کد مطلب: ۷۳۱۸۳۵

قیمت دلار صرافی ملی امروز ۹ آذر ۱۴۰۱/ گرانی دلار ادامه دارد؟

قیمت دلار صرافی ملی امروز 9 آذر 1401/ گرانی دلار ادامه دارد؟

قیمت دلار در صرافی ملی امروز چهارشنبه 9 آذر 32 هزار و 813 اعلام شد و یورو با 267 تومان افزایش نسبت به روز قبل 33 هزار و 961 تومان قیمت خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در صرافی ملی امروز 9 آذر 1401 با افزایش 352 تومان نسبت به روز قبل همراه شد. دلار صرافی ملی امروز به قیمت 32 هزار و 813 تومان رسید. قیمت خرید این ارز بر اساس اعلام صرافی ملی 32 هزار و 486 تومان است.

گفتنی است که یورو امروز با 267 تومان افزایش همراه بود و به نرخ 33 هزار و 961 تومان رسید. نرخ خرید این ارز 33 هزار و 359 تومان است.

قیمت دلار

پیش‌بینی قیمت دلار

بازار ارز دیروز با وجود نوسانات افزایش قیمت در روز گذشته، روند کاهشی به خود گرفت. مسیر کاهشی قیمت دلار هر چند در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی است اما این اسکناس آمریکایی را از کانال افزایشی روز گذشته خارج کرد.

دیروز سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱، قیمت دلار با نرخ حدودی ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار معاملات تهران داد و ستد شد. قیمت دلار در بازارهای موازی نیز روندی کاهشی نظیر بازار معاملات ارز در تهران داشت.

فعالان بازار معتقدند بازارساز دوباره دست به کار شده و با افزایش عرضه، مانع روند افزایشی قیمت دلار شده است.

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که دیروز بانک مرکزی سقف فروش ارز به‌صورت اسکناس در بازار توافقی، برای اشخاص دارای کارت بازرگانی را افزایش داد.

با تصمیم این بانک و برای تأمین ارز (اسکناس) مورد نیاز تولیدکنندگان و تجار برای تأمین هزینه‌های مرتبط با امور تجاری، سقف فروش ارز به‌صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از ۲هزار یورو به ۶هزار یورو افزایش می‌یابد.

تحلیلگران می‌گویند تنگنای ارزی دولت مانعی برای افزایش عرضه ارز در بازار است و روند افزایشی قیمت‌ دلار را با توجه به تورم و عوارض سیاست‌های نادرست اقتصادی اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.

خرید احتیاطی به جای بازار احتیاطی

معامله‌گران بازار معتقدند اگر قیمت دلار به کانال تاریخی خود یعنی محدوده ۳۶ هزار تومانی ورود کند و در این محدوده به ثبات برسد، جسارت بازیگران ارزی برای معامله و خریدهای بزرگ در بازار ارز بیشتر می‌شود.

از همین رو، به نظر می‌رسد که بازارساز تلاش می‌کند تا از کانال‌های رسمی و ترفندهای تجربه شده عرضه ارز، قدرت خود را با بالا بردن فروش‌ها نشان دهد.
باید در نظر داشت که به ۳ ماهه آخر سال نیز نزدیک هستیم و افزایش مسافرت‌ها و تقاضای شرکت‌های تجاری به عنوان عاملی برای افزایش تقاضا جدی است. باید دید نهاد پولی کشور برای ماه‌های پایانی سال و ثبات قیمت دلار چه تدبیری می‌اندیشد.

در ۲ هفته گذشته قیمت دلار با روندی با ثبات در جریان بود. این بازار احتیاطی متعاقب اقدامات بازارساز در مدت اشاره شده در آرامش قرار داشت.

فعالان بازار معتقدند اخبار نامساعدی که از سوی سایر کشورها و مجامع بین‌الملل به اقتصاد ایران روانه می‌شود، تهدیدهای دولت برای اخذ مالیات و قطع یارانه در صورت خرید دلار و استفاده از ارز سهمیه‌ای را خنثی کرده است.

آنها می‌گویند با وجود چنین شرایطی خریدهای احتیاطی در بازار شدت گرفته است و ترجیح مردم، حفظ سرمایه‌ است تا تحمل تبعات خرید ارز.

پیش‌بینی قیمت دلار

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی که پیش از این نیز قیمت دلار را با روندی صعودی تا پایان سال پیش‌بینی کرده بود درباره شرایط فعلی بازار ارز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تحولات سیاسی در کشور، افزایش انتظارات تورمی، از دست‌ رفتن امید برای مذاکرات هسته‌ای برجام فضای بازار ارز را دستخوش حرکت به سوی کانال‌های بالاتر خواهد کرد.»

او می‌افزاید: در شرایطی که مولفه‌های اقتصادی در کشور تغیییر نکرده و مواردی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی که در تعیین قیمت دلار موثر است تغییری نکرده بنابراین دلیلی برای کاهش قیمت دلار وجود ندارد مگر زود و دستور.

جیهانی ضمن تاکید بر تاثیر تورم روی قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی می‌گوید: «فعلا بازار ارز تحت تاثیر اتفاقات سیاسی خاص است. همچنین عدم اطمینان به بازارهای سرمایه‌ای بلندمدت و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بر بازار دلار فشار ایجاد کرده و تقاضای کاذبی را برای بازار دلار به‌ وجود آورده است.»

او معتقد است روند قیمت دلار صعودی است و این دخالت و دستکاری در بازار باعث شده این اسکناس آمریکایی که از تورم جا مانده با قیمت فعلی در بازار عرضه شود. این در حالی است که این کنترل دستوری به ضرر تمامی بخش‌های اقتصادی کشور است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.