کد مطلب: ۶۴۵۲۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت لپ‌تاپ افزایش می‌یابد؟/ ارزان‌ترین لپ‌تاپ بازار چند؟

قیمت لپ‌تاپ افزایش می‌یابد؟/ ارزان‌ترین لپ‌تاپ بازار چند؟

قیمت لپ‌تاپ تحت تاثیر افزایش حقوق گمرکی حالا با شوک جدیدی مواجه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر ارزان‌ترین لپ‌تاپ موجود در بازار حداقل ۹ میلیون تومان قیمت دارد. حال فعالان بازار از احتمال افزایش قیمت لپ‌تاپ سخن می‌گویند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت لپ‌تاپ که از سال ۱۳۹۸ سیر نجومی خود را آغاز کرد، حالا بهانه‌ای جدید برای گران‌‌تر شدن دارد. افزایش حقوق گمرکی واردات لپ‌تاپ و اصولا کالاهای آی.تی شوک جدیدی به این بازار وارد کرد.

در حالی فعالان بازار از آغاز افزایش قیمت لپ‌تاپ سخن می‌گویند که همین حالا هم به‌سختی می‌توان لپ‌تاپی با بهای کمتر از ۹ میلیون تومان در بازار پیدا کرد.

پیش از این رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به ایسنا اعلام کرد، احتمالا در روزهای آینده قیمت‌ لپ‌تاپ حدود شش درصد افزایش یابد.

این در حالی است که پس از ثبت تورم ۴۰ درصدی در پایان سال گذشته، فعالان بازار، به صورت خودجوش افزایش قیمت لپ‌تاپ را شروع کرده‌اند. چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی مدل‌ها قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته‌اند.

حالا رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: هنوز موج جدید گرانی در بازار لپ‌تاپ مشاهده نمی‌شود. تنها نرخ ورودی کالا در گمرک تغییر کرده و مطابق بخشنامه، مبنای آن از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر کرد.

محمدرضا فرجی‌تهرانی درباره افزایش حقوق گمرکی توضیح می‌دهد: برخی یک فضایی ایجاد کرده‌اند که با افزایش ۵۴۰ درصدی حقوق گمرکی، قیمت لپ‌تاپ را ۱۰۰ درصد بالا ببرند. اما به نظر می‌رسد قیمت‌ها نهایتاً پنج تا شش درصد افزایش یابند.

او ادامه می‌دهد: دو روز است که به ما وعده داده‌اند تعرفه ماخذ کالاهایی که ۲۰ درصد است چهار درصد و مآخذ پنج درصدی، یک درصد محاسبه شود. احتمالا این موضوع به ثبات قیمت لپ‌تاپ کمک کند.

علت تفاوت قیمت لپ‌تاپ در فروشگاه‌ها

فرجی‌تهرانی در توضیح دلیل تفاوت قیمت لپ‌تاپ در فروشگاه‌ها عنوان می‌کند:‌ در حال حاضر بازار در رکود عمیقی به سر می‌برد. از این رو، اکثر فروشندگان قادر به فروش محصولات نیستند.

بر اساس اعلام وی، تفاوت قیمت در بازار وابسته به دو مقوله است. فروشگاه‌ها یک سری از کالاها مانند ایسوزcore i7 با رم ۲، همچنین هارد دو ترابایت را شخصی‌سازی می کنند و همان ایسوز core i7 را با رم یک و هارد ۵۱۲ می‌فروشند. ایسوز سفارشی‌شده با ورژن اصلی این برند حدود چهار تا پنج درصد تفاوت قیمت دارد.

این مقام صنفی می‌افزاید: یکی دیگر از علل تفاوت قیمت این است که برندهای ایسوز، لنوو و اچ.پی محصول خود را در کوارترشان ۱۰۰۰ دلار می‌فروشند، اما محصول در کوارتر بعدی چهار درصد گران‌تر یا ارزان‌تر می‌شود.

فرجی‌تهرانی در پایان یادآور می‌شود: فروشندگان بسته به قیمت خرید، محصول خود را می‌فروشند. اکنون حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید یک لپ‌تاپ کارآمد برای مصرف روزانه ۹ میلیون تومان است. مردم در حال حاضر به امید توافق برجام از خرید کالای موردنیاز خود دست کشیده‌اند و تصور می‌کنند پس از توافق قیمت دلار و کالای وارداتی کاهش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.