کد مطلب: ۵۸۱۷۳۸

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور خبر داد

معامله عجیب ایران و روسیه / تهاتر نفت با خوراک دام!

معامله عجیب ایران و روسیه / تهاتر نفت با خوراک دام!

نهاده دامی در ایران کمیاب و گران شده، ایران باید نهاده دامی وارد کند اما تحریم راه انتقال پول را بسته. حالا رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور اعلام کرده ایران قرار است به روسیه نفت صادر کند و به جای آن نهاده دامی وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از تشدید تحریم‌ها ۹۵ درصد کنجاله سویای مورد نیاز صنعت دام و طیور از کشورهای برزیل و آرژانتین تامین می‌شد اما در سال ۹۸ حجم واردات کنجاله و سویا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

تحریم‌‌ها مدتی است مانع واردات نهاده دامی با کیفیت از این دو کشور شده و ایران به ناچار نهاده دامی را از کشورهای دیگر مانند اوکراین وارد می‌کند.

اما مرغداران اخیرا اعلام کرده‌اند کیفیت نهاده‌هایشان کاهش پیدا کرده است. چراکه تحریم‌ها اجازه نقل و انتقال پول از طریق شبکه بانکی را نمی‌دهد و تجار مجبورند این کالا را از کشورهایی مانند اوکراین بخرند.

از طرف دیگر، خشکسالی هم مزید بر علت شده و حجم تقاضا را برای خرید نهاده دام و طیور بالا برده است. اخیرا مقامات دولتی ایران به روسیه پیشنهاد داده‌اند به ازای صادرات نفت از این کشور نهاده دامی وارد کنند.

تهاتر، قیمت نهاده دامی را بالا برد

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با اشاره به وضعیت واردات نهاده توضیح داد: با تشدید تحریم‌ها تهاتر نفت با کالاهایی همچون نهاده شکل گرفته است. البته این اقدام به دو دلیل انجام می‌شود. اول کاهش ذخایر ارزی و دوم تحریم‌ها و مشکل جا به جایی پول باعث شده که برخی کشورها نتوانند کالایی به کشور ما وارد کنند.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز گفت: اکنون مشکل اصلی اقتصاد ما عدم همکاری بانک‌هاست. تحریم‌ها اجازه جا به جایی پول را به ما نمی‌دهد. همین مساله باعث شده که امسال در تامین نهاده با مشکل مواجه شویم.

فعالان اقتصادی می‌گویند تحریم‌ها باعث افزایش هزینه‌های زندگی در ایران شده است و کارآفرینی را در این کشور سخت کرده است. به عنوان مثال قیمت نهاده‌ها در یک سال اخیر چندین برابر شده است.

پوریان با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: هر چند قیمت نهاده‌ها در بازار جهانی گران شده اما این تهاترها و جا به جایی‎‌های غیررسمی پول باعث شده هزینه واردات کالاها برای ما دو چندان شود.

چندی پیش خبر رسید برای نخستین بار واردات یونجه از روسیه کلید خورده است و قرار شد تا پایان امسال ۱۵۰ هزار تن یونجه از روسیه وارد شود.

برای مطالعه بیشتر خبر افزایش تلفات دام با کمبود نهاده را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینقدر ازخودراضی هستیم که فقط خرف ما درسته تجربه دیگران هم ارزش نداره،زمان اون بدبخت وطن فروش! چقدر دام و گله گاو گوسفند داشتیم بااینحال مثل قطار ماشینای دام وارداتی از بندر امام به سمت مرکز درحرکت بود.الانم یک بچه نابالغ به اسم دهیار داشتن دام در ده را ممنوع می کند چون عقده شهر نشینی دارد،همه پرتند ار مرحله.

  • ناشناس

    خوبه روحانی نیست وگرنه اون مقصر بود?

  • ناشناس

    سلام عزیزان ومسولان محترم اگر واقعاً دارید نهادهای دامی وارد می‌کنید
    نهاده را بدست دامدار برسانید
    در غیر اینصورت دوباره همان رانت ودلالی وگرانفروشی هست

  • ناشناس

    سلام
    دلار را می خواهیم که مشکلاتمان را لا ان حل کنیم ،وقتی بدون دلار و از طریق تهاتر می شود بر مشکلات فائق آمد چه بهتر از این ،فقط باید توجه داشت که از این وضعیت سو استفاده نکنند و شما هم اینقدر از و جز نکنید که نتوانسته اید تامین کنید چون قیمت ها را دانسته یا ندانسته بالا می برید،باید از هر جا به صرفه تر است و تداوم دارد تهیه سود تا گرانی ها کاهش یابد و تولید کنندگان هم روی آرامش را ببینند

  • ناشناس

    ما روستاییها خانه های بزرگی داریم و حیاطهایمان اغلب 500متر تا 1000متر اغلب هست و بعضیهابیشتر هم هست و گوشه ی هر حیاطی یه طویله صد درصد وجود داره و قبلا توی حیاطهایمان دست کم ده پونزده تا مرغ هفت هشت تا گوسفند و دوتا تا پنج تا حداقل گاو داشتیم و علاوه بر تامین گوشت و شیر و ماست و تخم مرغ خودمان ،مازد ان را میفروختیم که هم ارگانیک بود هم سالم هم کمک خرج خانواده روستایی بود،چلی چندین ساله دهیار توی روستاها بوجود اومده برای برطرف کردن مشکلات روستاییان ولی همین دهیار نگهداری حیوانات داخل خانه را ممنوع کرده و میگه برید خارج روستا دامداری بسازید
    اخه من که سه تا گاو داشتم و بیست تا مرغ و پنج تا گوسفند ،ایا صرفه اقتصادی داره برام که برم دامداری بسازم؟
    من میرفتم سر کارم و زن و بچه ام به این تعداد دام رسیدگی میکردن ،الان برم کارگر استخدام کنم برای هفت هشت تا دام؟

  • ن ح ک

    بهروسیله که مشکل رفع شود عالی است ..اما کسانیکه معتقد به FATFاست هیچ مشکلرا حل نخواهد کرد

  • ناشناس

    اگرمن جای دولت بودم نفت رادرتنگه هرمز به حراج می‌گذاشتم بانصف قیمت وپول نقد معامله

  • حمید

    نفت بفروشیم کاه وارد کنیم .در آینده نزدیک نفت بفروشیم پشم وپوست خرگوش وووو خدایا فقط خودت .

  • ناشناس

    سلام دامهای ما دارن تلف میشن حدقل مرز باز کنید بفروشیم

  • ناشناس

    نفت دربرابر غذا