کد مطلب: ۳۴۶۷۱۱

قیمت طلا و دلار افزایشی شد، اما علت چه بود؟

قیمت طلا و دلار افزایشی شد، اما علت چه بود؟

سکه از مرز ٤میلیون تومان گذر کرد و دلار در کانال ١١‌هزار تومان ماندگار شد.» این خبری است که دوباره خیلی‌ها را نگران بازار طلا و ارز کرده است و حالا بسیاری از افراد از خود می‌پرسند که قیمت‌ها در ادامه چه روندی خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران در این زمینه می‌گوید: «با توجه به ماه‌های پایانی‌ سال، تقاضا برای خرید سکه بالا رفته است و به‌عنوان مثال بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها که عیدی پایان ‌سال خود را به صورت سکه می‌دهند، برای این دسته از خریدهایشان به بازار مراجعه کرده‌اند و همین موضوع موجب شده که عرضه و تقاضا باید با یکدیگر مطابقت داشته باشد و موجب گرانی سکه شده است.

او در ادامه با اشاره به این‌که نوسانات موجود امری طبیعی است، توضیح می‌دهد: «اگرچه نوساناتی وجود دارد ولی نرخ ارز تحت کنترل بانک مرکزی است و به‌تبع آن قیمت سکه هم به کنترل درمی‌آید و البته اندکی نوسان قیمت‌ها در پایان سال، روند هرساله است و نگران‌کننده نیست.»

جهش سکه در بازار کساد!

می‌گویند بازار طلا و سکه کساد است؛ نه خریدی است و نه فروشی. همین چند روز گذشته بود که فروشندگان از کسادی بازار می‌گفتند. اکنون سوالی که پیش آمده، با وجود این‌که مبادلاتی در بازار صورت نمی‌گیرد، چرا سکه از مرز ٤میلیون تومان گذر کرده و رکورددار شده است؟

کشتی‌آرای در این زمینه توضیح می‌دهد: «با توجه به نزدیکی عید نورروز مردم به صورت هیجان‌زده عمل می‌کنند. اکنون تقاضا بالا رفته و بانک مرکزی عرضه ندارد، همین امر موجب گرانی سکه شده است.»

او با اشاره به افزایش ٥٠‌هزار تومانی حباب سکه در روزهای اخیر اضافه می‌کند: «در روزهای اخیر ٥٠‌هزار تومان بر حباب سکه اضافه شده است. به‌طوری که سکه به ٤ میلیون و٣٠٠ هزار تومان رسید، این درحالی است که در دو روز گذشته حباب سکه ۳۸۰‌هزار تومان بود.»

کشتی‌آرای در خاتمه با اشاره به این‌که بسیاری از موسسات و ادارات برای مناسبت‌هایی چون عید نوروز برای کارمندان خود سکه تهیه می‌کنند، در این زمینه توضیح داد: «همچنین باید درنظر داشت که بسیاری از موسسات و ادارات به مناسبت عید به کارمندان خود سکه هدیه می‌دهند و با توجه به این‌که عرضه در بازار وجود ندارد، قیمت سکه افزایش پیدا کرده است.

به همین جهت نمی‌توان ادعا کرد که کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی خارج شده است.»

مردم برای خرید دلار به بازار آمده‌اند

در بازار دلار هم وضع مشابه سکه است و بعد از افت قیمت ارز در دو مقطع دوباره نرخ قیمت ارز در کانال ١١‌هزار تومان بالا و بالاتر می‌رود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بسیاری از کارشناسان اقدامات بانک مرکزی را برای کنترل قیمت دلار موفقیت‌آمیز دانسته بودند.

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز می‌گوید: «اخبار‌های ناامید‌کننده موجب گرانی ارز شده است.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «در یک هفته گذشته اخبار ناامید‌کننده زیادی به گوش مردم رسیده؛ ازجمله لغو قراردادهای اقتصادی با برخی کشورهای اروپایی و اخبار فروش نفت مردم را به بازار کشانده تا دلار خریداری کنند و موجب گرانی نرخ ارز شده است.»

رادپور معتقد است: «اخبار کاهش قیمت ارز بیشتر جنبه روانی داشته و فرآیند عملیاتی خاصی انجام نشده است.»

او می‌گوید: «زمانی که بانک مرکزی اعلام می‌کند درحال کنترل نرخ ارز است و ما با افزایش قیمت آن مواجه می‌شویم، به معنای آن است که کنترلی بر نرخ ارز ندارند.»

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.