کد مطلب: ۷۸۰۳۶۶

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت خرید تضمینی گندم امروز تعیین می‌شود/ کاهش ۵۰ درصدی واردات

قیمت خرید تضمینی گندم امروز تعیین می‌شود/ کاهش 50 درصدی واردات

در جلسه امروز شورای قیمت‌گذاری، نرخ خرید تضمینی گندم تعیین خواهد شد؛ گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که قیمت خرید تضمینی گندم بین 14 هزار تا 16 هزار تومان تعیین شود. آیا تعیین این نرخ رضایت گندمکاران را جلب خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ 11 هزار و 500 تومان تعیین کرد، اما گمانه‌زنی می‌شود این قیمت برای سال زراعی آینده بین 14 هزار تا 16 هزار تومان تعیین شود؛ ظاهرا این مبلغ مورد انتظار تولیدکنندگان گندم قرار نگرفته است.

قیمت گندم در حالی امروز به صورت رسمی مشخص خواهد شد که گندمکاران نسبت به این میزان افزایش انتقاد دارند و عنوان می‌کنند: قیمت تضمینی مطرح‌شده، نسبت به هزینه‌های تولید ناچیز است؛ با توجه به تورم تولید و افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها، نیروی انسانی، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی قیمت 14 هزار تا 16 هزار تومانی انگیزه زیادی برای کشت گندم ایجاد نمی‌کند.

قیمت خرید تضمینی گندم به صورت کارشناسی تعیین می‌شود

علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، درباره آخرین وضعیت تعیین قیمت گندم توضیح داد: در جلسه بعد از ظهر امروز قیمت گندم مشخص خواهد شد.

وی افزود: قیمت گندم در کمیته کارشناسی بررسی شده است که مصوبه این کمیته در جلسه نرخ خرید تضمینی گندم اعلام و در نهایت با بحث و بررسی در این شورا برای نرخ تضمینی گندم تعیین خواهد شد.

او درباره اعتراض گندمکاران به قیمت خرید تضمینی گندم توضیح داد: در این رابطه نمی‌توان بر اساس احساسات و بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی اقدام کرد. قانون‌گذار برای قیمت خرید تضمینی گندم قانون تعریف کرده است و بر اساس آن چهار فاکتور (هزینه‌های تولید به علاوه سود متعارف برای کشاورز، نرخ تورم، نرخ بازار جهانی و نرخ مبادله درون و بیرون بخش کشاورزی) قیمت گندم را مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: نرخ تضمینی خرید گندم باید کارشناسی‌شده تعیین شود؛ چراکه اثرات تورمی این موضوع در جامعه مشهود خواهد بود. زمانی که قیمت گندم مشخص می‌شود نرخ سایر محصولات مانند ماکارونی، رشته، شیرینی و … تغییر خواهد کرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: از آنجایی که دولت برای نان یارانه پرداخت می‌کند، افزایش بدون کارشناسی قیمت گندم، دولت را در پرداخت این یارانه ناتوان خواهد کرد.

ایمانی با تاکید بر اینکه در جلسه شورای شش نفر از گندمکاران که در واقع بخش خصوصی هستند، حضور خواهند داشت، عنوان کرد: در واقع از 9 نفری اعضای شورای قیمت‌گذاری نرخ خرید تضمینی گندم تنها سه نفر بخش دولتی هستند که وزیر جهاد کشاورزی رئیس شوراست.

کاهش 50 درصدی واردات گندم

این فعال بخش خصوصی از کاهش بیش از سه میلیون تنی واردات گندم در سال جاری خبر داد و درباره علت آن گفت: در مجموع واردات گندم نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته است از سوی دیگر تولید گندم در کشور افزایش پیدا کرده است.

او در انتها از افزایش 63 درصد تولید قیمت در کشور اشاره کرد و افزود: البته با آزادسازی نرخ آرد شاهد کاهش مصرف بودیم؛ اما با اجرای درست هدفمندی یارانه بیش از این شاهد اصلاح مصرف آرد و نان خواهیم بود.

برای مطالعه بیشتر گزارش طرح هوشمندسازی یارانه نان شکست خورد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کیوان

    به دولت گندم نمیفروشیم از الان دلال گندم رو به قیمت ۱۹هزار تومن قرار داد میکنه

  • ناشناس

    اگه زیر ۲۰تومن باشه دلال نمبره …..

  • عباس

    کود ارزون میرسه تعاونیها بعد تعاونی میریزه تو بازار آزاد کیسه ای ۴۰۰،من کود اوره نیاز داشتم رفتم جهاد میگن سهمیه تموم شده،یه شب اتفاقی در سوله ی تعاونی مچشون گرفتم داشتن تریلی بار میکردن و ادامه….

  • ناشناس

    قیمت گندم خیلی پایینه خوراک دام میشود

  • اسماعیل

    خودتوت بیایدگندم بکاریدببینیدزیر۲۵ تومان چیزی می ماندتمام هزینه هابالاست

  • ناشناس

    با این تورم ۱۰۰درصد خدارو خوش میاد نرخ گدم ۲ هزار ببرن بالا
    کشاورز بیچاره چطور ابراز معیشاش کن

  • رضا

    قیمت گندم کمتر از 25 هزار تومان باشه میفروشم به دولت.
    اینقدر دامدار و کارخونه خوراک دارم هست که دست میشکونن برا گندم 25 تومنی

  • ناشناس

    به هیچ عنوان با این قیمت ب دولت گندم تحویل نمیدم
    اگه بدم ب دامدار

  • ناشناس

    قطعا و بدون شک با این قیمت کسی به دولت گندم نمیفروشه.بصورت آزاد قیمت بالای ۲۰ براحتی فروش میره.منطقه ما بالغ بر ۱۵۰۰هکتار کاشته که همه فعلا منتظرن که قیمت چی بشه اگه زیر ۲۲ باشه آزاد میفروشن

  • ناشناس

    قطعا و بدون شک با این قیمت کسی به دولت گندم نمیفروشه.قیمت بالای ۲۰ براحتی فروش میره.منطقه ما بالغ بر ۱۵۰۰هکتار کاشته که همه فعلا منتظرن که قیمت چی بشه اگه زیر ۲۲ باشه میفروشن به غیر از دولت