کد مطلب: ۶۵۸۱۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت سفر رئیسی به عمان چیست؟/ پرونده مذاکرات باز شد؟

علت سفر رئیسی به عمان چیست؟/ پرونده مذاکرات باز شد؟

رئیس جمهور ایران امروز به دعوت رسمی سلطان عمان به این کشور سفر می‌کند. آیاسفر به مسقط برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای است و می‌تواند بازار ارز تهران را تحت تاثیر قرار دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار است امروز دوشنبه، ابراهیم رئیسی در راس یک هیات بلندپایه به مسقط سفر و با سلطان عمان دیدار کند.

مقامات دولتی می‌گویند هدف از سفر رئیسی به عمان، توسعه روابط تهران-مسقط است. اما همزمانی این سفر با زمزمه از سرگیری مذاکرات این تصور را ایجاد کرده که احتمالا سفر رئیسی با مذاکرات هسته‌ای مرتبط است. اما آیا چنین است؟

سفیر تهران در مسقط هدف از این سفر رئیسی را توسعه همکاری دو کشور اعلام کرده و گفته: این سفر می‌تواند عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید و موثری را برای توسعه و تقویت روابط دوستانه ایران و سلطنت عمان فراهم کند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه گفته قطعا گفتگو و رایزنی دو طرفه درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این دیدارها هست.» سخنی که نشان می‌دهد هدف از این سفر تنها تقویت روابط تجاری و سیاسی نیست و احتمالا در این سفر موضوعات بین‌المللی هم مطرح می‌شود.

پیگیری مذاکرات وین در مسقط؟

اگرچه سخنگوی وزارت خارجه مشخصا درباره مذاکرات هسته‌ای صحبتی نکرده اما ایسنا در گزارشی به نقل از یکی از رسانه‌های عمان به مساله مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رسمی عمان در این گزارش مشخصا به نقش مسقط در دور پیشین مذاکرات هسته‌ای اشاره شده و آمده: «دو کشور به طور مداوم جلساتی برای رایزنی در خصوص مسائل سیاسی برگزار می کنند که مهم ترین آنها در ژانویه گذشته در مسقط بود و در آن نشست در خصوص مسائل مختلف از جمله مذاکرات وین برای احیای برجام رایزنی شد…توافقی که سلطنت عمان با دیپلماسی معروف خود در انعقاد آن سهیم بود.»

این گزارش در ادامه به دور جدید مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و نوشت: سفر رئیسی به عمان می تواند فرصت بیشتری برای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای و پرونده‌های دیگر مانند بحران یمن ایجاد کند.»

علاوه بر این، در روزهای اخیر مجددا بحث مذاکرات هسته‌ای در فضای سیاست داخلی و فضای بین‌الملل مطرح شده است. ایران مجددا از عزم خود برای مذاکره صحبت کرده و گفته می‌شود کشورهای اروپایی هم در تلاشند تا پرونده هسته‌ای هرچه زودتر به نتیجه برسد.

با وجود این زمزمه‌ها و سفر جدید رئیسی به مسقط می‌توان گفت احتمالا یکی از محورهای این دیدار برجام و پرونده هسته‌ای است. آن هم با توجه به نقش مهمی که عمان در دور پیشین مذاکرات بر عهده داشت.

تاثیر سفر به مسقط بر بازارهای تهران

اگر یکی از علت‌های سفر رئیسی به مسقط، رایزنی درباره برجام باشد، این سفر چه اثری بر بازارها دارد؟ به طور قطع در این صورت باید منتظر کاهش قیمت در بازار ارز و دیگر بازارها باشیم.

همزمان با توقف روند مذاکرات وین، قیمت ارز در بازار ایران دچار نوسان شد. اگرچه بسیاری از کارشناسان می‌گویند علت اصلی نوسانات قیمت دلار، شرایط کنونی اقتصاد است اما مذاکرات هسته‌ای هم می‌تواند روند قیمت بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از کارشناسان می‌گویند بازار ارز همچنان چشم انتظار یک خبر جدی و قطعی از فضای سیاسی است تا روند نزولی خود را آغاز کند. حالا باید دید این سفر، همان خبر جدی است یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.