کد مطلب: ۸۰۲۵۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۴۰ کانتینر پیاز وارداتی فاسد شد/ وفور پیاز ایرانی در کشورهای عربی

40 کانتینر پیاز وارداتی فاسد شد/ وفور پیاز ایرانی در کشورهای عربی

سال گذشته به دلیل افزایش نجومی قیمت پیاز، ایران از صادرکننده این محصول به واردکننده آن تبدیل شد. در واقع دولت برای تنظیم بازار اقدام به واردات 50 هزار تن پیاز کرد. حالا خبر می‌رسد بخشی از محموله پیاز وارداتی بخش خصوصی به دلیل عدم‌ترخیص از بندر شهید رجایی فاسد شده است. این در حالی است که یک نماینده مجلس می‌گوید کشورهای حوزه خلیج‌ فارس پیاز ایرانی را تا کیلویی 110 هزار تومان می‌خرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌تازگی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد بیش از 40 کانتینر پیاز در بندر شهید رجایی در حال فاسد شدن است. در این فیلم معاون عملیات یکی از شرکت‌های خدمات دریایی و بندری مستقر در بندر شهید رجایی عنوان می‌کند که فرآیند ترخیص دو تا سه هفته طول می‌کشد و خروج این محموله برعهده مالک آن است که باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

آبان ماه سال گذشته با کاهش عوارض صادرات پیاز از 120 درصد به 50 درصد، صادرات پیاز به اوج خود رسید؛ طوری‌که روزانه حدود 2000 تن پیاز به پاکستان صادر می‌شد، اما دیری نپایید که قیمت پیاز در بازار داخل سر به فلک کشید و در مقطعی هم‌قیمت دلار و موز شد.

در این میان بسیاری از دلالان و سودجویان داخلی نیز با عرضه قطره‌چکانی پیاز به بازار بر افزایش قیمت این محصول پرمصرف دامن زدند تا درنهایت دولت برای کاهش قیمت پیاز به مانند همیشه چاره‌ای جز واردات پیدا نکند.

واردات هم قیمت پیاز را کاهش نداد

گرچه دولت انتظار داشت با واردات پیاز، قیمت آن کاهش پیدا کند، اما این سیاست هم راه به جایی نبرد و دولت برای تعدیل قیمت‌ها بار دیگر تعرفه صادراتی را به 180 درصد برساند.

حتی پیاز به عنوان نماد گرانی در آن مقطع زمانی، منجر به اعتراف وزیر برکنارشده جهاد کشاورزی شد. سیدجواد ساداتی‌نژاد «آمار اشتباه» را عامل اصلی روند فزاینده قیمت این محصول معرفی کرد و گفت: با توجه به آمار اشتباهی که داشتیم اجازه صادرات پیاز و دام داده شد، اما بعد مشخص شد که این آمار اشتباه بوده است.

او افزود: در حالی که اعلام شده بود 8500 هکتار زمین زیر کشت پیاز است، اما با بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد که زمین زیر کشت 6000 هکتار است.

از سوی دیگر تعرفه 180 درصدی صادرات هم تأثیری روی تعدیل قیمت‌ها در بازار نگذاشت. چراکه کشورهای حوزه خلیج فارس یا افغاستان همچنان حاضر به پرداخت پول قابل توجهی برای واردات و قاچاق پیاز هستند و سود این تجارت در خروج آن از بازار داخلی است.

استقبال کشورهای عربی از پیاز ایرانی

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفتگویی که با تجارت‌نیوز داشت عنوان کرد: افغانستان پیاز ایران را کیلویی 60 هزار تومان، کشورهای حوزه خلیج‌ فارس کیلویی 110 هزار تومان و عراق نیز کیلویی 55 هزار تومان می‌خرند؛ همین امر باعث شد تا صادرات پیاز با تعرفه 180 درصدی هم سودده باشد.

در نهایت دولت اقدام به واردات 50 هزار تن پیاز کرد؛ اما به‌تازگی فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد بیش از 40 کانتینر پیاز در بندر شهید رجایی در حال فاسدشدن هستند.

پدیده «سیاست پیازی» دست‌آویز انتقادات بسیاری شد. حتی محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «ما در ایران پیاز صادر و از طرفی پیاز را با قیمت‌های بالا برای مردم از خارج وارد می‌کنیم، این یک پدیده عجیب است! اما چرا واردات پیاز نتوانست قیمت آن را تعدیل کند؟».

برای مطالعه بیشتر گزارش سرنخ ارز دولتی در افزایش قیمت پیاز/ چرا پیاز نماد گرانی شد؟ را در تجارت‌نیوز بخواند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.