کد مطلب: ۵۳۵۵۵۹

نائب رئیس انجمن مس ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

رکوردشکنی قیمت مس/ ارزش سهام فلزات چقدر رشد می‌کند؟

رکوردشکنی قیمت مس/ ارزش سهام فلزات چقدر رشد می‌کند؟

به گفته نائب رئیس انجمن مس ایران قیمت‌ جهانی مس به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته رسیده و به نظر می‌رسد  این نرخ  تا پایان ۲۰۲۱ تا ۱۱ هزار دلار در هر تن خواهد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز رونق بازارهای جهانی به دلیل واکسیناسیون کرونا، گسترش تولید خودروهای برقی در چین و کاهش تولید مس در کشور شیلی به عنوان بزرگترین صادرکننده مس جهان از جمله دلایلی هستند که نائب رئیس انجمن مس ایران برای رشد قیمت جهانی مس در سال ۲۰۲۱ توصیف می‌کند.

کوروش شعبانی به تجارت‌نیوز توضیح داد: قیمت‌ جهانی مس به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته رسیده و به نظر می‌رسد این نرخ تا پایان ۲۰۲۱ تا ۱۱ هزار دلار در هر تن خواهد رسید.

او با اشاره به بالا بودن هزینه‌های مالی صادرات مس کشور به دلیل تحریم‌ گفت: تولید شرکت ملی مس ایران به تنهایی سالیانه ۲۹۰ هزار تن است در حالی که مصرف داخلی کشور حدود ۱۲۰ هزار تن برآورد شده است. بنابراین مس تولیدی کشور اساسا صادرات محور است.

شعبانی اضافه کرد: افزایش قیمت جهانی مس یک فرصت طلایی برای صادرات مس و همچنین برای سهامداران بورس است. چرا که وقتی ارزش جهانی کالای صادرات محور، بالا می‌رود ارزش سهام تولیدکننده آن کالا نیز بیشتر می‌شود.

این در شرایطی است که با وجود افزایش قیمت جهانی مس، وزارت صمت در گزارش برنامه‌ها و اهداف سال ۱۴۰۰ کاهش تولید برخی اقلام معدنی را اعلام کرده است که یکی از مهمترین این اقلام کاتد مس است. بر این اساس وزارت صمت تصمیم گرفته که امسال ۲۷۰ هزار تن کاتد مس تولید شود این در حالی است که در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته ۲۹۰ هزار و ۸۰۰ تن کاتد مس تولید شده است!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مصطفی

    حالا سهام مس با سیاست های بالادستی ها هر روز بدتر از دیروز

  • جواد اکبری

    تصور کنیم به خاطر افزایش قیمت مس و برآورد درآمد سالانه، فملی افشای الف بزنه. فکر میکنید چی میشه؟ روز بازگشایی توی منفی 30 همه میخوان بفروشن. اعتماد به بورس به کلی از بین رفته!

  • حسن

    فایده ندارد. قیمت مس صد برابر هم بشه باز فملی صف فروشه