کد مطلب: ۷۴۷۴۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت موز دوباره از پیاز پیشی گرفت/ سودجویی واردکنندگان از دلار ۴۰ هزار تومانی

قیمت موز دوباره از پیاز پیشی گرفت/ سودجویی واردکنندگان از دلار 40 هزار تومانی

قیمت موز در حالی به کیلویی 64 هزار تومان رسیده که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، می‌گوید: واردکنندگان موزهایی که چند ماه گذشته با قیمت پایین‌تر دلار وارد کشور کرده بودند، امروز با قیمت دلار 40 هزار تومانی روانه بازار می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته‌هاست که قیمت پیاز و موز در کورس با یکدیگر به دنبال پیشی گرفتن از یکدیگر هستند. در هفته‌های اخیر قیمت پیاز بشدت افزایش یافت؛ طوری که حتی قیمت آن از مرز 40 هزار تومان در هر کیلو عبور کرد و هم‌قیمت موز شد.

پس از هفته‌ها کش‌وقوس در نهایت دولت عوارض صادراتی این محصول را تا 100 درصد افزایش داد. همین موضوع منجر به گلایه و انتقاد صادرکنندگان شد؛ چراکه درنهایت باز هم صادرکنندگان قربانی بی‌تدبیری دولت شده‌اند.

در نهایت با اقدام دستوری دولت، قیمت پیاز به حدود 15 هزار تا 20 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار رسید. هر چند در میوه‌فروشی‌های سطح شهر قیمت پیاز حدود 30 درصد بالاتر به فروش می‌رسد. اما پس از آن قیمت موز که در ماه گذشته حدود 48 هزار تومان بود به یک‌باره به کیلویی 64 هزار تومان رسید.

از آنجایی‌که موز یک میوه وارداتی است افزایش قیمت نرخ ارز در افزایش قیمت داخلی آن تأثیر گذاشت؛ این در حالی است که مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، عنوان می‌کند واردات موز تنها دست هشت نفر است و همین موضوع منجر به انحصار واردات موز شد.

دارایی‌نژاد با اشاره به طرح تنظیم بازار موز، به اعتماد آنلاین گفت: در قبال صادرات سیب و پرتقال موز وارد کشور می‌شود اما به وزیر کشاورزی پیشنهاد دادیم که مجوز واردات موز در قبال صادرات کلیه محصولات کشاورزی داده شود؛ چراکه این موضوع برای حدود هشت نفر رانت ایجاد کرده بود به این معنا افرادی که سیب صادر کردند نمی‌توانند موز وارد کنند از این‌رو حواله خود را کانتینری 100 میلیون تومان به واردکنندگان موز می‌فروشند و این‌گونه کیلویی 5 هزار تومان به قیمت موز اضافه می‌شود.

بنا به گفته او، تقاضا برای موز 50 درصد نسبت به تابستان در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است و همین موضوع قیمت جهانی این محصول را افزایش داده است.

قیمت موز چرا گران شد؟

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت موز عنوان کرد: برای مثال چند ماه گذشته واردکننده‌ای موز را با قیمت دلار روز که نرخ آن به مراتب پایین‌تر بود خریداری و آن را در انبار دپو کرده است. اما امروز به بهانه دلار 40 هزار تومانی قیمت موز را افزایش می‌دهد.

او با بیان اینکه صدای انتقاد ما نیز به جایی نمی‌رسد، ادامه داد: هیچ‌گونه عرضه‌ای، برای امروز نیست و قطعا موزهای موجود در بازار ماه‌‎های گذشته وارد کشور شده است. بر همین اساس می‌توان گفت که موزهای دپو شده که با قیمت ارز چند ماه گذشته وارد شده اما امروز به قیمت دلار 40 هزار تومانی به بازار عرضه می‌شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه برخی از سودجویان همراه با موج حرکت می‌کنند، تصریح کرد: توجیه واردکنندگان این است که سرمایه خود را چند ماهی خوابانده و امروز با نرخ دلار 40 هزار تومانی باید این میوه را وارد کنند. از این رو محصول خود را با قیمت روز دلار می‌فروشند.

بر اساس این گزارش، جدیدترین نرخ‌نامه اتحادیه بارفروشان قیمت موز در حال حاضر بین کیلویی 45 هزار تا 64 هزار تومان است.

برای مطالعه بیشتر گزارش قیمت پیاز کاهش می‌یابد؟/ صادرکنندگان قربانی بی‌تدبیری‌ها را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.