمان امضای قرارداد ایران و چین یعنی فروردین سال جاری هم مربوط نیست و ایران و چین همکاری برای کنترل اینترنت را خیلی قبل از این آغاز کرده بودند.

محمدصالح جوکار، نماینده مجلس یازدهم در شهریور ماه ۹۹ به ماجرای همکاری ایران و چین برای اینترنت اشاره کرده و گفته بود «طرح ملی شدن اینترنت بحث امروز و دیروز نیست و این ماجرا به چند سال پیش برمی‌گردد. دولت طبق برنامه ششم مکلف است اینترنت کشور را ملی کند و تمامی شرایط برای تحقق این موضوع فراهم است. کشور چین قرار است طی سند همکاری ایران با این کشور به تحقق این موضوع کمک کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چین کمونیست خدا نشناس دست به هر ترفندی میزند تا منابع کشورهای دیگر را مفت به دست بیاورد. حیف ایران ما?

    • ناشناس

      میشه چند تا مثال بزنی

  • ...

    متاسفانه در شرایطی هستیم که مغز های کوچک غرب‌زده و هجمه های‌ رسانه ای نمیذارن مردم ببینن که ایران خودش یکی از طرف های دارای وزن در معادلات جهانی هست.ایران اگر یک زمانی قدرت منطقه ای بود الان به یک قدرت فرا منطقه ای تبدیل شده و در قاره های امریکای لاتین و آفریقا هم حوزه ی نفوذ برای خودش تعریف کرده.

    • ایرانی

      متاسفانه درشرایطی هستم که مغزهای پوسیده ومقلدهای بی چون وچرا همچون شما کشور را به روزی انداختید که نمونه اش وضعیت خفت بارمسکن وخودرو و… ووطن فروشی به چین وروسیه است ،تاریخ قضاوت خواهدکرد

    • ملینا

      این چه قدرت فرامنطقه ای هست که مردم خودش هر روز فقیرتر می شن ، واقعیت اینه که دارن منابع مردم ایران رو در کشورهای دیگه خرج می کنند و هیچ منفعتی هم به دست نمی آورند

    • ملینا

      بله مغزهای پوک و زنگ زنده شما که هیچ چیزی رو نمی خوان قبول کنن و فقط به فکر منفعت خودشون هستند ، باعث شدن این مملکت با این همه ظرفیت جهان سومی باقی بماند و کشورهایی مثل چین و روسیه که هر جا هستند فقط بدبختی برای اون ملت به بار آوردن ، از این وضعیت سواستفاده کنن

    • ناشناس

      این ها بردگان رسانه ای کانالهای مزدور هستند

  • ناشناس

    چین درایران۴۰۰میلیارددلارسرمایه گذاری میکند.پالایشگاه.جاده .و…ایجادمیکنه انهادرکشورمیماندباخودشان که نمیبرند.کارخانه خودرو .و….درایران میماندیعنی پشتوانه وسرمایه به کشوراضافه میشود.درشرایط فعلی به سودایران است.چین شریک خوبی است.فقط بفکرتجارت است ولی امریکادنبال خیانت وبراندازی کشوراست اومورداعتمادنیست امریکافقط وفقط دشمن است وسلام.

    • MR_NP

      شما خودت 400 میلیارد دلار تو کشوری که ورشکسته هست سرمایه‌گذاری میکنی؟
      حرفت درسته ولی مطمئن باش سودی که چین تو این 25 سال از ایران می کنه تیلیارد ها برابر این سرمایست برای ایران هم جز منابع تمام شده چیزی باقی نمی مونه.

  • Anayamuos

    چین پاشو جایی نمیزاره که براش سود نباشه و الانم از فرصت انزوایه ایران تو جهان استفاده کرده تا بتونه سود حداکثری داشته باشه آقایون هم تحت هر شرایطی به فکر میلی کردن فضای مجازی هستند به نظرم تنها سود این قرار داد برای اینا همین باشه تا بتونن راحت تر به فسادشون ادامه بدن تو این موقعیت هیچ کسی به فکر ایران نیست این مردم هستند که باید به خودشون بیان و سرنوشت خوشون و این کشور رو تغییر بدن تا نسل آینده این سرزمین سر افکنده نباشن.
    یه پیشنهاد هم برای وزارت خارجه دارم اون نوشته نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی سر در وزارت خارجه رو پاک کنید یا تیتر شو تغییر بدید چه میدونم بنویسید فقط شرقی و جمهوری اسلامی با این کار فقط دارین خودتون رو مسخره می کنید.

  • ناشناس

    وقتی مفاد قرارداد منتشر نمیشه و محرمانه هست یعنی اینکه به نفع ملت نیست

    • ناشناس

      فعلا تفاهمنامه است .منتشر نشدن این هم یک رویه بین کشورها است.

    • ناشناس

      عدم انتشار این تفاهمنامه در مورد کشورهای دیگر هم صادق است.

  • ناشناس

    چرا با کشوری که به مسلمان های خودش رحم نکرده تا این حد رفیق شدیم؟؟؟
    شعار های خودتان رو بیاد بیاورید که “سیاست ما عین دیانت ماست”
    ضمنا چین مانند امریکا با اسرائیل در ارتباط هست ، چرا این یکی خوبه و اون یکی بده؟
    چرا بجای اینکه تخم مرغ هایمان را فقط در سبد چین و روسیه گذاشتیم ، با کل دنیا تعامل نکنیم؟

    • ناشناس

      موضوع اسلام نیست بلکه جلوگیری از نفوذ داعش است.
      تعامل با کل دنیا به نفع ما است.

    • ناشناس

      این اسمش تعامل نیست خودتون را گول نزنید

  • شاکی

    گند جزییاتش بزودی درمیاد!

  • نیما پارسا

    نکته اینه که چین نه دشمن روسیه هست نه آمریکا. آمریکا در 20 سال گذشته مهمترین فناوری ها را به چین داده است، فکر میکنید اینها واقعاً دشمن هستند؟! ابرقدرتها دارند کشورهایی چون ایران را به بازی میگیرند تا منابع طبیعی شان را غارت کنند.

  • ناشناس

    با توجه به وضعیت فعلی کشور هرکس باید به فکر خودش باشه.

    • ناشناس

      جامعه از هم جدا نیست.همه جامعه با هم در تعامل هستن.شما که اینجوری فکر میکنی به زودی گرفتار هم وطنانی خواهی شد که به نون شبشون محتاجن

  • ناشناس

    سلام.این حرکت به آمریکا نشان میده که تحریم بی اثر است