کد مطلب: ۶۶۸۱۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازی جدید بانک مرکزی با بازار/ دلار تک‌نرخی می‌شود؟

بازی جدید بانک مرکزی با بازار/ دلار تک‌نرخی می‌شود؟

اگرچه قیمت دلار بازار آزاد روند کاهشی دارد اما قیمت دلار صرافی ملی در حال افزایش است و امروز برای ساعتی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. ماجرا چیست و چرا روند قیمت دلار صرافی ملی برخلاف بازار آزاد حرکت می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ظهر امروز باوجود اینکه قیمت دلار بازار آزاد نوسان زیادی به‌همراه نداشت قیمت دلار صرافی ملی با افزایشی حدود ۶۰۰ تومان وارد کانال جدید شد. این ارز تا رقم ۲۸ هزار و ۸۸ تومان صعود داشت و درحال حاضر بین کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان در نوسان است

اما علت افزایش نرخ ارز رافی ملی در این مدت چیست؟

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: من فکر می‌کنم بانک مرکزی با این اقدام می‌خواهد فاصله بین دلار معاملاتی و دلاری را که اعلام می‌شود از بین ببرد و از هیجانات کاذب بازار بکاهد.

او ادامه داد: به‌طور کلی نرخ صرافی ملی ربطی به واقعیت ندارد و نوسان آن تاثیر زیادی روی بازار نمی‌گذارد. ولی هدف از افزایش آن این است ک چندنرخی بودن دلار از بین برود و دلار تک نرخی شود.

این کارشناس درمورد نرخ مقاومت دلار در بازار آزاد گفت: نرخ ۳۲ تا ۳۳ هزار تومانی موقتی است و بعید است قیمت‌ها در این محدوده بماند. از طرف دیگر بعید است که قیمت دلار به بالای این اعداد برسد. مگر اینکه خبری بیابد که تا به حال به گوش مردم نرسیده باشد، مثل خروج کامل ایران از برجام.

تک نرخی شدن نرخ دلار

جواد فلاحیان دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز درمورد افزایش قیمت دلار صرافی ملی نظر مشابهی داشت. او دراین خصوص بیان کرد: به‌نظر می‌آید دولت قصد دارد که فاصله بین بازار آزاد و صرافی ملی را از بین ببرد و نرخ دلار را تک‌نرخی کند.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی نیز پیشتر در گفتگو با تجارت‌نیوز دراین مورد توضیح داده بود: بانک مرکزی قصد دارد فاصله قیمتی دلار صرافی ملی و ارز نیمایی را با بازار آزاد کاهش دهد.

او ادامه داد: اگر دولت این اقدام را زمانی انجام می‌داد که نرخ دلار در بازار رو به بالا بود باعث اضافه پرش نرخ در بازار آزاد می‌شد. از سویی نرخ دلار در بازار تا حدودی کاهش یافته است. در این میان بانک مرکزی درحال بالا بردن قیمت ارز صرافی ملی است تا شکاف این دو کاهش پیدا کند.

مشکانی همچنین بیان کرد: این شکاف و فاصله قیمتی می‌تواند باعث افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار شود. بانک مرکزی در این اقدام قصد دارد اینگونه تقاضاها را کاهش دهد.

آخرین اخبار نرخ دلار را در صقحه قیمت دلار تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فیروز

    بسمه تعالی تک نرخی شدن ارز جلو رانت خواری و تقاضای کاذب را می گیرد و موجب تثبیت قیمت‌ها میگردد

  • ناشناس

    دروغه محض بشنو اما باور نکن دوباره بالا میره چون دلار که پایین بیاد سکه و طلا باید پایین بیاد در صورتی که ۴ درصد افزایش قیمت داشته اند اینها نقشه مدیران هستش برای جیب خالی کردن مردم.

  • ناشناس

    وقتی ایران دوربینهای آژانس بین المللی را خاموش میکند معنایش چیه ما ایران نه به برق هسته ای نیاز دارد نه صلاح هسته ای

  • ناشناس

    سلام به مردم بیچاره وفقیر ایران خانواده های هستند توان خرید نان روزانه را ندارند
    هرطوری که دلشان میخوادجیب و سفره ی مردم را خالی میکنن نگران نباشید چهارساله قول میدن هیچ چیزی گران نمی‌شود قصه ی بچه گانه شده زندگی مردم

  • ناشناس

    میشه اینقدر خلق خدا را سرکار نگذارید با این اوضاع فکر نکنم قیمت ارز نزولی بشه .

  • لاریباز

    عجب بساطیه!!دلار تک نرخی اگر در دست دولت بود خیلی زودتر انجام شده بود.تک نرخی به ضرر دولته و انجام شدنی نیست از این بازار دولت داره کاسبیه خودشو میکنه!!!پس این کارو نمیکنه.یه نگاه که به قیمت محصولات ضروری میکنی مثل مرغ وتخم مرغ وروغن ولبنیات دلار تعریف شده برای این محصولات بالای ۵۰ هزاره پس دولت اگر ریل ارزی رو جابجا نکنه ضرر زیادی نیکنه وفشارش روی بودچه مردمیه.!!!

  • ناشناس

    همه سردر گم

  • ناشناس

    قرار بود روی ۲۰بیارنش وبعد تک نرخی کنن. دلار بوده ۲۴ از عیدی شده تاالان ۳۲ میگن بالا نرفته.معذرت میخام شما بیایید بگویید پس بالا رفتن یعنی چه؟

  • ناشناس

    باباایتهادنبال جمع کردن ارزهامیاورندبعدیک شوکه میزنندمیرودبالا دوباره میاورنندپایین کاسبی دولت همینه و گرنه دلارنبایدبالا و پایین برود