کد مطلب: ۶۵۲۰۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماشین‌آلات معدنی در ایران گران‌تر از قیمت جهانی/ آزادسازی واردات بی‌اثر شد؟

ماشین‌آلات معدنی در ایران گران‌تر از قیمت جهانی/ آزادسازی واردات بی‌اثر شد؟

اسفند سال گذشته بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال جاری، واردات ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین، ازجمله ماشین‌های معدنی را آزاد کردند. حال که دو ماه از این مصوبه می‌گذرد، معاون وزیر صمت از افزایش قیمت ماشین‌آلات معدنی خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته فعالان اقتصادی از تعطیلی معادن کشور به دلیل کمبود ماشین‌آلات صنعتی خبر دادند. بر همین اساس نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با واردات محدود ماشین‌آلات موافقت کردند. حال که دو ماه هم از ابلاغ و اجرای این مصوبه نمی‌گذرد مسئولان وزارت صمت از افزایش قیمت ماشین‌آلات معدنی خبر داده‌اند.

در همین زمینه معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد که به دلیل ممانعت‌های مقرراتی قیمت ماشین‌آلات معدنی در ایران بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی رقم می‌خورد. این اظهار نظر نشان می‌دهد که در عمل آزادسازی واردات این دست از ماشین‌ها در سال جاری بی‌اثر است.

گویا دولت و مجلس همچنان در کشمکش آزادسازی واردات قرار دارند. پیش از این نیز در بازار خودرو شاهد چنین اتفاقی بودیم. گرچه مجلس مجوز واردات ۵۰ هزار خودرو را هم صادر کرد، اما به صورت چراغ‌خاموش این تبصره از قانون بودجه سال جاری حذف شد.

البته طی روزهای اخیر مخالفان سرسخت واردات خودرو هم از موضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند. از سوی دیگر، دولت معمولا تعرفه‌هایی برای کالاهای سنگین در نظر می‌گیرد که آزادسازی واردات صرفا در حد صحبت باقی بماند.

اکنون به نظر می‌رسد در ماجرای آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی هم شاهد چنین اتفاقی هستیم. به‌رغم اینکه دولت و مجلس مدام اعلام می‌کنند که مشکلی در واردات وجود ندارد، اما قوانین به شکلی تنظیم شده‌اند که در واقع امکان واردات به صفر برسد. اما در قانون به واردات اشاره شود.

بازار ماشین‌آلات معدنی قابل کنترل است؟

در همان مقطع که بهارستانی‌ها با آزادسازی واردات موافقت کردند، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که این موافقت فقط در حد یک مصوبه باقی بماند. هفدهم اسفند ۱۴۰۰ عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی به تجارت‌نیوز گفت: محدودیت‌های ارزی و تحریم بلایی سر صنایع و معادن نازل کردند که حتی اگر سقف واردات ۱۰۰ هزار دستگاه هم باشد، وارداتی صورت نمی‌گیرد.

البته اعتقاد او بر این بود که این مصوبه نه از سر دلسوزی برای معادن و احیای آن‌ها، بلکه یکی از ترفندهای دیگر دولت و مجلس برای جبران کسری بودجه است. حالا در هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ مسئولان وزارت صمت اقرار می‌کنند که قیمت ماشین‌آلات معدنی در ایران بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی است. یعنی در عمل حتی در شرایط آزادی واردات، امکان خرید آن از خارج وجود ندارد.

علیرضا کلاهی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در یادداشت امروز خود در دنیای اقتصاد پیشنهاد داد که تکنولوژی ساخت ماشین‌‌‌آلات معدنی بومی‌سازی شود.

در عین حال او به این نکته هم تأکید کرد که این اقدام تنها با ایجاد تصویر شفاف و دقیق از سطح توانمندی صنایع مختلف کشور و در سایه مذاکره با تولیدکنندگان اصلی ماشین‌آلات این صنایع امکان‌پذیر خواهد بود و هر مسیر دیگری ممکن است مخاطرات جدی برای صنایع کشور ایجاد کند.

برای مطالعه بیشتر خبر ماشین آلات گران شد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی پراید ۲۰۰ میلیون باشه،یه بیل مکانیکی چن باید باشه؟
    به شتر گفتن پاهات چرا کجو معوجه ،گفت کجای بدنم راسته تا پاهام راست باشه،سواریارو قیمتو ۱۰،۱۱ برابر کردن از کمیتو کیفیتم زدن پس این شد ۱۵ ،۱۶ برابر
    هر کشوری یه نمادی داره نماد کشور ما هم دلالیه که متاسفانه از یه رانت بزرگ برخورداره

  • ناشناس

    😂😂😂😂 ،،بزک نمیر بهار مییاد.

  • ناشناس

    چی توی ایران با قیمت جهانی برابری می کنه درآمد مردم که به ریال هست خرید به دلار خودرو هم که تقریبا 5 برابر قیمت تولیدکننده دارن به مردم واگذار می‌کنند و هرچیزی دیگری که فکرش را بکنید حتی برنج وارداتی و سایر اقلام مصرفی و لوازم خانگی واقعا دیگه شورش را در اوردن

  • ناشناس

    مثلا معدنکاران و … به قیمت جهانی حقوق کارگرهاشون رو پرداخت میکنند یا قیمت سوخت و … رو به قیمت جهانی پرداخت میکنن؟!