کد مطلب: ۷۳۴۳۰۸

قیمت دلار امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۱/ مقاومت بازار در برابر بازارساز

قیمت دلار امروز 15 آذر 1401/ مقاومت بازار در برابر بازارساز

قیمت دلار امروز هم نوسانی است اما توانسته است در کانال 36 هزار تومانی پایداری کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار بازار آزاد در آغاز معاملات امروز در نیمه پایینی کانال 36 هزار تومانی نوسان می‌کرد اما در تلاش بود در این کانال پیشروی کند. با این حال اما نه دلار توانسته است به پله‌های بالاتر کانال دست یابد و نه بازارساز موفق شده قیمت دلار را در مسیر نزولی پایداری قرار دهد.

امروز قیمت دلار توافقی 34 هزار و 884 تومان بوده و قیمت دلار صرافی نیز در کانال 33 هزار تومان قرار دارد. بدین ترتیب معاملات دلار به دلیل شکاف قیمتی نرخ توافقی و آزاد همچنان برای دلالان ارز جذاب و پرسود است.

در بازارهای همسایه نیز قیمت دلار توانسته است در سطح روز گذشته پایداری کند؛ دلار هرات امروز هم در نیمه بالایی کانال 35 هزار تومانی قرار دارد. دلار سلیمانیه هم همچنان در کانال 36 هزار تومانی پایداری می‌کند.

بازارساز همچنان تلاش می‌کند، قیمت دلار را کاهش دهد و به کانال‌های پایین‌تر برساند اما غیر از مقطعی کوتاه، در مواقع دیگر موفق عمل نکرده است؛ در همین حال اگرچه معاملات دلار در کف خیابان ممنوع اعلام شده است اما نه تنها قیمت دلار همچنان صعودی است بلکه خرید و فروش‌ها هم ادامه داشته است.

کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند، دلار توانسته است با فاصله گرفتن از هیجانات آبان‌ماه، به آرامی پیشروی کرده و اکنون در کانال 36 هزار تومانی کف‌سازی کند. در همین حال دورنمای سیاسی روشنی در روابط بین‌المللی و احیای برجام نیز دیده نمی‌شود و بر همین اساس چشم‌انداز قیمت دلار صعودی ترسیم می‌شود.

پیشتر برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه قیمت دلار، هوشمندانه به ارزش ذاتی خود نزدیک شده به تجارت‌نیوز گفته بود: «اگر به صورت نموداری بررسی کنیم، دلار اکنون سقف زده است. فعلا در استراحت و بالای سقفی که زده مشغول کف‌سازی است. این اسکناس آمریکایی به دلیل وضعیت اقتصادی کشور تا پایان سال حرکت دوم و سقف‌های بالاتر را خواهد زد و به کانال جدید ورود می‌کند.»

حق‌شناس با بیان‌ اینکه اگر شرایط اجتماعی به ثبات نرسد و آرام نشود، امکان حباب دلار وجود دارد اظهار کرده بود: «خیلی کم اتفاق می‌افتد دلار حباب مثبت بگیرد. اما در برهه‌ای در سال ۹۷ حباب دلار مثبت شد و تا ۱۹ هزار تومان رفت اما معمولا به خاطر سیاست‌های بانک مرکزی دلار حباب مثبت نمی گیرد.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به فروش اوراق ارزی و عدم استقبال مردم از آن تاکید کرده بود: «برخی اوقات اهداف کوتاه‌مدت باعث از بین رفتن اعتماد در بلندمدت می‌شود. موضوع فروش اوراق ارزی هم که در سال ۹۰ یک بار اجرا شد و در سررسید به اهداف خود پایبند نبود اعتماد را در میان مردم از بین برد. الان مردم می‌گویند؛ چه معلوم که در روز تسویه دولت پول را درست پس بدهد و یا مثلا بگوید تسویه بر اساس ارز نیماست.»

برای مطالعه خبرها و تحلیل‌های بیشتر به صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.