کد مطلب: ۶۵۱۰۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش مردم به گرانی ماکارونی و روغن/ شهروندان دولت را مقصر می‌دانند

واکنش مردم به گرانی ماکارونی و روغن/ شهروندان دولت را مقصر می‌دانند

گرانی ماکارونی و روغن طی چند روز اخیر اعتراض بسیاری از شهروندان را در پی داشت. گرچه مسئولان عواملی همچون احتکار و قاچاق کالا را عامل اصلی افزایش چند برابری قیمت این محصولات می‌دانند، اما مردم دولت را مقصر اصلی این نوع تورم می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گرانی ماکارونی و روغن و البته نایاب‌شدن آن‌ها طی چند روز اخیر اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت. گرچه مسئولان عواملی همچون جنگ روسیه و اوکراین، احتکار و قاچاق را عامل افزایش قیمت‌ها می‌دانند، اما مردم معتقدند که اگر قاچاق و احتکاری هم صورت می‌گیرد، این دولت است که وظیفه کنترل آن را بر عهده دارد.

از سوی دیگر، ابتدای سال جاری بود که دولت مجوز افزایش قیمت گندم و آرد را ارائه داد. اکنون نیز این دولت است که در مقابل درخواست کارخانه‌داران مبنی بر گرانی ماکارونی و محصولات آردی کوتاه آمد.

گرچه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد این افزایش قیمت‌ها با پرداخت یارانه حل می‌شود، اما به نظر می‌رسد مردم دیگر به یارانه‌ها هم اعتقادی ندارند. در واقع شهروندان بیش از آنکه به دنبال بذل و بخشش‌های دولت از خزانه باشند، خواهان تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم هستند. در ادامه بخشی از نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز در واکنش به گرانی ماکارونی و روغن را می‌خوانید.

یارانه هم دیگر مردم را راضی نمی‌کند

بخشی از این نظرات مربوط به مخالفت با پرداخت یارانه نقدی مربوط می‌شود.

«یارانه فقط باید روی خود کالا باشه. غیر از این فقط مردم رو فقیر می‌کنند. یارانه نقدی مدت‌دار هست و بعد از چند سال دوباره بی‌ارزش می‌شه. یارانه رو کالا اگه فسادزا هم باشه وظیفه دولت هست که کنترلش کنه و این رو بهانه‌ای برای حذفش قرار نده.».

«واقعاجالبه همه‌ش وعده دروغ. برنج و روغن گران شد گفتید به جاش یارانه می‌دیم، ندادید. گوشت رو گران کردید گفتید به جاش یارانه می‌دیم ندادید. الان هم می‌گید آرد گران می‌شود یارانه می‌دیم باز هم نمی‌دید. بسه دیگه دروغ پشت دروغ همین که اجناس گران بشه دیگه خبری از افزایش یارانه نیست.».

گرانی ماکارونی و کمبود روغن؛ شایعه یا واقعیت؟

بخشی از نظرات نیز در واکنش به اظهارات دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی بود که به تجارت‌نیوز گفت: «کمبودی در عرضه روغن وجود ندارد و گرانی ماکارونی هم نهایتاً ۲۵ درصد خواهد بود.». در این زمینه آن‌ها نوشته‌اند:

«بگویید سری به فروشگاه‌های افق کوروش بزنند. چهار روزه روعن نیست و یا با اقلام دیگر به فروش می‌رسد. آن هم به تعداد یک یا دو عدد. بهتر است کمی از خونه‌هاشون بیرون بیان و داخل جامعه باشند.».

«من مغازه‌دارم. به هر توزیع‌کننده بنکدار می‌گم روغن، می‌گن نداریم. می‌گم ماکارونی، می‌گن اینم نداریم. من جواب مشتری رو چی بدم؟ بخدا خجالت می‌کشم از مشتری‌هام. تا می‌تونم تخفیف می‌دم. روم نمی‌شه بگم قیمت بگم سه تا وسیله برمی‌داره می‌شه ۱۰۰ تومن. از کجا بیارن مردم بخدا گناه دارن.».

«دیروز رفتم روغن بگیرم روغن یک لیتری رو که روش قیمتش ۱۳ تومن بود می‌داد ۵۰ تومن. دو لیتری ۱۵۰ تومن. ماکارونی هم که اصلا نیست. روغنم نیست.».

«بنده امروز سه تا شهر رو برای خرید روغن زیر پا گذاشتم. دریغ از یک قطره روغن. آقایون می‌گن به جای روغن بیا کره ببر.».

«سلام من سوپر مارکت دارم. ویزیتور شرکت […] حدودا یک ماه پیش به بنده زنگ زد گفت روغن اومده ده کارتن روغن می‌دم. ولی به ازای آن باید ۲۵ باکس رب و ۱۰ باکس چای بگیرید. این وضع را گردن همدیگر پندارید. خانه از پای‌بست ویران است.».

«الان که همه انبار کردن روغن رو داخل بازار نمی‌دن و حتی مغازه‌دار انبار کرده. منتظرند با قیمت جدید و گرانی ماکارونی به مردم بده. کجاست آن غیرت مردان که نظارت کنند؟».

گرانی ماکارونی و روغن؛ جنگ و احتکار یا خواسته دولت؟

اکثر مخاطبان تجارت‌نیوز اما دولت را عامل اصلی گرانی ماکارونی می‌دانند. آن‌ها نه به تاثیر مستقیم جنگ روسیه و اوکراین باور دارند و نه اعتقادی به نقش دلال و واسطه. این گروه از مخاطبان می‌گویند اگر احتکار، قاچاق یا سودجویی هم صورت می‌گیرد مقصر خود دولت است نظارت نمی‌کند. از سوی دیگر، این دولت بود که در روز عید فطر مجوز رسمی افزایش قیمت و گرانی ماکارونی را ارائه داد. در ادامه این بخش از واکنش‌ها را می‌خوانید:

«ما عادت کردیم هر ناکارآمدی را به گردن دلال و واسطه بیندازیم. در پی این سردرگمی هر چه خواستیم بکنیم یعنی مسئولان نمی‌توانند با دلال‌ها مقابله کنند.».

«باز هم مردم را با ماکارونی و روغن دارند سرگرم می‌کنند. از آن طرف کار خودشون رو می‌کنند. اول از قاچاق و احتکار شروع می‌کنند. بعدمی‌گند اگر گرون بشه دیگه احتکار و قاچاق نمی‌شه. بابا بی‌خیال دیگه عادت کردیم ما به این روش.».

«د‌ولت چرا آرد رو گرون کرده؟ دولت خودش آرد رو گرون می‌کنه و مردم رو بدبخت کرده.».

«آدم خنده‌ش می‌گیره. اگر جنگ اوکراین و روسیه باعث گرانی در ایران شده باید در اوکراین و روسیه قحطی بیاد و مردم بمیرند. روحانی هم گرانی را تقصیر کرونا می‌انداخت.».

«هر وقت یه مسئولی بگه خیالتان راحت مواد غذایی و گرانی تحت کنترله تنم می‌لرزه. بخدا خسته شدم از این همه بی‌عدالتی. مواد غذایی احتکار می‌کنی که چی بشه؟ پولدار بشی‌؟ به چه قیمتی؟ شما هم مسلمانی؟».

«چرا بی‌عرضگیتان رو به گردن مردم می‌اندازید؟».

عیدی دولت به مردم

«اگر موضوع احتکاره پس چرا روز عید فطر به عنوان عیدی، گرانی ماکارونی اتفاق افتاد و قیمتش سه برابر می‌شه؟ اونم رسمی.».

«آخه مگه نمی‌دونی اول گرونش می‌کنند؛ بعد احتکار، بعدش یه مدت نایاب می‌شه؛ یک هفته بگذره سه برابر می‌فروشند به ملت».

به فکر مردم باشید همه کارگران بیکار از این طرف همه چیز گران می‌کنند. بخدا قسم دیگه خسته شدم از بی‌پولی و بی‌کاری.».

«خوب آدم حسابی اگه می‌دونید احتکار می‌کنند و قاچاق می‌کنند یه زحمت بکش. ناسلامتی تو مسئولی. خوب جلو احتکار وقاچاق را بگیر. اگه خودت جزوشون نیستی. این چه بازیه سر مردم درمی‌آرید؟».

«چرا کمبود روغن و گندم رو ربطش می‌دید به جنگ اوکراین؟ مگه ما از اوکراین گندم و روغن وارد می‌کردیم؟ ما خودمون تولیدکننده‌ایم مثلا. خب راحت بگید تو اروپا بحران کمبود روغن و گندم هست و ما هم داریم صادر می‌کنیم به دلار.».

«زمانی که بچه بودم در صف شکر، روغن، پنیر و آرد بودیم. برمی‌گرده به ۳۰ سال پیش ، آیا بعد از سه دهه نباید پیشرفتی نسبت به کنترل بازار باشه؟ در دو سال قیمت روغن چهار برابر شده. اگه حقوق هم همین اندازه شده، سرمون جلو زن و بچمون چقدر بالا بگیریم و بگیم تهیه می‌کنیم. الان هم که شاهد گرانی ماکارونی هستیم.».

برای اطلاع از آخرین وضعیت بازار خبر قیمت جدید ماکارونی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی رجبی

    بخدا سخته این زندگی بااین شرایط دخل وخرج نمی خونه

  • ناشناس

    خیر

  • مریم

    به نظر من مردم کشورمون دیگه هیچ امیدی به آینده ندارن من با یک فرزند بااینکه مستاجر نیستم کم آوردیم پس اونهایی که خونه ندارند واحاره هم میدن چجوری زندگی کنند خدا به همه مردم عزیزمان رحم کنه

  • امیر

    به حول قوه الهی ای گرونیها خودش عامل بیداری مردم و در نهایت نجاتشون و مجازات ستمگران خواهد بود.

  • مینا

    خدایش گرونی حق مردم ایران نیس 😔

  • مینا

    حق مردم نیس این گرونی 😔

  • ناشناس

    سلام جناب دکتر رئیسی ما به شما رای دادیم چون به حرفهایتان اعتقاد داشتیم جناب رئیس جمهور هیچ ایرانی نیست امنیت را دوست نداشته باشد ولی ترا بخدا یک کم با خود مان کنار بیایم حق این مردم که 8 سال جنگیدن ما مردم غرب کشور 8 سال آواره بودیم بعد چندین سال باز سازی بعدش چندین سال پر داخت قسط بعدش زلزله و در به دری بخدا حق مردم عزیز ایران این همه مشقت نیست ما می خواهیم خودمان زجر کشیدیم تا فرزندان ایران زمین آسوده باشند بخدا بگید مشکل چیست مشکل هر جای است تا بریم بجنگیم دیگه خسته شدیم ترا به هر چه اعتقاد دارید مردم نجات دهید دیگه چقدر تحمل چقدر بد بختی چقدر می خواهید این فنر جمع کنید دیگر تحمل جمع شدن ندارد ای صاحب زمان کجای ترا به اولیا و انبیا ظهور کن هر چند می دانم برای شما هم حرفی درست می کنند می گویند این امام زمان نیست ما می دانیم کی میاد ای خدا کسی بفرست که ظلم گران نابود کنه

  • ناشناس

    نه خیر نظری ندارم

  • ناشناس

    سلام
    برایتان متاسفم این همه آدم به شما رأی دادند ولی اوضاع بدتر شد فقط ماکارونی تو سفره مردم مونده که اونم قطع کردید آخه چرا اینقدر باید گرونی باشه؟؟؟؟؟
    حداقل دلار رو کنید ۱۰ تومان دیگه گرونی تموم شه بره پی کارش

    • ChoiSoJong

      سلام
      لطفاً گرونی رو متوقف کنید دیگه مردم از دست شما خسته شدند
      یک نفر که می‌خواد به گوشی پردازنده خوب پول بده مثل پوکو ایکس 3 پرو
      سال پیش ۷/۵ میلیون بود الان شده ۱۰ میلیون تومان
      پوکو ایکس 3 جی تی که ۶ میلیون تومان بود رو کردید ۹ میلیون تومن
      یکی به داد مردم برسه

  • ChoiSoJong

    سلام
    لطفاً گرونی رو متوقف کنید دیگه مردم از دست شما خسته شدند
    یک نفر که می‌خواد به گوشی پردازنده خوب پول بده مثل پوکو ایکس 3 پرو
    سال پیش ۷/۵ میلیون بود الان شده ۱۰ میلیون تومان
    پوکو ایکس 3 جی تی که ۶ میلیون تومان بود رو کردید ۹ میلیون تومن
    یکی به داد مردم برسه