کد مطلب: ۶۱۷۵۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا کامیون گران شد؟

چرا کامیون گران شد؟

هر چند واردات کامیون به کشور متوقف نشده اما اخیرا کامیون دوباره در بازار گران شده است. علت افزایش قیمت کامیون در بازار چیست؟

به گزارش تجارت‌‍‌نیوز ، بررسی‌ها نشان می‌دهد کامیون در بازار گران شده است. فروشندگان می‌گویند علت گرانی کامیون انحصار ایجاد شده توسط شرکت‌های خودروسازی است. گویا از ابتدای امسال تاکنون قیمت کامیون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

احمد کریمی، دبیر کانون کامیون‌داراران کشور مقصر گرانی کامیون را شرکت‌های خودروسازان عنوان کرد. او به تجارت‌نیوز گفت: واردات کامیون به کشور ممنوع نیست اما اخیرا به دلیل برخی موضوعات روند واردات کندتر از گذشته شده است. متاسفانه انحصار ایجاد شده در شرکت‌های خودروسازی روند واردات کامیون را کند و گران کرده است.

کریمی توضیح داد: روند نوسان قیمت کامیون از پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شد. در سه سال گذشته یک کامیون ولوو کشنده FH500 حدود ۴۷۰ میلیون تومان قیمت داشت اما از آن زمان تاکنون این خودرو به قیمت هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

او ادامه داد: قیمت کامیون‌ها از ابتدای امسال تاکنون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. علت افزایش هم انحصار در این بازار است. دولت و مجلس از اجناس بی‌کیفیت خودروسازان حمایت می‌کنند و شعار حمایت از تولید می‌دهند این در حالی است که اجناس بی‌کیفیت چینی را وارد ایران می کنند تا با آن خودرو بسازند.

عملکرد ضعیف دولت کامیون گران کرد

کریمی گفت: اکنون حتی با دلار ۱۰۰ هزار تومانی هم قیمت یک کامیون دست دوم اروپایی بالای سه میلیارد تومان نیست. متاسفانه دلال‌بازی‌ها باعث افزایش چند برابری قیمت کامیون شده است.

او اظهار کرد: فلسفه واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی این بود که علاوه بر نوسازی صنعت حمل و نقل قیمت خودروهای سنگین در بازار تعدیل شود. این در حالی است که عملکرد ضعیف سازمان راهداری باعث نوسان قیمت در بازار شده است.

امسال چقدر کامیون وارد شد؟

کریمی با اشاره به واردات خودروهای سنگین به کشور گفت: امسال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه کامیون وارد کشور شده است اما از این تعداد حدود ۱۰ درصد آن از گمرکات کشور ترخیص شد. علت عدم ترخیص این خودروها متفاوت است. برخی به دلیل اختلاف بین خریدار و واردکننده است و برخی دیگر به مساله تعویض پلاک مربوط می‌شود.

ماه گذشته افزایش کارمزد دولت از محل بارنامه کامیون‌ها خبرساز شده بود. اگر چه هاشم مظاهری، دبیر کانون‌ انجمن‌های صنفی رانندگان حمل‌ کالا در این مورد گفته بود: افزایش قیمت کارمزد تاثیر چندانی در گرانی نرخ کرایه حمل و نقل یا تورم ندارد اما در نهایت این تصمیم کامیون را در بازار گران کرد.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت کرایه حمل و نقل و کامیون را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حباب
    گرونی حباب مسکن حباب خودرو حباب …..حباااااااااااااااااااببببببببببببببببببب
    کف صابون یا مملکت ؟؟؟

  • ناشناس

    چه فرقی داره نظرما؟

  • H

    با سلام اخه چرا قیمت کامیون در ایران اینقدر سر به فلک کشیده ؟چرا مسئولین فکری بر نمیدارن یه نظارت درستی نیست اخه چرا کشنده چینی مثلا از شرکت سیبا موتور سال ۹۷ دویست و ده میلیون بود با تورم در سال ۱۴۰۰ به دو میلیارد و پانصد رسید الان که در سال ۱۴۰۱ قیمت این کشنده چینی به چهار میلیارد و صد رسیده در صورتی که از پارسال تا الان دلار هیچ فرقی نکرده هیچ کسی نیست از این شرکت سوال کنه افزایش قیمت اونم این همه بابت چی هست اونم کشنده چینی که با یک میلیارد سر هم میشه اخه

  • رضا

    بنز تک مدل ۵۴ داشتیم پدرم مریض شد سرطان حنجره گرفت فروختیم ۷۰ میلیون تومان خلاصه ورشکست شدیم الان یه نیسانم نمیتونیم بخریم، خدا ازتون نگذره همیشه شرمنده ی این مردم بودید و هستید همیشه گفتید انشالله درست میشه با انشالله ماشالله مشکل حل نمیشه ما که زورمون به شما نمیرسه ولی اگه واقعا خدایی هست خدا جوابتونو بده هر روز سفره ی مردم رو کوچیک تر کردید کاری کردید که پدر شرمنده ی خانوادش بشه

  • ناشناس

    جنگل که آتیش بگیره ترو خشک با هم خواهد سوخت زیاد به گرونی کامیون افتخار نکنید. این نیز بگذرد