کد مطلب: ۵۷۵۸۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

افزایش قیمت، مصرف چای را کم کرد / چرا چای گران شد؟

افزایش قیمت، مصرف چای را کم کرد / چرا چای گران شد؟

رئیس سندیکای چای شمال می‌گوید: چای از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ درصد گران شده و با افزایش قابل توجه قیمت چای، مصرف مردم هم کم شده است. این در حالی است که چای تنها کالایی است که تمام اقشار برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آخرین داده‌های مرکز آمار تورم چای در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷۰٫۷ درصد رسید.

رئیس سندیکای چای شمال با اشاره به وضعیت بازار توضیح داد: چای ایرانی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد گران شده است. علت گرانی چای افزایش ۵۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز است. همچنین نرخ دستمزد کارگران، هزینه آب، برق و گاز بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر شده است.

محمد صادق حسنی به تجارت‌نیوز گفت: اکنون قیمت هر کیلو چای ایرانی از در کارخانه بین ۲۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است، بسته به کیفیت و نوع چای. با افزایش قابل توجه قیمت چای خرید و مصرف کمتر شده و مردم در خرید چای صرفه‌جویی می‌کنند.

او ادامه داد: در فصل تابستان تقاضا برای خرید چای به دلیل فصل گرما به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. البته جیب مردم هم برای خرید برخی کالاهای اساسی کوچک‌تر شده و به همین دلیل برخی کالاها از جمله چای روی دست فروشگاه‌ها مانده است. انتظار می‌رود از آبان تقاضا برای خرید چای بیشتر شود.

چرا چای گران شد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار قیمت چای نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. به عنوان مثال چای ایرانی که سال گذشته هر کیلو آن با قیمت ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد حالا به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده است. همچنین چای ۸۰ هزار تومانی هم با قیمت ۱۶۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

فعالان بازار هم می‌گویند با جهش قیمت کالاها و افزایش هزینه بسته‌بندی کالاهای اساسی روی دست فروشگاه‌ها مانده است و تاریخ مصرف برخی کالاها به دلیل عدم تقاضا گذشته است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به وضعیت بازار کالاهای اساسی به تجارت‌‌نیوز گفت: در پنج ماه اخیر فروش کالاهای اساسی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ۳۵ درصد کمتر شده است. این روزها چای تنها کالایی است که تمام اقشار برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند اما قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر هم در فروش چای تاثیر گذاشته است.

برای مطالعه بیشتر خبر کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تقاضای خرید مواد غذایی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.