کد مطلب: ۴۰۶۸۶۹

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت کالاهای اساسی در شب عید گران نمی‌شود

قیمت کالاهای اساسی در شب عید گران نمی‌شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: چنانچه ثبات نرخ ارز به همین منوال ادامه داشته باشد هیچ تولیدکننده‌ای انگیزه افزایش قیمت ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت کالاهای اساسی برای شب عید گران خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: اگر ثبات نرخ ارز به همین منوال ادامه داشته باشد و تغییری در سیاست‌های کلان ایجاد نشود هیچ تولیدکننده‌ای انگیزه افزایش قیمت ندارد. در این بازه زمانی تولیدکنندگان نگران فروش کالاهایشان هستند.

حسن فروزان‌فرد افزود: از سال گذشته که به یک باره قیمت مواد اولیه، کالاهای بسته‌بندی و هزینه نیروی انسانی افزایش یافت تولیدکنندگان در تامین سرمایه در گردش دچار مشکلات شدند. به عبارت دیگر از اردیبهشت سال 97 تا اردیبهشت سال 98 به طور کلی قیمت نهاده‌های تولیدی حدود 5/3 برابر افزایش یافت. همین امر باعث شده که تولیدکنندگان با کاهش تولید رو به رو شوند.

او اظهار کرد: اینکه با کاهش تولید در صنایع غذایی دچار بحران نشدیم به آن معنا نیست که شرایط تولیدکنندگان مناسب است بلکه با ناتوانی خرید مردم رو به رو هستیم. یعنی تقاضا به طور چشمگیری در بازار فروکش کرده است.

حاشیه سود صنایع تبدیلی بزرگ نیست

فروزان‌فر با اشاره به حاشیه سود صنایع تبدیلی گفت: اصول حاشیه سود صنایع تبدیلی در همه جای دنیا بزرگ نیست. آنچه که عمر طولانی این واحدهای صنعتی را حفظ می‌کند اندازه تقاضا است. صنایع غذایی هیچ‌گاه از سود خوبی برخوردار نبوده اما همواره تقاضای پایداری داشته است.

این فعال بخش‌ خصوصی اظهار کرد: اتفاق ناشی از تورم در سال 97 به طور بنیادی به ریشه این واحدهای صنایع غذایی صدمه وارد کرد. یکی از ویژگی صنایع غذایی این است که تولید و مصرف انبوه برای آن وجود داشته باشد؛ اما نوسان تصمیم‌گیری‌های ارزی و افزایش تورم در سال 97 باعث شد ظرفیت تولید در صنایع غذایی به طور چشمگیری کاهش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.