کد مطلب: ۵۷۱۶۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت کمبود سیمان در بازار/ قیمت‌ سیمان کاهش خواهد داشت؟

علت کمبود سیمان در بازار/ قیمت‌ سیمان کاهش خواهد داشت؟

در شرایطی که سیمان در بازار ایران کمیاب شده، صادرات آن به عراق و افغانستان ادامه دارد و به جز این برخی از فعالان بازار از قاچاق سیمان هم خبر می‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی با تائید صادرات سیمان گفت: در سه ماهه نخست امسال سیمان از طریق گمرک صادر شد و در این شرایط بحرانی که سیمان برای سازندگان موجود نیست صادرات یک تن آن به کشورهای اطراف به هیچ وجه جایز نیست!

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهای هر پاکت سیمان در بازار ایران دوباره وارد کانال ۱۰۰ هزار تومان شده است و حالا ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که نشان می‌دهد سیمان به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

این در حالی است که وزارت صمت اعلام کرده برای کنترل قیمت‌ها، سیمان تولیدی از بورس کالا عرضه می‌شود اما این مساله هم نتوانست به مهار قیمت‌ها کمک کند.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار سیمان، تولیدکنندگان وعده داده بودند بهای هر تن سیمان در بورس کالا با نرخ ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان عرضه شود اما رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، وعده تولیدکنندگان محقق نشده و هر تن سیمان در بورس کالا با قیمت یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد!

اسماعیل کاظمی‌قهی به تجارت‌نیوز گفت: توزیع سیمان در بورس کالا شبکه‌های دلالی را گسترش می‌دهد، چرا که توزیع کالا توسط چند کارخانه انجام می‌شود و زمانی سیمان در بازار ارزان می‌شود که تمام کارخانه‌ها صد در صد ظرفیت تولیدی خود را روانه بورس کنند. در غیر این صورت با ایجاد محدودیت، بازار سیاه سیمان شکل می‌گیرد.

او همچنین به صادرات سیمان در شرایط کمبود در بازار واخلی اشاره و تاکید کرد: صادرات سیمان باید متوقف شود و معتقد هستیم تا زمان اشباع بازار داخل، صادرات سیمان معنا ندارد.

قاچاق سیمان واقعیت ندارد

تولیدکنندگان اما منکر قاچاق سیمان هستند. نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان به تجارت‌نیوز گفت که قاچاق سیمان به دو دلیل واقعیت ندارد. اول آن که قطع برق، تولید سیمان را متوقف کرده است. بنابراین کالایی برای عرضه به بازار وجود ندارد. دوم اینکه کرایه حمل و نقل آن قدر بالاست که قاچاق سیمان توجیه‌پذیر نیست.

قطع برق حالا فعالیت بسیاری از صنایع بزرگ مانند سیمان و فولاد را مختل کرده است و برخی فعالان بازار می‌گویند چنانچه کشور در شرایط عادی قرار داشت و با واکسینه شدن مردم پاندمی ویروس کرونا مهار می‌شد مطمئنا قطع برق خسارت‌های جبران ناپذیری را به صنعت سیمان وارد می‌کرد.

برای مطالعه بیشتر خبر سرکشی دوباره قیمت سیمان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جدیدا قطع برق شده پیرهن عثمان و همه گرونی ها رو میندازن گردن قطع برق!!
    اولا که قطع برق 24 ساعته نیست و در ضمن اگه قطع برق تا این حد جدیه چرا جلوی قطع برق رو نمی گیرید؟
    سیاه نمایی تا کی؟؟

    • ناشناس

      خخخ خوب گفتی

    • ناشناس

      بزرگوار قطع برق واقعیته .من خودم کارگر کارخونه سیمانم که الان به خاطر قطعی برق خط خوابیده .ضمنا برق ساعتی به درد کارخونه نمیخوره .کوره باید حداقل ۲۴ ساعت کار کنه تا آماده تولید کلینکر بشه واگه بخواد ساعتی روشن خاموش بشه میلیاردی ضرر میکنه به خاطر ریزش آجرهای نسوز کمیاب

  • ناشناس

    به‌به چه تحلیلی ، پس نتیجه میگیریم کرونا نعمت بزرگی هست که دنیا هنوز شعور فهمیدنش رو نداشته و فقط تجارت نیوز فهمیده

  • ناشناس

    سلام .من یه عامل فروش سیمان هستم دو هفتست از بورس خواستم خرید کنم و پول ریختم بحساب ولی چون قیمت پایین میزنم نتونستم خریدم رو انجام بدم و‌ مبلغ هر بارعودت میخوره رو حسابم .داخل بورس هر کسی قیمت بالا بزنه دلالان بورس سیمان رو به اون میفروشن .پس مردم دنبال پایین اومدن قیمت نباشن .کارخانه ای که هر روز 3هزار تن تولید داره الان هفته ای 3000تن گذاشته تو بورس واسه فروش و باعث و بانی کمبود و بازار سیاه همون تولید کنندگان محترم هستند.و هر کس بخواد سیمان گیرش بیاد باید قیمت رو باز بزنه تو درخواست تا به هر قیمتی باشه فقط گیرش بیاد .

  • ناشناس

    گرانی سیمان این است که ازکشورهای اروپای میایدخوب معلوم است گران تمام میشود مردم عزیزکشورمان ناراحت نباشید صدسال اول سخت است تحمل کنیدتادر کشورمان انشاالاه کارخانه سیمان ساخته بشه دیگه گران نمیخریم شمافکر میکنیدکشورما ازافغانستان بهتراست فقت سلیقه فرقدارد

  • ناشناس

    ما که تولیدمون خوابید کارگرامون از کار بیکار شدن برباعث و بانیش لعنت اگه خدایی باشه وعدالتی باشه انشاا… مقصران گرانی سیمان همین محرم جوابش رو از امام حسین میگیرن انشاا… همشون دلتا رو بغل کنن

  • ناشناس

    چرا کسی نیست که نظارت داشته باشد سیمان به نرخ قدیم برسه تا جوانان بتوانن برای خودشان یه خانه برای پناه گرفتن داشته باشند

  • ناشناس

    کارشناس صنعت سیمان که گفته قاچاق سیمان واقعیت ندارد لابد پاکت های سیمان رو تریلی و کامیونها پهن هست که به عراق و افغانستان میبرند