خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۲۲۱۶

فشارهای دوطرفه بر سکه / جدال طلا و فدرال رزرو

فشارهای دوطرفه بر سکه / جدال طلا و فدرال رزرو

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۹ بهمن با هفت هزار و ۴۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان معامله شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت طلا و سکه دیروز ۹ بهمن ۱۴۰۰ اعلام شد و تنها طلا ۱۸ عیار، سکه امامی و سکه تمام بهار ازادی با کاهش قیمت همراه شدند.

به گزارش ایسنا، بدبینی در میان تحلیلگران وال استریت با سقوط حدود سه درصدی قیمت طلا از زمان اعلام نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه و سیگنال مقامات بانکی برای افزایش نرخهای بهره در مارس، شدت گرفت. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا زمینه را برای تحکیم سیاست پولی به منظور مهار تورم مهیا کرد. پاول گفت: فضا برای افزایش نرخ‌های بهره بدون به خطر انداختن بازار کار وجود دارد. بازار کار از نظر سطح مشاغل جدید و دستمزدها در رکورد تاریخی مثبتی قرار دارد.

پس از این اظهارات بازارها روی پنج دور افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری حساب کردند و در نتیجه قیمت طلا کاهش یافت. با این حال بعضی از تحلیلگران می‌گویند بازارها و بانک مرکزی آمریکا بسیار تهاجمی بوده‌اند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز اظهار کرد: قیمت طلا ممکن است پایینتر برود اما من همچنان طلا خریداری می‌کنم زیرا بانک مرکزی آمریکا سیاست پولی را بیش از حد تحکیم کرده و در نهایت ناچار می شود عقب نشینی کند.

دنیای اقتصاد نوشت:

فشارهای دوطرفه بر سکه

بازار طلا و سکه روز شنبه متاثر از رفتار بازار ارز داخلی و اونس طلا در بازار جهانی با نوسانات مثبت ناچیزی همراه شد، به‌طوری‌که با واردشدن شوک افزایشی به قیمت دلار به دلیل توقف یک هفته‌ای مذاکرات هسته‌‌‌‌‌ای، بر تمایلات صعودی قیمت سکه امامی افزوده شد.

اما افت شدید بهای طلای جهانی باعث شد تا از شدت تاثیرپذیری رشد نرخ دلار بر سکه کاسته شود، به‌طوری‌که هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت ۱۲‌میلیون و ۴۵۰‌هزار تومان دادوستد شد.

عده‌‌‌‌‌ای از فعالان بازار معتقدند که با توجه به پایین‌بودن حجم تقاضا احتمال دارد اکثر سرمایه‌‌‌‌‌گذاران سکه در واکنش به افت نرخ طلا جهانی وارد بازار دلار شده‌‌‌‌‌ باشند و با خریدهای خود زمینه رشد اسکناس آمریکایی را فراهم کنند تا بتوانند در مراحل بعدی از نوسانات سکه سود کسب کنند.

جدال طلا و فدرال رزرو

طلای جهانی پس از ریزش چشمگیری که طی معاملات هفته گذشته به دلیل فشارهای فدرال‌رزرو برای کنترل تورم ایالات‌متحده داشت، به سمت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در۱۰‌هفته اخیر پیش‌رفت؛ همین امر باعث شد که این فلز گرانبها با بیش از ۲‌درصد ضرر هفتگی در سطح ۱۷۹۲دلار به معاملات خود پایان دهد، به‌طوری که عملا سودهای دو هفته متوالی گذشته را از بین برد.

به این ترتیب بدترین عملکرد هفتگی این فلز ارزشمند از اواخر ‌ماه نوامبر رقم خورد. با وجود احتمالات نزولی کوتاه‌مدت درخصوص طلا، برخی از تحلیلگران امیدوارند که اگر موضوع تورم آمریکا تا پایان سال۲۰۲۲ قوی بماند، طلا در سال میلادی جاری برای نزدیک‌شدن به بالاترین رکوردها قدرت پیدا خواهد کرد. برخی دیگر معتقدند که چالش‌های پیش‌رو نیز نباید دست‌کم گرفته شود.

آخرین اخبار بازار طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.