کد مطلب: ۵۸۵۱۲۸

قیمت گوشت و مهمترین عوامل تغییر آن

قیمت گوشت و مهمترین عوامل تغییر آن

پارامترهای متعددی در تعیین قیمت گوشت در بازار ایران نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آنها واسطه‌گری در زنجیره توزیع می‌باشد. در واقع واسطه‌ها اقدام به خرید گوشت با قیمت پایین‌تر از تامین کنندگان اصلی کرده و بعد از اضافه کردن هزینه‌های جانبی و غیرضروری، همان محصول را با قیمت بالاتر در بازار عرضه و به دست خریدار نهایی می‌رساند.

گوشت جزء کالاهای اساسی می‌باشد که عدم وجود آن، زندگی روزمره افراد زیادی را مختل می‌کند. این محصول در لیست کالاهای اساسی قرار دارد و قیمت آن بایستی تحت نظارت دولت و به گونه‌ای باشد که اقشار مختلف جامعه توانایی خرید آن را داشته باشند. مابه‌التفاوت سرانه مصرف گوشت در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته نشان دهنده حذف محصولات پروتئینی مانند گوشت از سبد خانوار درصد زیادی از مردم می‌باشد.

پارامترهای متعددی در تعیین قیمت گوشت در بازار ایران نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آنها واسطه‌گری در زنجیره توزیع می‌باشد. در واقع واسطه‌ها اقدام به خرید گوشت با قیمت پایین‌تر از تامین کنندگان اصلی کرده و بعد از اضافه کردن هزینه‌های جانبی و غیرضروری، همان محصول را با قیمت بالاتر در بازار عرضه و به دست خریدار نهایی می‌رساند. این موضوع نه تنها سبب افزایش قیمت گوشت در بازار می‌شود، بلکه زمینه را برای سودجویی افراد زیادی فراهم می‌کند. به صورت کلی فاکتورهای متعددی از جمله قاچاق گوشت، فصل صادرات، حجم پرورش دام، قیمت خوراک دام، حجم صادرات و واردات، کیفیت گوشت، نوع گوشت و غیره بر روی قیمت تمام شده گوشت در بازار تاثیر دارند. که در ادامه برخی از این موارد را به صورت کامل برای شما بررسی خواهیم کرد.

تاثیر حجم واردات و نرخ ارز بر روی قیمت گوشت

گوشت موجود در بازارهای داخلی را می‌توان در دو دسته کلی وارداتی و تولیدات داخلی تقسیم‌بندی کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که ایران تنها در بازه‌های زمانی خاص نسبت به واردات گوشت اقدام می‌کند. دولت از سال گذشته ارز دولتی برای واردات گوشت را حذف کرد که این موضوع سبب تغییر لحظه‌ای قیمت گوشت قرمز در بازارهای داخلی شد. در حال حاضر ارز نیمایی به واردات این محصول تخصیص داده شده است که این موضوع به گفته برخی از مسئولان سبب ثبات قیمت گوشت در بازار شده است. با این حال می‌توان گفت که نرخ روز ارز به صورت مستقیم بر روی قیمت گوشت تاثیر دارد و افزایش قیمت دلار سبب بالا رفتن قیمت گوشت در بازار خواهد شد.

با کاهش ارزش پول رسمی کشور و افزایش ارزش دلار، در نهایت سبب تغییر شرایط صادرات و واردات گوشت خواهد شد. در واقع در نتیجه این امر تولید کنندگان و دامداران تمایلی به عرضه محصولات خود در بازارهای داخلی را نخواهند داشت و ترجیح می‌دهند برای سوددهی بیشتر، گوشت را به کشورهای دیگر صادر کنند. نتیجه این امر داغ شدن بازار صادرات گوشت خواهد شد و دولت به ناچار برای تامین گوشت مورد نیاز بازار اقدام به واردات گوشت با قیمت‌های بالا خواهد کرد. این در حالی است که نیاز بازار می‌تواند با گوشت ارزان تولید دامداران ایرانی تامین شود.

قاچاق گوشت عامل افزایش قیمت گوشت در جنوب کشور

یکی از مشکلاتی که بازار خرید و فروش گوشت با آن مواجه است، قاچاق گوشت به کشورهای همسایه می‌باشد. با توجه به اینکه تفاوت قیمت گوشت در ایران با کشورهای همسایه مانند عراق و عمان بسیار زیاد می‌باشد، برخی از افراد برای کسب سود بیشتر ترجیح می‌دهند دام خود را به صورت قاچاق با قیمت‌های بالاتر به این کشورها بفروشند. این امر سبب کم شدن عرضه گوشت به خصوص در بازارهای جنوب کشور خواهد شد و قیمت گوشت را به صورت لحظه‌ای افزایش خواهد داد. این موضوع به دلایل مختلفی از جمله عدم اجرای صحیح قوانین صادراتی، ضعف مدیریتی، عدم ثبات قیمت گوشت و غیره می‌باشد.

البته این موضوع را هم مد نظر داشته باشید که با وجود اجرای صحیح قوانین از طرف ارگان های مربوطه، برخی از افراد با کوچکترین مشکلی در خصوص صادرات یا واردات گوشت، نسبت به صادرات غیرقانونی این محصول اقدام می‌کنند. قاچاق گوشت به کشورهای خارجی جزء موضوعات حائز اهمیت می‌باشد که دولت بایستی نظارت بیشتری بر روی آن داشته باشد. افزایش حجم قاچاق و عدم کنترل بر روی این موضوع حساس باعث کمیاب شدن گوشت در بازارهای داخلی خواهد شد و که نتیجه این امر عدم همخوانی عرضه و تقاضا خواهد بود. به بیان ساده در صورتی که حجم عرضه گوشت پاسخگوی تمام نیاز افراد در بازار نباشد، قیمت گوشت به صورت نجومی افزایش پیدا می‌کند.

2wdfcv

نوسانات قیمت گوشت در فصول مختلف

عرضه و فروش دام در فصول مختلف سال به نسبت صادرات، کاهش حجم پرورش دام زنده، بازه زمانی تولید مثل دام، افزایش قیمت خوراک دام و غیره متغیر می‌باشد. دلایل نام برده باعث کاهش عرضه گوشت در اواخر زمستان و اوایل تابستان خواهند شد. بنابراین می‌توان گفت در این بازه‌های زمانی قیمت گوشت بالاتر از مقاطع زمانی دیگر می‌باشد. لازم به ذکر است که صادرات دام نیز دارای فصول خاصی می باشد و عمده فروش گوشت به کشورهای خارجی در مقطع زمانی اردیبهشت ماه تا شهریور انجام می‌شود. عبور از فصول صادرات سبب عرضه بیشتر گوشت در بازار و کاهش قیمت این محصول خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که قیمت گوشت در برخی از مناسبت‌های خاص مانند ماه رمضان، ایام عید نوروز و غیره که تقاضا برای خرید این محصول افزایش پیدا می‌کند، دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

شرایط جوی نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی حجم تولید سالانه گوشت در بازار و در نهایت قیمت این محصول می‌باشد. متاسفانه چراگاهای برخی از مناطق کشور به دلیل شرایط جوی نامساعد و خشکسالی‌های پیاپی دچار مشکلات جدی شده است که این موضوع تغذیه دام را با مشکل جدی مواجه می‌سازد. از طرف دیگر قیمت نهاده‌های دامی و خوراک دام به دلیل وارداتی بودن درصد زیادی از آنها، به شدت افزایش پیدا کرده است که در نتیجه تمام این موارد قیمت گوشت به صورت چشمگیری در بازار با افزایش همراه خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.