کد مطلب: ۶۱۰۵۱۰

مرگبارترین قله‌های جهان/ صعودهای بی‌بازگشت کوهنوردان

مرگبارترین قله‌های جهان/ صعودهای بی‌بازگشت کوهنوردان

طبق آماری که سال ۲۰۱۸ از تعداد مرگ و میر در سفر به قله‌های مرتفع جهان به دست رسیده است، مرگبارترین این کوه‌ها اورست بوده است. سایر کوه‌های مرتفع جهان نیز جان ۱۳ تا ۲۹ درصد کوهنوردان را گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قله‌های مرتفع جهان سالانه جان بسیاری از کوهنوردان را می‌گیرند. ۱۴ قله مرتفع جهان که با نام قله‌های هشت هزار متری هم شناخته می‌شوند(زیرا همگی بالای هشت هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند) همگی در رشته کوه‌های هیمالیا و کاراکورام واقع شده‌اند. این کوه‌ها نه تنها از شگفتی‌های طبیعت هستند، بلکه جاذبه‌های قوی برای ماجراجویان و ورزشکاران حرفه‌ای به شمار می‌آیند. کوه اورست به عنوان مرتفع‌ترین کوه جهان، سالانه صدها کوهنورد را که می‌خواهند به قله آن دست یابند به خود جذب می‌کند.

با امکانات جدید امروزی، بالا رفتن از هشت هزار متر ارتفاع دیگر به اندازه اوایل قرن ۲۰ دشوار نیست. اما این کار را نباید زیاد هم آسان گرفت. طبق تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید، مرگ‌ در این کوه‌های هشت هزار متری چندان هم نادر نیست.

345mXw9YYvCvU nvoQkNESYyORzb3B215TSOhHSomhE

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF) قله اصلی کوه آناپرنا در رشته کوه هیمالیا خطرناک‌ترین کوه در میان این لیست است. از سال ۱۹۰۰ تعداد ۲۴۴ سفر به این کوه انجام شده است که منجر به ۷۲ مورد مرگ شده است. یعنی تقریبا از هر سه نفر یک نفر به خانه بازنمی‌گردد. همچنین قوم شرپا که هزینه‌های زندگی خود را از گردشگران کوه‌ها تامین می‌کنند نیز تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته‌اند. ۲۹ درصد از سفرها به مسیر قله کانگچنجونگا هم بدون بازگشت هستند.

کوهی که در میان کوهنوردان به دلیل مسیرهای پرشیب و خطر دائمی سقوط بهمن به عنوان خطرناک‌ترین کوه شناخته می‌شود، کوه K2 است. این کوه مرتفع‌ترین کوه جهان پس از اورست است. داده‌های سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که حدود یک پنجم سفرها به این کوه منجر به مرگ شده‌اند. بیشترین تعداد مرگ مربوط به کوه اورست بوده است و با بیش دو هزار سفر، بیشترین تعداد سفرها را در میان کوه‌های هشت هزار متری دارد.

مهم‌ترین اخبار جهان را در صفحه اقتصاد جهان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هیچکی عامو

    قله تورم ایران با ۶۰ درصد تورم