کد مطلب: ۶۷۹۳۰۹

تجارت‌نيوز گزارش می‌دهد:

بورس انرژی هاب قیمت‌گذاری منطقه است؟

بورس انرژی هاب قیمت‌گذاری منطقه است؟

قرار بود بورس انرژی به هاب قیمت‌گذاری منطقه در فروش نفت تبدیل شود. اما آمارها نشان می‌دهد که همچنان درآمدهای نفتی کشور پایین است و بورس انرژی نتوانسته نقش خود را ایفا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار بود بورس انرژی به واسطه قرارهای آتی به هاب قیمت‌گذاری نفت، گاز و بنزین منطقه تبدیل شود. اما گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد که حدودا ۹ درصد از پیش‌بینی فروش نفت در دو ماهه ابتدای سال محقق نشده است؛ این یعنی عدم استفاده از پتانسیل بورس انرژی.

روز ۱۸ اسفند ماه سال گذشته بود که تابلوی قراردادهای آتی در بورس انرژی شروع به کار کرد. علی نقوی، مدیرعامل انرژی نیز در مراسم افتتاحیه این قرارداد گفت: برنامه‌ریزی لازم جهت عمق بخشی و توسعه این ابزار در بورس انرژی ایران در دستور کار قرار دارد که از جمله آنها محاسبه وجه تضامین و مدیریت ریسک مشتریان توسط اتاق پایاپای از طریق حساب های دراختیار که باتوجه به نگاه توسعه‌ای و همراهی مدیرعامل و همکاری شرکت سپرده‌گذاری به زودی شاهد آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد کارگزاران حاضر در این معاملات، انتشارقراردادهای آتی بر ر وی سایردارایی های پایه ازجمله گازمایع، میعانات گازی و سایر حامل های انرژی، انتشار قراردادهای آتی با امکان قیمت گذاری به صورت ارزی و تسویه ریالی و همچنین تسویه تمام ارزی، انتشار قرارداد های آتی با مدل صد درصد منجر به تحویل برای تولیدکنندگان داخلی، پیگیری راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر قراردادهای آتی به منظور مدیریت ریسک سرمایه گذاران خرد، همکاری با شرکت های بزرگ عرضه کننده به منظور استفاده از قراردادهای آتی در فرمول های قیمت گذاری به صورت تدریجی، توسعه همکاری فرا ملی در چارچوب توسعه صادرات، و پیاده سازی سایر ابزارهای مشتقه است.

کاربرد قرار آتی در بورس انرژی

به طور کلی قرارهای آتی به عملکرد بورس و فروش فرآورده‌های نفتی کمک می‌کند. ولی در شرایط فعلی این قراردادها نتوانسته کاربرد چندانی داشته باشد و تنها به نام قرار داد شناخته می‌شد.

براساس گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور میزان درآمدهای نفتی طبق پیش‌بینی‌های بودجه پیش نرفت و ظاهر دولت در فروش نفت ناتوان بوده است. البته قرار بود برای فروش بیشتر نفت و مشتقات آن از ابزار بورس انرژی استفاده شود که گزارش‌ درآمدها خبر از عدم کاربرد بورس انرژی می‌دهد.

در ماه‌های گذشته چند بار علی نقوی درخصوص تبدیل شدن بورس انرژی به هاب قیمت‌گذاری منقطه سخن گفت اما به امروز هنوز این موضوع عملی نشده است و باید منتظر ماند و دید این بورس می‌تواند در منطقه نقش ایفا کند یا نه؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توجه توجه بورس سقوط آزاد کرد. بورس دیگه بورس نخواهد شد. پولتون را بیرون بکشید و ببرید تو بازار دلار ، سکه طلا، پراید و بخصوص ملک.

  • ناشناس

    بورس سقوط کرد. دووودووری دوووودووورررر.