کد مطلب: ۷۴۵۳۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش قیمت گاز در اروپا/ تهدید جدید اروپایی‌ها چیست؟

کاهش قیمت گاز در اروپا/ تهدید جدید اروپایی‌ها چیست؟

اروپا سال جدید را با افزایش دمای بی‌سابقه آغاز کرد. با این حساب، مصرف گاز کاهش پیدا می‌کند و ذخایر گازی حفظ می‌شوند. بر اساس آخرین آمار، تاکنون تنها ۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی اروپا مصرف شده است. البته، اویل‌ پرایس در گزارش خود بروز تغییرات جوی را برای قاره سبز پیش‌بینی می‌کند که ممکن است شرایط فعلی را با تغییراتی روبه‌رو کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال نو میلادی در اروپا با رشد جزئی قیمت گاز طبیعی و آب و هوای معتدل‌تر آغاز شد. به گزارش بلومبرگ معاملات آتی گاز در بازار بین‌المللی هلند، دیروز با 4.2 درصد کاهش به 73.80 یورو در هر مگاوات ساعت رسید؛ رقمی که پایین‌تر از قیمت گاز در روزهای قبل از آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به حساب می‌آید.

آب و هوای معتدل، کاهش تقاضای اروپایی‌ها و ذخایر ال‌ان‌جی فراوان را می‌توان از جمله عوامل تاثیرگذار در روند کاهشی قیمت برشمرد.

به گزارش هواشناسی، اروپا ژانویه‌ای گرم و بی‌سابقه‌ را پشت سر می‌گذارد و رکوردی تازه‌ برای دما در سراسر این قاره ثبت کرده است. با این حساب تقاضا برای مصرف و به‌تبع قیمت گاز کاهش پیدا می‌کند و گاز موجود در ذخایر اروپا حفظ می‌شود.

یورواستات، آژانس آمار اتحادیه اروپا چندی پیش اعلام کرده بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی چهار ماه گذشته ۲۰ درصد از مصرف گاز خود را کاهش داده‌اند. همچنین رویترز در گزارشی نوشت، تاکنون تنها ۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی اروپا مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان زمستان ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن باقی بماند.

اروپا دیگر به روسیه وابسته نیست

اروپا با واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه را حدود ۴۷ درصد کاهش داد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در همین زمینه گفت: پایانه‌های جدید واردات ال‌ان‌جی، اقتصاد آلمان و اروپا را در بلندمدت از وابستگی به گاز روسیه آزاد می‌کنند.

همچنین بر اساس داده‌های شرکت دولتی گازپروم روسیه صادرات گاز این کشور به اروپا با خطوط لوله در سال ۲۰۲۲ میلادی به پایین‌ترین حد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رسید. این اتفاق در پی کاهش خرید بزرگترین مشتری گاز روسیه (اروپا) به‌دلیل تنش‌های مسکو و کی‌یف و توقف فعالیت خط لوله نورد استریم 1 در پی آسیب‌دیدگی رخ داده است.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد اروپا تا به امروز به خوبی از پس زمستان برآمده است. باید دید روند کاهش مصرف و قیمت گاز ادامه‌دار است یا خیر؟

اویل پرایس امروز در گزارشی نوشت، پیش‌بینی‌ها از فروپاشی گردابی قطبی در قطب شمال حکایت می‌کنند. در راستای این فروپاشی موجی از سرما به اتحادیه اروپا وارد می‌شود که با افزایش شدت بارش برف و یخبندان گسترده همراه است.

همچنین سال گذشته، کشورهای اروپایی توانستند به موقع و به‌ وفور گاز ذخیره کنند. حال مشخص نیست با سیاست فعلی که در برابر روسیه در نظر گرفته شده همچنان قادر به ذخیره این سوخت باشند یا خیر؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر جنگ گازی اروپا و روسیه در راه است را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    اروپایی ها یخ زدند!؟خخخخخخخ!