کد مطلب: ۷۶۰۶۳۴

قیمت ماهی و میگو امروز ۲۴ بهمن ۱۴۰۱/ نرخ ماهی ۵۰ درصد افزایش یافت

قیمت ماهی و میگو امروز 24 بهمن 1401/ نرخ ماهی 50 درصد افزایش یافت

قیمت ماهی و میگو در مقایسه با دو ماه گذشته افزایش سرسام آوری داشته و همچون گوشت با غذایی اعیانی تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت ماهی و میگو در دوماه گذشته روندی صعودی داشته و باعث کاهش مصرف در میان بسیاری از خانواده‌ها شده است.

کارشناس اتحادیه مرغ و ماهی و پرنده تهران در مورد دلایل کاهش مصرف ماهی در ایران گفت: ماهی در عرض ۲ ماه گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر شده، برای مثال قیمت قزل‌آلا که بیشتر مصرف می‌شود دو ماه قبل در بازار کیلویی ۹۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۱۳۰ هزار تومان رسیده و تا ۱۴۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود.

مصرف ماهی در ایران به رغم تمام خواص آن، جز در شهرهای شمالی و جنوبی کشور، امر روزانه و رایجی نیست. موضوعی که در این میان به کاهش سرانه مصرف ماهی در کشور ما دامن زده، گرانی است؛ رصد قیمت‌ها در بازار ماهی نشان می‌دهد که به‌واقع، ماهی یک غذای اعیانی و پولداری محسوب می‌شود.

کارشناس اتحادیه مرغ و ماهی و پرنده تهران درباره میزان مصرف ماهی در ایران گفت: مصرف ماهی در ایران روز به روز کاهش می‌یابد به طوریکه امروز نسبت به دو سه ماه قبل هم حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

فخرالدین احمدی گرانی را دلیل این موضوع دانست و گفت: به موازات افزایش قیمت گوشت، ماهی هم در عرض دو ماه گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر شده است.

احمدی درباره علت گرانی‌ قیمت ماهی هم بیان کرد: افزایش قیمت نهاده‌ها و خوراک ماهی از علل مهم افزایش قیمت ماهی است. از طرف دیگر، میزان صید ماهیان دریایی کاهش یافته و این موضوع هم در گرانی ماهی موثر بوده است.

گشتی در بازار نشان می‌دهد که قیمت ماهی سالمون هم به عنوان یکی از ماهی‌های پرطرفدار در فروشگاه‌های مواد پروتئینی تهران به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت ماهی پاک‌شده گران‌تر است. هر بسته یک کیلوگرمی ماهی قزل‌آلای پاک‌شده ۲۵۰ هزار تومان است.

قیمت ماهیان جنوب نجومی شد

در میان انواع ماهی، ماهیان جنوب مانند شیر، شوریده، حلوای سیاه و سفید و سنگسر افزایش قیمت بیشتری داشته است. علت گرانی قیمت ماهیان جنوب به کاهش صید و صادرات این ماهیان مربوط می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر نوسان زیاد قیمت انواع ماهیان جنوب است که در این میان، قیمت ماهیان صید روز بیشتر از ماهیان منجمد است. برای مثال، هر کیلو ماهی شیر بین ۳۵۰ هزار تا ۶۵۰ هزار تومان در نوسان است.

قابل توجه است که حلوای سفید گران‌ترین ماهی جنوب است که بیشتر صادر می‌شود و نرخ آن هم معمولا به دلار حساب می‌شود و قیمت آن برای هرکیلوگرم یک میلیون و سیصد هزار تومان است.

قیمت میگو افزایش یافت

در حالی شاهد افزایش قیمت ماهی هستیم که قیمت میگو هم به طرز عجیب و سرسام‌آوری افزایش یافته است و هر کسی توان خریدن و خوردن آن را ندارد. در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم میگوی سایز بزرگ (۳۰-۴۰) صید روز به حدود ۸۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم شاه‌میگو به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

در جدول زیر، کف و سقف قیمت انواع میگوی تازه و صید روز را می‌بینید. گفتنی است میگوی منجمد به مراتب قیمت کمتری نسبت به میگوی تازه و صید روز دارد.

منبع: همشهری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    راستش ازما که ماهی جنوب رو به نرخ آب میخرند.از ۱۵ تومن تا ۴۰ تومن هر کیلو رو بیشتر نمیخرند. البته غیر از ماهی شیر .حلوای سفید و سیاه هم قیمت چندانی نداره