کد مطلب: ۳۹۹۵۱۱

پاسخ یک اقتصاددان به اینکه «قیمت دلار چه می‌شود»:

بعید است قیمت دلار کمتر از ۱۱ هزار تومان شود

بعید است قیمت دلار کمتر از ۱۱ هزار تومان شود

سهراب دل‌انگیزان اعتقاد دارد: بعید است قیمت دلار کمتر از 11 هزار تومان شود، اگر هم بشود باثبات نخواهد بود. شرایط و چهارچوب اقتصاد کشور طوری نیست که اکنون قیمت دلار زیر 11 هزار تومان را بپذیرد زیرا عرضه دلار اضافه نیز در اقتصاد نداریم.

دلار پس از کاهش قیمت و ورود به کانال 11 هزار تومان، تقریبا روزهای باثباتی را پشت سر گذاشته است.

طی روزهای اخیر انتشار اخبار متفاوت سیاسی که می‌توان گفت بیان‌گر کاهش فشارها بر اقتصاد ایران بوده انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار را در فعالان بازار ارز ایجاد کرده است. اما کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

سهراب دل‌انگیزان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: بعید است قیمت دلار کمتر از 11 هزار تومان شود، اگر هم بشود با ثبات نخواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: قیمت دلار همان حول و حوش 11 هزار تومان می‌ماند، به این صورت که شرایط و چارچوب اقتصاد کشور طوری نیست که اکنون قیمت دلار زیر 11 هزار تومان را بپذیرد زیرا عرضه دلار اضافه نیز در اقتصاد نداریم.

این کارشناس می‌افزاید: اما تثبیت قیمت‌ها و تثبیت شرایط و امیدوار شدن به سیستم اقتصادی و همچنین کاهش نااطمینانی، همه باعث می‌شود که تا حدودی روندها مثبت شود و جهش و شتابی که برای تورم داشتیم گرفته شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنیم نرخ تورم ماه به ماه در حال کاهش است. می‌دانیم که نرخ تورم به معنی ارزان شدن نیست بلکه به معنی جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها است.

دل انگیزان

دل‌انگیزان قیمت تعادلی بازار برای دلار را 11 هزار تومان می‌داند.

دل‌انگیزان تاکید می‌کند: قیمت تعادلی بازار برای دلار در حال حاضر 11 هزار تومان بوده چون ما جایی برای عرضه بیشتر دلار هنوز سراغ نداریم تا قیمت آن را بتواند پایین‌تر بیاورد، ضمن اینکه تقاضای دلار هم در همین حد بوده که قیمت آن 11 هزار تومان باقی بماند.

وی می‌گوید: اگر عرضه دلار بیشتر باشد قطعا قیمت آن پایین‌تر می‌آید اما در حال حاضر هیچ هیجانی برای خرید بیشتر دلار وجود ندارد. با توجه به اتفاق‌های تازه‌ای هم که رخ داده به نظر می‌رسد تقاضاهای کاذب حذف شوند و تنها تقاضاهای واقعی در بازار باقی بماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    موج دوم ریزش دلار آغاز شده است ! در این دور باید منتظر شکستن سطح حمایتی 10 هزار تومن هستیم و بدست آمدن بیشترین افت قیمت دلار در یکسال گذشته !!! قیمت 10 هزار تومن سطح روانی بسیار مهمی است که درصورت شکسته شدن منتظر ورود قیمت دلار به کانل 8 تا 9 خواهیم بود !!!

    • بهمن

      لطفا بفرمایید با کدام مکانیسم این اتفاق خواهد افتاد؟
      چه کسی به قدرت پول ملی اعتماد دارد؟ شما یا من؟
      چه کسی به اقتصاد ملی ایمان دارد؟
      آیا زیر 10 ت شدن دلار به نفع اقتصاد و تولید داخلی است یا کارخانه های چینی که محصولاتشان را کشتی کشتی داخل کشور بریزند؟
      هر کالایی باید ارزش واقعی خودش را داشته باشد.ارزش دلار نیز مابه التفاوت تورم آمریکا با ایران مشخص میکند. تورم آمریکا چند و تورم ایران چند است؟
      هنوز متوجه نشده ایم که بازارهای فروش نفت مان که تنها منبع واقعی درآمد کشور است، از دست مان کاملا رفته است. تا کی میخواهیم با شعار خودمان را فریب بدهیم و دلخوش باشیم.
      تا سال دیگر همین موقع اگر نتوانیم نفت بفروشیم و دلار بدست بیاوریم، مطمئن باش، در خیابان فردوسی یک دلار هم پیدا نخواهی کرد.

  • ناشناس

    قیمت دلار هر گز به زیر ۱۱هزار تومان نخواهدرسید همانطور که قیمت طلا را بر روی ۴۰۰هزار تومان و ۴۱۳ هزارتومان قفل کرده اند.قیمت طلا چرا از ۴۰۰هزار تومان پایین تر و از ۴۱۳هزار تومان بالاتر نمیره. چون جناب محمد ولی رئیس اتحادیه طلا در ایران بر روی این رنج از قیمتها قفل کرده است.دلار هم دقیقا چنین هست.قیمت دلار اصلا و ابدا” زیر ۱۱ هزار تومان نخواهد رسید..

  • ناشناس

    دلاربه زیر10تومان هم میرسداقای به اصطلاح اقتصاددان حالا می بینی