کد مطلب: ۳۹۳۰۱۹

شروع تلخ بازی جدید قیمتی‌ / نقدهای تند مطبوعات نسبت به قیمت‌گذاری دولتی

شروع تلخ بازی جدید قیمتی‌ / نقدهای تند مطبوعات نسبت به قیمت‌گذاری دولتی

روزنامه ایران امروز گزارش داده که امارات خواستار بازگشت رابطه تجاری با ایران است و از بهمن‌ماه ۹۷ چراغ‌ سبز نشان می‌دهد. در همین حال روزنامه‌های دیگر از جمله ابتکار، جام جم و جوان از نحوه قیمت‌گذاری دولت در بازار انتقاد کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تغییر رویکرد امارات در روابط تجاری ایران که از بهمن‌ماه سال پیش ایجاد شده واکنش‌های مختلف کارشناسان را برانگیخته و هرکدام از آن‌ها ابعاد مختلف این تغییر رویکرد را بررسی می‌کنند. روزنامه «ایران» در گزارش مفصلی به این موضوع توجه نشان داده است. همچنین روزنامه‌های داخلی گزارش‌های مختلفی از وضعیت قیمت‌های نجومی کالاها در بازار منتشر کرده‌اند که ورود دولت جهت بهبود بخشیدن به این وضعیت در کانون توجه آن‌ها قرار دارد. برخی از روزنامه‌‌ها از این کار اسقبال کرده‌اند و آن را برای سلامت اقتصاد کشور ضروری دانستند وبرخی دیگر آن را تشدید کننده این وضعیت خواندند. در این گزارش مختصری از آنچه در این روزنامه‌‌ها آمده است را می‌‌خوانید.

بازگشت امارات

امارات در سال ۹۶ رابطه تجاری خود را با ایران قطع کرد و از بهمن سال پیش تاکنون این قطع همکاری را ادامه داد اما ناگهان تغییر رویه‌ دیگری را سرلوحه روابط خود قرار داد و اکنون قصد بازگشتن به همکاری با ایران را دارد.

برخی‌ها به چراغ سبز امارات خوش بین نیستند و می‌گویند اگر منافع این کشور به خطر بیفتد دوباره رفتاری خصمانه خواهند داشت. ولی گروهی دیگر عینک خوش بینی زدند و می‌گویند امارات با اجازه به سمت ایران آمده است و می‌خواهد همکاری‌های مشترک را گسترش دهد.

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: یکی از دلایلی که باعث شده امارات نسبت به ایران تغییر رفتار دهد، اهمیت ایران در اقتصاد این کشور است. از آنجا که اقتصاد امارات وارد رکود شده مسئولان این کشور تصمیم گرفتند با ایران همکاری کنند.

قیمت‌های فکاهی

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از راه‌اندازی «سامانه رصد قیمت 100 کالای اساسی» برای کنترل و نظارت بر قیمت‌های بازار خبر داده است که روزنامه «جام جم» با تیتر «قیمت‌های فکاهی» درصدد تشریح این خبر و چگونگی کارکرد این سامانه برآمده است.

آنگونه که در متن این گزارش آمده است، این سامانه جهت ایجاد امنیت روانی برای مصرف‌کنندگان راه‌اندازی شده و از جمله ویژگی‌های آن شفافیت است. جام جم از وجود بخش «شکایت‌ها» در «سامانه رصد قیمت 100 کالای اساسی» خبرداده است که مشتریان در لحظه می‌توانند نقدها، شکایات و پیشنهادات خود را در سامانه ثبت کنند. همچنین در تشریح این سامانه نکات دیگری نیز بیان شده است که اطلاع داشتن از آن‌ها برای تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان ضروری به‌نظر می‌رسد.

دخالت دولت در اقتصاد کژکاردی آن است

روزنامه «ابتکار» هم مانند روزنامه «جام جم» به «سامانه رصد قیمت 100 کالای اساسی» پرداخته و در خصوص درستی یا نادرستی این اقدام دولت ابعاد مختلف را تشریح کرده است. سویه گزارش به این سمت است که این دخالت خیلی کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند و با این کار قرار نیست وضعیت نظارت و قیمت‌گذاری‌ها تغییر چندانی بکند.

این روزنامه در همین راستا با حیدر مسخدمین حسینی، اقتصاددان، گفتگو کرده است. اعتقاد وی بر دخالت مردم در بحث نظارت است و چون بحث‌های نظری اقتصاد را هم پیش می‌کشد از خصوصی‌سازی و بازار آزاد دفاع می‌کند و می‌گوید که همچون تجربه موفق آمریکا در کنترل قیمت شیر که در نتیجه تحریم شیر توسط مردم حاصل شده بود، باید نظام اقتصادی کشور را به سمت دخالت کمتر دولت و دادن اختیار بیشتر به بخش خصوصی و مردم ببریم.

اختلاف ۴۰ درصدی قیمت رب سامانه ۱۲۴ با نرخ بازار

روزنامه «جوان» هم از این سامانه بدین شکل انتقاد کرده که قیمت‌ها چندان واقعی نیستند.

این روزنامه در گزارش خود در پی نشان دادن اهمیت گرانی کالاها و تاثیر منفی آن بر زندگی مردم است و نوشته : تورم‌های رسمی بار شده روی سبد هزینه خانوار ایرانی کم نیست عارضه هایی، چون گرانفروشی، کم‌فروشی، غیر‌فروشی جزو مصائبی است که به دلیل کوتاهی دستگاه‌های متولی بازار این روز‌ها در بازار‌ها به چشم می‌خورد، در یک نمونه وقتی قیمت رب گوجه‌فرنگی نهایتاً ۱۸ هزار تومان اعلام شده‌است این کالا ۴۰ درصد گران‌تر در بازار عرضه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.