کد مطلب: ۵۳۰۷۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از اولین قیمت رسمی واکسن کرونا / توزیع واکسن در داروخانه‌ها؟

رونمایی از اولین قیمت رسمی واکسن کرونا /  توزیع واکسن در داروخانه‌ها؟

واکسن کرونا برای همه رایگان است. اما اگر افرادی عجله دارند و می‌خواهند واکسن را بدون اولویت دریافت کنند، باید هزینه آن را بدهند. هر واکسن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، این اولین قیمت رسمی اعلام شده برای خرید واکسن کرونای وارداتی است.

این رقمی است که سایت رسمی سازمان نظام پزشکی در گفتگویی با مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرده است. گفتگویی که در آن حیدر محمدی گفته: «واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر رایگان است. اما برخی شرکت‌ها که خواستار واردات واکسن با ارز نیمایی هستند، اجازه دارند واکسن را به داروخانه‌ها بدهند و مردمی که در اولویت قرار ندارند، می‌توانند این واکسن‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنند.»

به گفته حیدر محمدی قیمت واکسن کرونا در داروخانه‌ها حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. اما این همه مشروط به آن است که شرکت‌های خصوصی بتوانند واکسن را وارد کنند. آن هم با دلار نیمایی.

البته پس از اظهارات این مقام مسئول سازمان غذا و دارو، سخنگوی این سازمان، واکسیناسیون کرونا در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت را تکذیب کرد و گفت: هر واکسن مجازی از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی به‌صورت رایگان توزیع و تلقیح می‌شود.

اما به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است، ۴۲۰ هزار دوز از روسیه، ۶۵۰ هزار دوز از چین، ۷۰۰ هزار دوز از کره جنوبی و ۱۲۵ هزار دوز از هند. با این حساب در بهترین حالت ۹۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند.یعنی ۱.۱ درصد از کل جمعیت ایران.

دولت البته اعلام کرده که واردات واکسن را در دستور کار دارد. اما عددهایی که عنوان می‌شود بسیار متفاوت است. از ۶۰ میلیون گرفته تا ۲۴۰ میلیون دوز واکسن. از طرف دیگر گفته شده که تا مهر ماه ۷ واکسن تولید داخل هم آماده می‌شود.

واکسیناسیون پولی می‌شود؟

اما یکی دو هفته گذشته و یکی دو هفته آینده روزهای تعیین‌کننده‌ای است. موج چهارم کرونا این بار با شدت بیشتری در حال شیوع است و ظرف مدت کمی تعداد قربانیان کرونا از زیر ۱۰۰ نفر در روز به ۴۰۵ نفر در ۲۹ فروردین رسید.

حالا مطالبه مردم خرید و تهیه واکسن کروناست. اما هم خرید واکسن کرونا کند است و هم روند تزریق آن. بسیاری معتقدند که ایران باید سال گذشته برای خرید و رزرو واکسن کرونا اقدام می‌کرد. چراکه اکنون بخش مهمی از واکسن‌هایی که در ماه‌های آینده تولید می‌شود، پیش‌فروش شده است.

اما مردم هنوز امیدوارند که آزادسازی واردات واکسن کرونا و اجازه دادن به شرکت‌های بخش خصوصی آنها را زودتر به واکسن کرونا برساند. حتی اگر قرار باشد برای تزریق آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

چون این هزینه حتی از هزینه تست pcr هم کمتر است. از طرف دیگر هزینه‌های درمان کرونا چه در بیمارستان دولتی و چه خصوصی بسیار بالاست.

پیش از این تجارت‌نیوز در گزارشی نوشت که هزینه داروی کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

در برخی از بیمارستان‌های خصوصی هزینه بستری و درمان بیماران کرونایی به ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد و قیمت واکسن کرونا در بازار سیاه تا ۶۰ میلیون تومان هم رفته است.

بر این اساس اگرچه دولت‌ها موظف به تزریق رایگان واکسن کرونا هستند، اما شاید پرداخت هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی برای واکسینه شدن در برابر کرونا، هزینه گزافی نباشد.

به خصوص برای مردمی که ماه‌هاست کسب‌وکارشان به خاطر کرونا تخته شده و هزینه بالایی برای تعطیلی‌های موجود می‌پردازند.

پولی شدن تزریق واکسن می‌تواند روند واکسیناسیون را تسریع کند. اما مشروط به اینکه قیمت آن در همین حد اعلام شده باشد و نه آنکه ناگهان از بازار سیاه سردربیاورد و میلیونی شود.

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با کرونا را در صفحه اختصاصی ویروس کرونا در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه واقعا واردات واکسن آزاد با۳۰۰حل شه همه میتونن بخرن مگه ما کم خسارت این دولت رو دادیم این که دیگه خسارت حساب نمیشه داریم جون عزیزانمونو بیمه میکنیم

    • ناشناس

      واقعاهمه پولی روهم قبول دارن ❤

    • ناشناس

      سلام یکی بیاد باسخ بده رفتم واکسن بزنم به من گفتند با شماره ملی شما یکی دیکه واکسن دریافت کرده ؟..

  • ناشناس

    اینطوری عالی میشه ما الان دانشجوی پرستاری هستیم و به ما تزریق نکردن خب پولش رو میدیم فقط بذارین وارد بشه

  • امين

    این قدر عجله نکنین
    صبر کنین برکت توراهه
    یا شایدم از اون واکس که کشور های اروپایی بخاطر عوارضش حاضر شدن به کشور های فقیر هدیه بدن میخوایین؟!

  • ناشناس

    اقای‌روحانی‌تورا‌به‌خدااین‌واکسن‌بیاربزنیم‌پولش‌میدیم‌بیچاره‌شدم‌ازبس‌پول‌دکتروازمایش‌وبیمارستان‌دادم‌این‌بار‌چندمه‌که‌زن‌ودوتا‌بچههام‌میگیرن‌کاسبی‌هم‌که‌خیلی‌وقته‌ندار‌م‌به‌خداخسته‌شدم‌همین‌الان‌۷۰۰هزارتومان‌دادم‌برا‌یه‌عکس‌ویه‌مشت‌دارو‌دیگه‌نمیدونم‌چی‌بگم‌زن‌وبچم‌دارن‌از‌دستم‌میرن‌ای‌خدااااااا

  • ناشناس

    خدا کنه هر چه زودتر بیارن و ما واکسن بخریم این طوری به قشر کم درامد جامعه هم زودتر واکسن رایگان می رسه

  • ناشناس

    اینا دارن جون میکنن که باز بازار سیاه راه بندازن …وگرنه کی دلسوز مردمه ؟؟؟؟

  • ali1111

    خیلی خوبه اگه واکسن پولی بشه هر واکسن رو میشه 300 گرفت و ده برابر فروخت و پولدار شد .

  • اینسک

    نظام مهندسی داره میزنه هر دوز ۳۵۰….من مهندسم ولی واکسن پولی نمی‌زنم …رعایت میکنم تا نوبتم شه…لزومی به پول دادن نیست

    • ناشناس

      تمام دولتهای دنیا کافر هستن ولی به مردم خودشون واکسن رایگان میزنن اینا مردمی هستن وحکومت عدل اسلامی ازتمام دنیا خودشونو بهترمیدونن حالا بابت واکسن پول میخوان بگیرن

    • رضوان

      شما خیلی اشتباه می کنید چه اشکالی داره افرادی که می تونند با ۳۰۰ تومان واکسن بخرند بصورت آزاد ….این باعث تسریع میشه…تازه تعداد کمتری باعث انتقال ویرووس میشن با نرخ رایگان اومدو شش ماه دیگه نوبت مون شد اصلا منطقی نیست ان شالله هم واکسن رایگان تزریق بشه هم آزاد …هدف تسریع امر واکسیناسیون هست …

  • ناشناس

    وقتی به بهانه تهمت نظر مردمو منتشر نمیکنید چی بنویسیم

  • رضوان

    خدا کنه واکسن آزاد بیاد چون این کار باعث میشه واکسیناسیون سریع تر انجام بشه و این به نفع همه هست حتی به نفع کسانی که نمی تونن آزاد بزنن چرا …چون انتقال ویرووس کمتر میشه ….