کد مطلب: ۶۱۹۴۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرگیجه در بازار ارز / حصار قیمت دلار چگونه شکسته می‌شود؟

سرگیجه در بازار ارز / حصار قیمت دلار چگونه شکسته می‌شود؟

همزمان با آغاز روند جدید مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران بازار ارز محتاط شده بودند. اما حالا به نظر می‌رسد که بازار ارز دچار سرگیجه شده و معامله‌گران نمی‌دانند قیمت دلار به چه سمتی حرکت می‌کند و سرنوشت دلار چه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در یک هفته گذشته در یک محدوده مشخص در حال نوسان است؛ قیمت دلار در این روزها نه توانسته مرز ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان را بشکند و بالاتر برود تا به خریداران سیگنال افزایش قیمت بدهد. نه توانسته از محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان پایین‌تر بیاید تا سیگنال فروش صادر کند.

برای همین به نظر می‌رسد دلار در یک محدوده مشخص محصور شده است. عاملی که می‌تواند قیمت دلار را از این حصار خارج کند، مشخص شدن نتیجه مذاکرات وین است. اما اکنون معامله‌گران بازار ارز دقیقا نمی‌دانند روند مذاکرات وین به چه سمتی رفته و چه آینده‌ای در انتظار قیمت دلار است.

قیمت دلار امروز دوم بهمن ماه به ۲۷ هزار و ۵۸۰ تومان رسید. در مذاکرات پشت خطی شب گذشته، روند قیمت دلار صعودی بود. گویا طولانی شدن روند مذاکرات، معامله‌گران را مجاب کرده که توافق به زودی حاصل نمی‌شود.

تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر قیمت دلار

برخی می‌گویند نتیجه مذاکرات مثبت است و باید به زودی منتظر کاهش قیمت دلار باشند اما برخی دیگر معتقدند که نتیجه مذاکرات به زودی مشخص نمی‌شود و ممکن است مذاکرات به آینده موکول شود.

هر کدام از این دو گروه هم مستنداتی برای اظهارات خود دارند. چراکه اخبار وین یک روز نشان می‌دهد که مذاکرات مثبت و رو به جلو است و روز دیگر طرفین از فاصله معنادار تا رسیدن به توافق کلی خبر می‌دهند.

برای همین معامله‌گران دچار سرگیجه شده‌اند و نمی‌توانند بدون احتیاط عمل کنند. بخشی از این رفتار دلار هم به چند هفته قبل باز می‌گردد. زمانی که روند مذاکرات مثبت ارزیابی شد و قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده ۲۵ هزار تومان هم پایین آمد. آن زمان برخی از معامله‌گران و خریداران دلار خانگی، ارزهای خود را فروختند اما ظرف چند روز ورق برگشت و قیمت دلار به بالای ۲۸ هزار تومان رسید.

این روند بارها در طول مذاکرات تکرار شده و دلیل قفل شدن معاملات دلاری در بازار هم همین است.

دست بانک مرکزی رو شد؟

البته همزمان با افت محسوس قیمت دلار در میانه دی ماه، برخی از صرافی‌های بانکی خبر دادند که دولت ارزهای موجود در بازار را جمع کرده تا مانع ریزش بیشتر قیمت دلار شود.

این گفته را برخی از دلالان بازار آزاد هم تایید می‌کردند. آنها می‌گفتند علی‌رغم کاهش قیمت دلار، هیچ ارزی برای داد و ستد در بازار موجود نیست. چند روز بعد از این رویداد بود که قیمت دلار روند صعودی گرفت و وارد محدوده ۲۸ هزار تومان شد. محدوده‌ای که اکنون هم آن را حفظ کرده است.

مساله‌ای که بسیاری از فعالان بازار عنوان می‌کردند این بود که این روند، بازی بانک مرکزی با بازار ارز است و دولت از طریق نوسان قیمت دلار، منابع خود را تامین می‌کند.
اما به نظر می‌رسد که بازار این بار منتظر یک نشانه قطعی از نتیجه مذاکرات است و تا این نشان صادر شود، قیمت دلار در بازار تغییر نکند.

پیش‌بینی قیمت دلار فردا

اما قیمت دلار فردا سوم بهمن ماه چه می‌شود؟ احتمالا روند نوسانی قیمت ارز ادامه داشته باشد. به خصوص که قیمت درهم هم در روزهای گذشته، رفتار محتاطانه‌ای داشته و تغییر عجیبی ثبت نکرده است.

معامله‌گران می‌گویند تا زمانی که سقف یا کف قیمت دلار شکسته نشود، بازار ارز تکان نمی‌خورد. به عبارتی یا قیمت دلار باید به بالای ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان برسد که قیمت بیشتر شود، یا اینکه خبر کاهش قیمت به بازار برسد و قیمت دلار محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد.

آن زمان است که می‌توان انتظار داشت که جهت بازار ارز مشخص شود. از طرف دیگر، این مهلت یک ماهه مذاکرات این امکان را به خریداران و فروشندگان داده که کم کم وارد بازار شوند و یا از آن خارج شوند. پس تقاضای ناگهانی و شوک قیمتی یکباره‌ای به بازار وارد نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت ارز توی اقتصاد ایران یک عدد است که توسط سیاست گذار ارزی و دولت تعیین می شود میتواند ۱۰۰۰ تومان باشد میتواند ۱۰۰۰۰۰ تومان باشد این ثابت شده حالا شما رسانه های اقتصادی هزار دلیل و تحلیل بیارید

  • حسین

    جالبه هر وقت ارز ارزان میشه تجارت نیوز ناراحت میشه و میگه بازار دچار سرگیجه است، هروقتم گران میشه تجارت نیوز خوشحاله و بر داغی گرانی می افزاید