کد مطلب: ۲۲۸۴۶۴

سرخابی‌ها همچنان دولتی باقی می‌مانند

قهرمان در قفس؛ پرونده واگذاری پرسپولیس به کجا رسید؟

قهرمان در قفس؛ پرونده واگذاری پرسپولیس به کجا رسید؟

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دیگر در لیست واگذاری‌‌ها حضور ندارند، گفت: سازمان خصوصی‌سازی کاملا آمادگی دارد که مراحل کار واگذاری را انجام دهد، اما در عمل تا مصوبه دولت اصلاح نشود نمی‌توان در این‌ باره اقدامی انجام داد.

مهکامه علیقلی: همزمان با قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران سازمان خصوصی‎سازی بار دیگر تاکید کرده برای واگذاری این باشگاه آمادگی دارد. اما آیا قوانین فعلی اجازه چنین کاری را می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در روزهای پایانی سال 96 یکی از مهم‌ترین دلایل عدم واگذاری دو باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال را آماده نبودن بستر واگذاری سرخابی‌ها از جمله تبلیغات، حق پخش، مخالفت و مقاومت‌های موجود در این زمینه عنوان کرد.

پروسه خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که از سال 94 توسط این سازمان پیگیری شده بود به سرانجام نرسیده و با مصوبه‌ای که هیات وزیران صادر کرد، به طور موقت این باشگاه‌ها از سیستم واگذاری خارج شدند.

براساس این مصوبه، این باشگاه‌ها مشمول لایحه سلامت، آموزش و فرهنگ هستند. پیش از این، در این مصوبه عنوان شده بود واگذاری باشگاه پرسپولیس در قالب شرکت فرهنگی، ورزشی انجام شود. علی‌اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ابراز امیدواری کرده مصوبه سال 94 دولت اصلاح شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته است: برخی افراد دوست ندارند استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند و تمایل دارند همچنان در ید دولت باقی بمانند،

به گفته پوری حسینی پیش‌نیازهای حضور بخش خصوصی در عرصه ورزش مانند مباحث تبلیغاتی و حق پخش باید روشن شود.

این درحالی است که این مقام مسوول در خصوصی‌سازی در بیان عدم موافقت برخی از مقام‌های دولتی برای واگذاری گفته بود: بعضی از موانع نیز از جنس مخالفت و مقاومت است؛ یعنی برخی افراد دوست ندارند استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند و تمایل دارند همچنان در ید دولت باقی بمانند، چون این افراد نه تنها پولی از جیب خود خرج نمی‌کنند بلکه پولی هم در جیبشان می‌گذارند و پرسپولیس و استقلال را نیز به نوعی مدیریت می‌کنند.

خروج از لیست واگذاری‌ها

جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی، در خصوص آخرین اخبار واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به مصوبه دولت سرخابی‌ها در عمل از لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی خارج شده‌‌اند. وزیر ورزش در چندین نوبت اعلام کردند که مایل هستند این دو باشگاه خصوصی شوند و ما هم از این تصمیم استقبال کردیم و گفتیم اگر مصوبه دولت اصلاح شود، این سازمان کاملا آمادگی دارد که مراحل کار را انجام دهد اما در عمل تا این مصوبه اصلاح نشود نمی‌توان در این‌ باره اقدامی انجام داد.

وی افزود: این شرکت‌ها از نظر قانونی از شمول شرکت‌های گروه یک و دو خارج شده‌اند. به این شکل که شرکت‌های گروه یک را 100درصد و شرکت‌های گروه 2 را 80 درصد باید واگذار کنیم و شرکتی که از لیست گروه یک و دو خارج می‌شود دیگر در لیست واگذاری قرار نمی‌گیرد.

در حالی‌ که در چند ماه گذشته شاهد خروج دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از لیست واگذاری‌ها و پرداخت حمایت‌های مالی از سوی دولت بوده‌ایم باید دید در آینده این باشگاه‌های پرطرفدار ورزشی چقدر می‌توانند انتظارات طرفداران خود را برآورده کنند؟

سبحانی با یادآوری این نکته که براساس مصوبه شهریور ماه سال 94 هیات دولت، این شرکت‌ها به عنوان شرکت‌های فرهنگی تلقی شدند، تصریح کرد: به طور طبیعی در چنین شرایطی این قبیل شرکت‌ها از مدار خصوصی‌سازی خارج می‌شوند. مثل سینماها یا مراکز فرهنگی و بهداشتی که در حال حاضر واگذاری آنها از مدار خصوصی‌سازی خارج است.

کمک مالی دولت به استقلال و پرسپولیس

خروج سرخابی‌ها از لیست واگذاری‌ها در حالی است که ‌آبان ماه سال گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، از پرداخت بدهی‌های این دو باشگاه خبر داده و کارگروهی را نیز برای این منظور مشخص کرده بود.

البته انتشار این خبر اعتراض برخی از کارشناسان را برانگیخت‌، به طوری که جواد خیابانی، گزارشگر ورزشی، در جریان کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه با اشاره به کمک های هنگفت به استقلال و پرسپولیس درخواست کرد تا بجای کمک به سرخابی‌ها برای زلزله‌زدگان کانکس بسازند.

وی گفته بود: وقتی دولت هزینه 100 میلیاردی را برای تسویه مشکلات مالی استقلال و پرسپولیس می پردازد، پس پول جهت ساخت کانکس برای مردم زلزله زده نیز وجود دارد.

در حالی‌ که در چند ماه گذشته شاهد خروج دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از لیست واگذاری‌ها و پرداخت حمایت‌های مالی از سوی دولت بوده‌ایم باید دید در آینده این باشگاه‌های پرطرفدار ورزشی چقدر می‌توانند انتظارات طرفداران خود را برآورده کنند؟ آیا مشکلات مالی این باشگاه‌های دولتی مانعی برای موفقیت‌های ورزشی آنها نخواهد بود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.