کد مطلب: ۶۷۵۸۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت مبهم دلار/ قیمت دلار یک روزه رکورد زد؟

سرنوشت مبهم دلار/ قیمت دلار یک روزه رکورد زد؟

ریزش یک هفته‌ای قیمت دلار، یک شبه جبران شد و قیمت دلار به قبل از سفر دیپلمات اروپایی و آغاز مذاکرات دوحه برگشت. چه چیزی ترمز قیمت‌ها در بازار ارز را می‌کشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای هفته جاری قیمت دلار از قله قیمتی خود پایین آمد و به کف کانال ۳۰ هزار تومان رسید. دلار هرات اما ریزش بیشتر را تجربه کرد و حتی به کانال میانی ۲۸ هزار تومان هم رسید.

اما دو خبر روند بازار ارز را تغییر داد. اول بیانیه گروه هفت علیه برنامه هسته‌ای ایران و دوم پایان مذاکرات دوحه. آن هم در شرایطی که مقامات اروپایی این مذاکرات را چندان امیدوارکننده توصیف نکردند.

همین خبر کافی بود تا روز گذشته یعنی ۹ تیرماه، روند بازار صعودی شود و قیمت دلار به هفته گذشته برگردد. درست قبل از مطرح شدن مذاکرات برجام.

ابتدا دلار هرات روند صعودی خود را آغاز کرد و بعد دلار در بازار تهران افزایش قیمت پیدا کرد. با مطرح شدن مذاکرات هسته‌ای در دوحه این امیدواری ایجاد شده بود که ترمز دلار کشیده شود و حتی برخی از کارشناسان امیدوار بودند بازار، رنگ دلار ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی را به خود ببیند.

امیدواری تازه برای قیمت دلار

آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای تنها خبری بود که توانست ترمز بازار را بکشد و حالا که مذاکرات بی‌نتیجه مانده، بسیاری نگران ادامه مسیر دلار هستند. البته مقامات ایرانی و اروپایی حاضر در مذاکره اعلام کرده‌اند مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه پیدا می‌کند.

خبری که امیدواری به ادامه مذاکرات را تشدید می‌کند اما ضمانتی وجود ندارد که این مذاکرات به نتیجه برسد.

روز گذشته سازمان ملل از ایران و آمریکا خواست به برجام برگردند و از آمریکا خواست تحریم‌های علیه ایران را متوقف کند. اما مساله مهم این است که این اخبار نمی‌تواند بر روند قیمت دلار در بازار تاثیری بگذارد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد حتی در اواسط هفته گذشته که مساله مذاکرات هسته‌ای داغ بود، تقاضای خرید دلار در بازار بالا بود. اقدامی که نشان می‌داد مردم خبر مذاکرات را فرصت مناسبی برای خرید دیده‌اند و همچنان منتظر افزایش قیمت دلار هستند.

از طرفی معامله‌گران حرفه‌ای، خریدار دلار بودند اما به سختی و با اکراه دلارهای ۳۰ هزار تومانی خود را به مردم می‌فروختند. اقدامی که به گفته تحلیلگران،‌ نشان از این داشت که بازار مذاکرات برجام را جدی نگرفته و همچنان میل به افزایش دارد.

وعده دوباره بانک مرکزی به بازار

روز گذشته همزمان با نوسانات قیمت در بازار، رئیس کل بانک مرکزی دوباره تاکید کرد منابع ارزی بانک مرکزی بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان در زمینه قیمت توافقی فروش ارز قدم‌های خوبی برداشته‌اند. این چهارمین مرتبه طی دو ماه گذشته است که علی صالح‌آبادی بر وجود ذخایر ارزی بانک مرکزی تاکید می‌کند. به نظر می‌رسد که صالح‌آبادی امیدوار است با این سخنان مسیر بازار را تغییر دهد.

قیمت دلار چه می‌شود؟

اما قیمت دلار در روزهای آینده چه می‌شود؟ در هفته‌ای که گذشت، تمام پیش‌بینی تحلیلگران حول نتیجه یا عدم نتیجه مذاکرات هسته‌ای بود و آنها معتقد بودند روند مذاکرات مسیر بازار ارز را مشخص می‌کند.

فعلا مذاکرات هسته‌ای نه تنها به نتیجه نرسیده، بلکه متوقف شده است. پس احتمالا هفته پیش رو هفته جالبی برای قیمت دلار نباشد. به خصوص که برخی از منابع خبری آمریکایی گفته‌اند ممکن است آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. در این شرایط تنها موردی که می‌تواند ترمز دلار را بکشد یا از سرگیری مذاکرات وین است و یا اینکه دولت به نحوی بازار را کنترل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اوستا حاجی

    شما دولت همیشه میاید ابروشو درست کنید میزنید چشممش رو کور میکنید..
    شما اگه کاری نکنید خیلی بهتر کلا دولت هر کاری میکنه یا حرفی میزنه عکسش میشه..

  • ناشناس

    امریکا و اروپا با شل و سفت کردن تحریم ها و مذاکرات امنیت روانی مردم را هدف گرفته اند دلال ها نیز ستون پنجم در این زمینه شده اند

  • ناشناس

    کسانیکه برای پولدارشدن دلاررامیخرندوذخیره میکنند ووضعیت مردم وگران شدن اجناس که با دلارگره خورده درک نمیکنند.اینها ازمحنت دیکران بی غمند وباید تیرباران شوند.درغیراینصورت دولت بایدحقوقها ودرآمدهای مردم رابه دلار بپردازد تادرحق کسی ظلم نشود وآنهایی که دلار همه چیزشان است .ازاین کار دست بردارند.

  • ناشناس

    نوسان گیری دولت از دلار در دست مردم

  • ناشناس

    قیمت ها کاهشی میشود

  • دربدر

    چقد احساسی و بچه گونه نظر میدن ! یکم اطلاعات داشته باشین اولین کسی که از دلار نوسان گیری کرد و سود برد خوده دولت بوده

  • کوروش

    مردم عزیز و صبور باشند بهار در راه است دولت با تمام توان به جلو خواهد رفت انشاله . بی شک دلار نیز ذلیل هست و خواهد شد

  • ناشناس

    مثل اینکه ارتش سایبری اینجا هم حمله کرده است.

  • ناشناس

    مشکل این است که تا دولت اقدامات موفقی برای ایجاد ثبات ارزی و قیمت ارز انجام می دهد بلافاصله غربی ها یادشان می افتد درخواست دور جدید مذاکرات را بدهند و در ادامه رسانه های هم سوی غرب در داخل تلاش می کنند برجام را موجد آن موفقیت نسبی بدانند و دو باره بعد از مذاکرات باز چرخه افزایش ارز و بحث برجام مطرح می شود یعنی کاملا روندشرطی شدن اقتصاد را با اهمین ترفند حفظ کرده اند