کد مطلب: ۴۶۹۰۳۱

دلار نیمایی ۱۹۰۵۱ تومان شد / قیمت دلار امروز ۲۲ مرداد ۹۹ چطور آغاز شد؟

دلار نیمایی 19051 تومان شد / قیمت دلار امروز 22 مرداد 99 چطور آغاز شد؟

در حالی که هنوز بازار ارز در امروز 22 مرداد ماه کار خود را آغاز نکرده، نرخ دلار نیمایی 19 هزار و 51 تومان اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار نیمایی برای فروش 19 هزار و 51 تومان و برای خرید 18 هزار و 786 تومان اعلام شده است.

اما در بازار ارز قیمت دلار روز گذشته چه روندی داشت و امروز چطور بازار ارز آغاز به کار خواهد کرد؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: در سومین روز کاری هفته، دلار بین دو کانال نوسان کرد و سرانجام به قیمت بسته شده روز دوشنبه نزدیک شد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز حدود ساعت ۴ بعدازظهر ۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز سوم هفته، ۳۵۰ تومان رشد را نشان می‌داد. با توجه به رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.

با این حال از روی قیمت بسته شده بازارها نمی‌توان میزان نوسان سکه و دلار در بیست و یکمین روز مردادماه را مشاهده کرد. در ابتدای این روز دلار معاملات خود را روی عدد ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد که افزایشی ۸۰۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان علت این رشد افزایش سفارش‌‌های خرید پشت خطی برای دلار از ساعت ۸ شب سومین روز هفته بود. به باور آنها، همین که معامله‌گران احساس کردند گشایش اقتصادی سریعی در کار نخواهد بود، به یکباره انتظاراتشان تغییر کرد و همان‌طور که قیمت عمدتا تحت یک فضای هیجانی افت کرده بود، به یکباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. حدود ساعت ۱۱ شب دلار در معاملات پشت خطی بالای مرز ۲۲ هزار تومان مشتری داشت و همین مساله نرخ شروع بازار در روز سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. البته عده‌ای نیز باور داشتند، قرار بود در هفته جاری به‌صورت رسمی عنوان شود که چه گشایشی در اقتصاد صورت خواهد گرفت، ولی از آنجا که عنوان شد، هنوز در جزئیات اختلافاتی وجود دارد، بازارها به این مساله واکنش نشان دادند. در واقع نوع وعده سیاست‌گذار و انتظاری که از او ایجاد شده بود، برای معامله‌گران، با خبری که اعلام شد، هماهنگی نداشت.

این مساله موجب شد که روند افزایشی دلار تا اواسط روز و تا نقطه ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی ادامه پیدا کند. در این نقطه، برخی معامله‌گران در حجم خرد حاضر به فروش دلار زیر کانال ۲۳ هزار تومان نیز نبودند؛ ولی در معاملات بزرگ‌تر، حجم فروش‌ها افزایش پیدا کرد و دلار حدود ساعت ۴ عصر به کانال۲۱ هزار تومانی بازگشت. در واقع دیروز قیمت دلار در یک دامنه هزار تومانی تغییرات خود را ثبت کرد و توفانی از افزایش و کاهش قیمت رخ داد.

به اعتقاد گروهی از معامله‌گران یکی از عوامل دیگری که موجب شد قیمت دلار تا نزدیکی مرز ۲۳ هزار تومانی رشد کند، ورود خالی فروشان به بازار برای پرداخت تعهد ارزی خود بود. در واقع این گروه، روز دوشنبه به امید کاهش بیشتر دلار و به راه افتادن موج دوم ریزش در موقعیت فروش دلار قرار گرفتند، ولی افزایش ابتدای روز سه‌شنبه آنها را دچار ضرر کرد و ناچار شدند بعضا برای برآورده کردن ارزی که وعده داده بودند، اقدام به خرید کنند. با خروج این گروه از بازار کمی فضای افزایشی آرام‌تر شد.

در این میان گروهی از معامله‌گران نیز باور داشتند، فروش ارز از قیمت‌های بالا توسط صرافی‌های منتخب بازارساز عامل تعدیل قیمت‌ها از سقف روزانه شد. روز گذشته، صرافی ملی در همان ابتدای روز قیمت دلار را ۴۸۰ تومان افزایش داد و روی تابلوی خود عدد ۲۱ هزار و ۴۸۰ تومان را ثبت کرد و در ساعتی بعد ۲۰۰ تومان دیگر قیمت خود را بالاتر برد و به عدد ۲۱هزار و ۶۸۰ تومان رساند و بعدتر حتی تا ۲۱ هزار و ۸۸۰ تومان رشد داد. در واقع طی یک روز قیمت این صرافی ۸۸۰ تومان رشد کرد، عاملی که موجب می‌شد کمی از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری شود و توان بازارساز برای مداخله در بازار نیز در سطح بالاتری قرار بگیرد.

در واقع در صورتی که نمودار قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ملی را مقایسه کنیم، می‌بینیم افزایش قیمت دلار صرافی با نزول دلار در معاملات بازار آزاد پیگیری شده است. البته عنوان می‌شد که توفان بازار دلار پس از ساعت چهار بعدازظهر ادامه یافته و قیمت بار دیگر به کانال ۲۲ هزار تومانی بازگشته است، عاملی که می‌تواند نرخ بازار در ابتدای روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد. برخی از معامله‌گران باور داشتند، این افزایش تحت‌تاثیر تکذیب خبر لغو بخشی از تحریم‌های ایران صورت گرفت که برخی پیرامون آن شایعه‌سازی کرده بودند.

آخرین اخبار از وضعیت بازار ارز را در بخش ارز و طلا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خشایار

    چرا دروغ تحویل مردم میدید اخه

    • نایب

      تک نرخی شدن ارز بهترین راه مبارزه با فساد در حوزه صادرات واردات است. امری که اکثریت صادرکنندگان و تولیدکنندگان خدوم کشور دنبال آن هستند. نیما و سنا و صرافی ملی و آزاد و ETS وووو…. همه منشا فساد است.