کد مطلب: ۲۷۱۷۷۱

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

با قیمت پژو ۲۰۶ در ایران، چه خودروهایی می‌توان در خارج خرید؟

با قیمت پژو 206 در ایران، چه خودروهایی می‌توان در خارج خرید؟

با پولی که ایرانیان بابت خرید یک خودروی (صفر کارکرد) پژو 206 پرداخت می‌کنند، در کشورهای دیگر چه خودروهایی می‌توان خرید؟

سمیه سایش: این روزها صنعت خودرو به عنوان یکی از بازارهای پرحاشیه در ایران درآمده است. توقف سامانه ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو منجر به هرج و مرج‌هایی در بازار خودروهای خارجی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ایران برای خرید خودروهای خارجی با کیفیت باید قیمت‌های گزافی را پرداخت کرد و تصمیم‌گیری‌های شبانه و محدودیت در بخش تجارت خارجی باعث شده که هزینه خودروهای وارداتی نسبت به گذشته نیز روند صعودی را به خود بگیرد. حال در این گزارش «تجارت‌نیوز» مقایسه قیمتی خودروهای خارجی در بازارهای ایران و اروپا مورد بررسی قرار داده است.

بر این اساس در بازار ایران یک دستگاه خودرو 206 تیپ دو حداقل حدود 40 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است درحالی که در بازارهای اروپایی به ویژه در آلمان می‌توان خودروهای مورد علاقه سلبریتی‌ها را همچون بی ام و (BMW) مدل 525 را به قیمت 4 هزار یورو معادل 40 میلیون تومان خریداری کرد.

سوزوکی ویتارا (Suzuki Vitara) دست دوم نیز با 128 هزار کارکرد به قیمت 4 هزار یورو به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت بی ام و (BMW) سری سران مدل 520i به قیمت یک صد و 45 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت سوزوکی ویتارا (Suzuki Vitara) مدل 2009 در بازار ایران بدون هیچ آپشن جانبی 110 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین در انگلستان نیز رنو سیمبل (Renault Symbol)، هیوندا آی ۱۰HYUNDAI I) )و کیا پیکانتو (KIA Picanto) به ترتیب به قیمت 5 و 9 هزار پوند خرید و فروش می‌شود. (هر یک پوند در ایران 10 هزار تومان ارزش‌گذاری می‌شود.) این درحالی است که قیمت خودروی کیا پیکانتو مدل 2018 در ایران با احتساب حقوق گمرکی به 140 میلیون تومان می‌رسد.

در این بین برخی فعالان بازار می‌گویند که در کشورهای اروپایی و توسعه یافته به دلیل مالیات بالای اعمال شده بر موتورهای خودرویی فرسوده، بیمه و نرخ بالای سوخت ماشین‌های که حجم موتور بالا دارند با افت قیمت زیادی مواجه می‌شوند این درحالی است که در ایران این نوع موضوع‌ها در قیمت‌گذاری خودروها تاثیری ندارد.

در این راستا باید گفت که طی دو سال گذشته کمپین «نه به خرید خودروی ایرانی» راه‌اندازی و حامیان بسیاری را جذب کرد. هدف از تشکیل این کمپین نخریدن خودروی صفر ایرانی بود. حامیان این کمپین با خودروی داخلی قهر کرده و روزانه در پی آن بودند که افراد زیادی را برای نخریدن خودروی صفر ایرانی ترغیب کنند.

از آنسو راه‌اندازی این کمپین حواشی زیادی را به دنبال خود داشت. پس از اعتراض‌های متعدد هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به مردم وعده ارتقای کیفیت محصولاتش را داد و اعلام کرد که «به مردم قول می‌دهد هر فردی که خودروی ایرانی خریداری کند تا ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش نیازمند مراجعه به نمایندگی نباشد و تنها برای تعویض روغن به نمایندگی‌ها برود.»

همچنین مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرد.

اما طرفداران کمپین «نه به خرید خودروی صفر ایرانی» معتقد بودند که با عذرخواهی ضرر و زیان‌هایی که تا امروز به جان و مالشان وارد شده جبران نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جدا؟؟؟، قیمت ب م و سری ۵ بین ۵۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ در آمریکا متقیر است و این قیمت تقریبا با آلمان برابر است. می‌شه لطفا بگید چه طور حساب کردید که که ب م و ۵۲۵ قیمتی معادله ۴۰۰۰ یورو دارد؟؟؟

    • فرزاد فخری‌زاده

      منظور نگارنده بی‌ام‌و دست دوم بود. یک بی‌ام‌و 525 ده سال کارکرده توی آلمان همین حدود قیمت داره. جالبه که افت قیمت توی ماشین‌های ارزون‌تر مثل اسمارت و رنو کم‌تره تا بنز و بی‌ام‌و. مالیات، قیمت سوخت و هزینه نگهداری باعث می‌شه کسی نره سراغ دست دو. مثل ایران نیست که ماکسیما مدل 84 رو بدن 100 میلیون! کسی سوار نمی‌شه دیگه ماشین این همه کارکرده رو! (دقت کنین که 4000 یورو حقوق دو ماه یه کارمند معمولیه. بر اساس قدرت خرید حساب کنیم می‌شه حدود 4 میلیون تومان ما)

    • ناشناس

      “بر این اساس در بازار ایران یک دستگاه خودرو ۲۰۶ تیپ دو حداقل حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است درحالی که در بازارهای اروپایی به ویژه در آلمان می‌توان خودروهای مورد علاقه سلبریتی‌ها را همچون بی ام و (BMW) مدل ۵۲۵ را به قیمت ۴ هزار یورو معادل ۴۰ میلیون تومان خریداری کرد.”
      آقای فرزاد خان لطفا یک بار دیگر متن را بخونید. ماشین 10 سال کار کرده، ماشین سلبریتی ها نیست. منظور نگارنده بسیار شفاف است و مقایسه ماشین نو می باشد که بسیار غلط و رویا پردازی است.
      از این که بگذریم با نظر شما در مورد قدرت مالی خرید مردم برای ماشین کاملا موافقم. من خودم به عنوان یه مدیر سطح میانی در طول 5 سال گذشته با 8تا 10% خقوق ماهانه ام اینفینیتی یا بنز سری سی سال یا 2 سال کار کرده سوار شدم (البته لیزینگ بوده نه خرید)

    • فرزاد فخری‌زاده

      دقیقا ما باید قدرت خرید رو در نظر بگیریم برای تبدیل قیمت‌ها.
      البته اگر سلبریتی رو ایرانی فرض کنیم، وقتی با فیات 500 قیافه می‌گیرن، 525 ده سال کار کرده براشون رویاس

  • ناشناس

    دیگر باید نه به چیزی گفت که بشود مرکب خوب سوار شد