کد مطلب: ۳۴۳۷۲۰

قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار کاهش یافت

قیمت نفت به زیر 60 دلار کاهش یافت

قیمت نفت خام برنت امروز پس از آنکه داده‌های چین نشان داد که واردات و صادرات در بزرگ‌‌ترین کشور تجاری جهان تضعیف شده، کاهش یافت و به زیر 60 دلار رسید.

قیمت نفت خام برنت امروز، پس از آنکه داده‌های چین نشان داد که واردات و صادرات در بزرگ‌‌ترین کشور تجاری جهان تضعیف شده، کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، هر بشکه نفت خام برنت امروز با 0.96 درصد کاهش، با قیمت 59.90 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 0.97 درصد کاهش، به 51.09 دلار رسید.

گزارش‌ها از حجم تجارت ماه دسامبر در چین نشان می‌دهد که صادرات در این کشور در ماه دسامبر در مقایسه با یک سال قبل از آن حدود 4.4 درصد کاهش یافته که این بزرگ‌ترین کاهش ماهانه در دو سال گذشته محسوب می‌شود. واردات این کشور هم حدود 7.6 درصد کاهش یافته است. این میزان بزرگ‌ترین کاهش از جولای 2016 به شمار می‌رود.

به عقیده معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این حوزه، انتشار این داده‌ها، نشان‌دهنده کاهش رشد اقتصادی است و این مساله بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

این در حالی است که از زمان کاهش قیمت‌ها در ماه دسامبر (آخرین ماه سال 2018) قیمت نفت با شروع سال میلادی روند صعودی به خود گرفته بود و روز پنج‌شنبه به بیش از 63 دلار هم رسید.

اگرچه کشورهای عضو اوپک و متحدان غیراوپکی آنها از ماه ژانویه تولید خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. اما به نظر می‌رسد، این میزان از کاهش، سرمایه‌گذاران را برای مهار ذخایر جهانی و رشد قیمت‌ها متقاعد نکرده است. به عقیده تحلیل‌گران، همه این عوامل به سلامت اقتصاد جهانی بستگی دارد که در حال حاضر هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی وال‌استریت ژورنال، عربستان سعودی در نظر دارد، تا پایان ماه ژانویه، صادرات نفت خود را به 7.1 میلیون بشکه در روز کاهش دهد که این میزان کاهش 800 هزار بشکه‌ای در مقایسه با دو ماه گذشته است. این حجم از کاهش بیشتر از میزان توافق‌شده با سایر امضاکنندگان اوپک است. عربستان سعودی برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد.

علاوه بر کاهش حجم مبادلات تجاری چین، شواهد نشان می‌هد که فعایت‌های اقتصادی در جهان در حال آهسته شدن است. شاخص مدیران خرید در آمریکا، ماه گذشته 5.2 درصد کاهش یافت که این بیشترین میزان کاهش ماهانه طی 10 سال گذشته محسوب می‌شود.

اگر چین و ایالات متحده آمریکا موفق نشوند برای حل تنش‌های تجاری به توافق برسند، اقتصاد چین تحت فشار بیشتری قرار می‎گیرد و این روند تقاضا برای نفت را در جهان کاهش می‌دهد و به این ترتیب، روند نزولی در بازار نفت ادامه خواهد یافت.

در حال حاضر، پیش‌بینی در مورد رشد تقاضا برای نفت در سال 2019 دشوار است؛ این در حالی است که تقاضا طی چند سال اخیر پایدار بوده، اما نااطمینانی‌های اخیر تاثیرات قابل توجهی بر قیمت نفت دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.