کد مطلب: ۶۱۹۰۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید سربازی با ۱۵ هزار یورو / چه کسانی می‌توانند سربازی را بخرند؟

خرید سربازی با ۱۵ هزار یورو / چه کسانی می‌توانند سربازی را بخرند؟

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفته «آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده تسهیلاتی جهت خرید خدمت سربازی آنان در نظر گرفته شده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، حذف سربازی یا خرید آن از دیرباز مورد توجه برخی از مشمولان بوده است. حالا به نظر می‌رسد برای مشمولان خارج از کشور خرید سربازی قوت گرفته است.

روز گذشته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در این مورد گفت: «آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده تسهیلاتی جهت خرید خدمت سربازی آنان در نظر گرفته شده است.»

۱۵ هزار یورو قیمت خرید سربازی

اما مشمولان خارج از کشور با چه هزینه‌ای می‌توانند سربازی را بخرند؟ محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو دیگر کمیسیون تلفیق در این مورد گفت: «بر اساس این مصوبه کسانی که از پیش از زمان مشمولیت‌ آن‌ها در خارج از کشور بوده و چند سال است که از زمان مشمول بودنشان برای خدمت سربازی می‌گذرد و در خارج به سر می‌برند به منظور اینکه برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند می‌توانند خدمت سربازی خود را با قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند.»

آنطور که در سایت صرافی ملی آمده در حال حاضر قیمت خرید یورو، ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش یورو ۲۸ هزار و ۹۸۷ تومان است. بر این اساس قیمت خرید سربازی به نرخ امروز حدود ۴۳۰ میلیون تومان است. البته اگر سال آینده این مصوبه اجرایی شود، قیمت روز یورو برای خرید سربازی حساب می‌شود.

پیش از این در ۲۰ دی ماه وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره خرید سربازی گفت: «خرید سربازی برای مشمولان اصلا موضوعیت ندارد، اما برای آنها که غایب بوده و سن‌شان از عددی گذشته به‌طور مثال فردی ۵۵ ساله و مشمول غایب احتمالا این موضوع در طرح جدید مطرح شود. برای مشمولان جدید به هیچ عنوان بحث خرید سربازی وجود ندارد.»

او همچنین گفت: «ممکن است برای ایرانیان خارج از کشور و کسانی که بیش از ۲۰سال مقیم آنجا بوده و اصلا تابعیت آن کشور را دارند، اما می‌خواهند شناسنامه ایرانی هم داشته باشند و برگشت هم به ایران نخواهند داشت و… برای آنها بحث خرید سربازی مطرح شود، اما برای مشمولان جدید که هر سال دارد اعلام می‌شود خرید سربازی مطرح نیست.»

«اگر سربازی بروم، خرج زندگی را چه کنم؟»

برخی از مشمولان خدمت سربازی می‌گویند سربازی آنها را از کار و زندگی عقب انداخته و بهتر است که فقط دواطلبان سربازی بروند. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را درباره خرید و حذف سربازی می‌خوانید.

«سه ماه از خدمتم مانده اما به علت اضافه خدمت بیش از حد مرخصی گرفتم. آمدم و دیگر نرفتم. ۳۳ساله هست. دوره قبلی با اینکه مشمول قانون خرید بودم گفتند اسمت در لیست نیست. الان که نمی‌شود کار و زندگی را ول کنم و بیام خدمت.»

«کسی که ۱۰ سال از خدمتش گذشته، متاهل است و خرج یک خانواده را به دوش می‌کشد، با این وضعیت کار و بی‌پولی چطوری باید قانعش کنید که سربازی برود؟ به فرض که برود. خرج زندگی‌اش را از کجا بیاورد، وقتی مستاجر است. آنهم در این وضعیت بیکاری و تورم.»

«کاری کنید که بتوان سربازی را خرید. نمی‌شود که جوانیم هدر رود. الان مغازه‌دار هستم.چطور دوتا مغازه را ول کنم و به سربازی بروم؟»

«سربازی چه دردی از جوانان درمان می‌کند جزی اینکه اعصاب آنها خراب می‌شود؟»

«من ۲۹ ماه خدمت کردم. چی شد؟ چه چیزی یاد دادید؟ فقط جوانان مملکت را پیر می‌کنید.»

«به نظرم باید سربازی حرفه‌ای شود. یعنی داوطلب وارد ارتش می‌شود و قراداد ۴ یا ۵ ساله‌ای بسته می‌شود. ارتش هم باید حقوق پرداخت کند. این بهترین راه برای داشتن ارتش قدرتمند در تمام سالهاست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هادی

    باز هم مشکل اقازاده ها حل شد راحت بیان و برن خاک تو سر مسوولینی که بچها شون خارج از کشور هستند و خودشان هم جیب مردم رو خالی میکنند

  • علیپور بهزادی

    من سال ٩٧ باید قسطاشو میدادم بخدا قسم تا الان نتونستم اخه کی داره این همه پول بده

  • بابک

    خوب بلدین قیمت سربازی رو با تورم هماهنگ میکنید خاک برسرها چرا دستمزدها رو با تورم یر ب یر نمیکنید؟؟؟فقط جایی که به نفع مسولین هست:قیمت ها را می برن بالا چون دیگه چند میلیارد جیب عزیزان مسول را پرنمیکنه فقط بالای هزار میلیارد!!!!!!

  • ناشناس

    بخدامن حاضرم ۱۰۰میلیون بدن جای یکی دیگه برم خدمت کنن اگه قبول میکنن من آماده ام وجدانن میرم اونایی که موافقن بیان توصف چون هر۲سال جای یکی میرم دآمدخوبیه نیازی هم نیست ۴۵۰میلیون بدین بخرین من با۱۰۰میلیون آماده خدمتم جای کسی که پولوبده

  • ناشناس

    ناموس کارت پایان خدمت چه دردی میخوره… من سربازی رفتم 12 سال پیش یکی نگفت کارت پایان خدمت داری… هیچ جا هم اعتبار هم نداره تو ایران… بعدش خدای بشینید فکر کنید تو چه حساب کتابی اینو میگن.. اونی که رفت این کار رو میکنه… خودت باشی آقای مسئول این کار میکنی

  • علی

    من هیچوقت سربازی نمیرنم به شما خدمت نمیکنم.

  • ناشناس

    ما که رفتیم، هیچی تو خدمت و کارت پایان خدمت نیست، هرکی نرفته نره که هیچوقت بدردش نمیخوره
    نه میخواد پول بدین بخرین، نه نگران اینکه نرفتیم باشین
    یه زمانی میگفتن پایان خدمت نداشته باشی گواهینامه نمیدنت، الان که دیگه محدودیت نداره، هرکی از راه میرسه گواهینامه میگیره

  • ناشناس

    این سربازی شما هم مثل تولید پیکان . تولید پیکان متوقف کردن دیدید که وضعیت بهتر شد ماشینهای جدید با امکانات فراوان تولید شدن .
    سربازی را هم همین کار را انجام بدید حرفه ای کنید قطعا بهتر میشه

  • ناشناس

    مصادره همه چیز حتی یک کشور به نفع یک عده رانتخوار و حرامخوار

  • ناشناس

    فروش خدمت مقدس سربازی بالاخره مقدس است یا فروختنی