کد مطلب: ۴۹۵۵۱۷

تنها اتفاق متفاوت دیروز بازارها چه بود؟ / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۰ آذر ۹۹

تنها اتفاق متفاوت دیروز بازارها چه بود؟ / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز 10 آذر 99

به نظر می‌رسد فشار فروش نه تنها در بازار ارز کاهش پیدا کرده است که کمی خریدها بالا رفته‌اند. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز 10 آذر 99 چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار ارز دیروز را افزایشی گذراند. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز 10 آذر 99 چقدر بود و چه مقدار افزایش داشت؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: در بازار ارز هم قیمت دلار نه تنها افت نکرد که با ۵۰ تومان افزایش، حدود ساعت ۳ بعدازظهر به ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد فشار فروش نه تنها در بازار ارز کاهش پیدا کرده است که کمی خریدها بالا رفته‌اند،‌ چرا که این دومین افزایش متوالی شاخص ارزی بود. در بازار متشکل ارزی هم روز یکشنبه،‌ قیمت دلار افزایشی شد و از کانال ۲۳ هزار تومانی به کانال ۲۴ هزار تومانی رفت. این عامل هم می‌تواند تا حدی انتظار بازیگران رسمی بازار را تحت تاثیر قرار داده باشد. گروهی هم باور داشتند تصمیم‌جدید مجلس در تغییر رفتار بازار موثر بود.

تنها اتفاق متفاوت بازارها

نوسانات دلار و سکه در روز یکشنبه همچنان محدود بود و تنها تفاوت رفتاری که با روزهای قبل وجود داشت،‌ کاهش تمایل برای قرار گرفتن در موقعیت فروش بود. در کنار این، بازار از کنترل بازارساز خارج نشده بود و حجم تقاضا نیز تغییرات محسوسی نداشت. در صورتی که چنین شرایطی ادامه پیدا کند، نمی‌توان گفت قیمت سکه و دلار رشد معناداری را تجربه می‌کند، ولی احتمال افت زیاد قیمت‌ها هم کمتر خواهد بود.

در واقع می‌توان از رفتار برخی معامله‌گران چنین برداشت کرد که تصور می‌کنند قیمت سکه و دلار به کف خود نزدیک شده است، ولی اطمینان ندارند که بازار جان زیادی برای رشد داشته باشد، در نتیجه برای خرید هم ریسک زیادی نمی‌کنند.

انتظارات تورمی و آینده بازارها

برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که انتظارات تورمی نسبت به قبل از انتخابات آمریکا بسیار تغییر کرده است و این مساله می‌تواند به مرور باز هم اثر کاهشی در بازار ارز و سکه داشته باشد. با این حال، گروه دیگری عنوان می‌کنند، نتایج انتخابات آمریکا دیگر در بازارها پیش‌خور شده است و قیمت‌ها در صورتی پایین‌تر می‌آیند که معامله‌گران اطمینان پیدا کنند که قرار است به‌صورت عملی تنش‌ها بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کند و تحریم‌ها تخفیف زیادی پیدا کنند.

در این میان، دسترسی ایران به درآمدهای ارزی خود نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌عنوان مثال،‌ اگر ایران بتواند به درآمدهای خود در عراق و کره جنوبی دسترسی پیدا کند، بخش زیادی از فشارهای ارزی کاسته خواهد شد و می‌تواند منجر به افت بیشتر قیمت‌ها شود.

با این حال، در حال حاضر در این زمینه گویا گشایش زیادی صورت نگرفته است. به عبارت دیگر، ممکن است انتظارات معامله‌گران به دلیل نتایج انتخابات آمریکا تا حدی تغییر کرده باشد، ولی آنچه در نهایت موجب می‌شود قیمت‌ها افت بیشتری را تجربه کنند یا در سطوح خاصی، نوسانات محدودتری را تجربه کنند، تغییرات واقعی در درآمدهای ارزی و آسودگی دسترسی به آنهاست.

این در حالی است که همچنان عده زیادی از معامله‌گران سعی می‌کنند با ارائه خبرهای جهت‌دار پیرامون انتخابات آمریکا وضعیت بازار را تحت تاثیر قرار دهند. آنها می‌خواهند نشان دهند که همچنان ترامپ شانس دارد که در کاخ سفید باقی بماند. گروهی نیز تلاش می‌کنند این موضوع را برجسته کنند که ترامپ ممکن است قبل از ترک کاخ سفید تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کند یا حتی اقدام به حمله نظامی کند. با این حال، بازار هیچ کدام از این خبرها و رفتارهای این دسته از معامله‌گران را جدی نگرفته است. این مساله از روند قیمت سکه و دلار هم مشخص است که در هفته‌های اخیر عموما در جهت کاهشی حرکت کرده‌اند.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.