کد مطلب: ۶۸۹۷۷۶

قیمت نفت ریخت/ نقش برجام بر قیمت نفت

قیمت نفت ریخت/ نقش برجام بر قیمت نفت

آمار قیمت نفت در معاملات بازار جهانی منتشر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی، در پی انتشار آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و بر شواهد از ضعیف شدن تقاضا افزود، کاهش پیدا کرد.

به نقل از ایسنا ، بهای معاملات نفت برنت با ۲۳سنت معادل ۰.۲درصد کاهش، به ۹۶دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸سنت معادل ۰.۳درصد کاهش، به ۹۰دلار و ۲۲سنت در هر بشکه رسید.

به گفته منابع آگاه در بازار، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم اوت، حدود ۲.۲میلیون بشکه رشد کرده است.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم اوت، به میزان ۴۰۰هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره اظهار کرد: با توجه به دورنمای محدود ماندن عرضه، هر چه نابودی تقاضا به دلیل ضعیف شدن اقتصاد جهانی روی دهد، قادر نخواهد بود قیمت نفت را پایین‌تر ببرد. عمده توجهات بازار به مذاکرات هسته‌ای ایران معطوف شده که می‌تواند وضعیت عرضه را تغییر دهد.

تاثیر مذاکرات برجام بر بازار نفت

اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه متن نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را ارائه کرد که در انتظار موافقت واشنگتن و تهران است. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: انتظار می‌رود تصمیم نهایی در این باره تا چند هفته دیگر گرفته شود.

هر دو شاخص قیمت نفت روز سه‌شنبه نوسان داشتند و در طول معاملات، هر دو بیش از یک دلار افزایش و کاهش پیدا کردند و نهایتا با اندکی کاهش بسته شدند که ناشی از نگرانی‌های تورمی سرمایه‌گذاران پس از انتشار خبر توقف فعالیت خط لوله نفتی دروژبا از روسیه به اروپا در اوکراین بود.

اوکراین جریان نفت در این خط لوله که به بخش‌هایی از اروپای مرکزی نفت منتقل می‌کند را به دلیل تحریم‌های غربی که مانع پرداخت هزینه‌های ترانزیت نفت توسط روسیه شده است، متوقف کرد. جریان در مسیر جنوبی خط لوله دروژبا متوقف شده اما مسیر شمالی که به لهستان و آلمان نفت منتقل می‌کند، همچنان فعالیت دارد.

شرکت خط لوله جمهوری چک (MERO) اعلام کرد: انتظار دارد عرضه نفت روسیه از طریق این خط لوله به جمهوری چک، تا چند روز دیگر از سر گرفته شود.

در این بین، اپراتور میدان نفتی کاشاگان در قزاقستان که هفته گذشته به دلیل نشت گاز تعطیل شده بود، اعلام کرد تولید نفت را به تدریج آغاز کرده است که به معنای افزوده شدن به میزان عرضه نفت به بازار است.

احتمال کاهش قیمت نفت تا ۸۰ دلار با احیای توافق هسته‌ای

ایبِنا به نقل از اویل پرایس نوشت، احتمال توافق هسته‌ای ایران باعث کاهش قیمت نفت شده و اختلال در جریان نفت روسیه به اروپای مرکزی هم به نگرانی در مورد عرضه افزوده‌ است.

بالا رفتن هزینه انرژی مصرف‌کنندگان اروپایی را تحت فشار قرار داده‌ است. تورم در اتحادیه اروپا به محدوده دو رقمی نزدیک می‌شود و انگلیس انتظار یک تورم ۱۳درصدی را دارد که بیشتر آن نتیجه بالا رفتن قیمت گاز است.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، هزینه زندگی برای خانواده‌های فقیر انگلیس بیش‌از ۱۶درصد در سال جاری میلادی بالا رفته‌ است.

خبر توقف عرضه گاز روسیه به اروپای مرکزی از طریق اوکراین قیمت نفت را در روز سه‌شنبه بالا برد. اما به‌نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای ایران به‌زودی به دستورکار بازار انرژی بازمی‌گردد. مذاکرات برای مدتی متوقف‌ شده و دیپلمات‌ها به کشور‌های خود بازگشته‌اند تا درمورد پیش‌نویس اتحادیه اروپا در مورد این قرارداد اتمی مذاکره کنند. اگر ایران با این قرارداد موافقت کند، قیمت نفت تا ۸۰دلار در هر بشکه پایین می‌آید.

طبق گفته دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات، گفتگو‌های غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن پس‌از ارائه متن نهایی احیای برجام توسط اتحادیه اروپا پیشرفت خوبی داشته‌ است.

روسیه اوکراین را متهم به توقف جریان نفت از خط لوله دروژبا به اروپای مرکزی کرده است. دلیل این اقدام اوکراین عدم دریافت هزینه انتقال نفت از این خط لوله به‌خاطر تحریم‌های غربی بوده‌است. بدین‌ترتیب عرضه نفت به کشور‌هایی مانند مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک به خطر می‌افتد.

دراین‌بین، اتحادیه اروپا قانونی برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز منتشر کرده که علی‌رغم نظر مخالف لهستان و مجارستان، از نهم ماه اوت اجرایی شده‌است.

در شرایطی که روسیه موقتاً شرکت‌های نفتی غربی را از فروش سهامشان در پروژه‌های بزرگ انرژی منع کرده، ژاپن تمایل خود را برای حفظ سهامش در میادین نفتی ساخالین ۱ و ۲ اعلام کرده‌است.

قزاقستان به‌عنوان دهمین صادرکننده بزرگ زغال‌سنگ در دنیا، موقتاً صادرات زمینی را در ۶ ماه آینده ممنوع می‌کند تا بتواند تولید داخل را حفظ کرده و پاسخگوی نیاز فزاینده داخلی به برق باشد.

عوامل بسیار دیگری وجود دارد که بر عرضه نفت در دنیا تأثیر می‌گذارد و بیش‌از همه تقویت صادرات ایران با امضای قرارداد اتمی برجام قیمت نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

میزان تولید نفت در آمریکا

اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی خود از میزان تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری و آینده را بازبینی و کاهش داد و اکنون انتظار دارد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۸۶میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۷۰میلیون بشکه در روز برسد.

تولید نفت آمریکا در سه ماهه جاری، ۱۲.۰۱میلیون بشکه در روز خواهد بود که کمتر از ۱۲.۰۸میلیون بشکه در روز برآورد شده در ژوئیه است. این آژانس پیش‌بینی قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سال میلادی آینده را از ۸۹دلار و ۷۵سنت در هر بشکه، به ۸۹دلار و ۱۳سنت پایین برد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم اوایل هفته جاری پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه جاری را از ۱۴۰دلار در هر بشکه به ۱۱۰دلار کاهش داد اما همچنان بر این باور است که قیمت‌های نفت بالا می‌مانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.