کد مطلب: ۶۵۱۲۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر ممنوعیت واردات بر قیمت گوشی‌های آیفون/ محصولات اپل چقدر گران شدند؟

تاثیر ممنوعیت واردات بر قیمت گوشی‌های آیفون/ محصولات اپل چقدر گران شدند؟

خبرهای مبنی بر نرسیدن ارز نیمایی به واردکنندگان گوشی‌های موبایل و همچنین زمزمه‌های ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار، باعث افزایش قیمت گوشی‌های آیفون شده. اما این افزایش قیمت تا چه اندازه بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر توقف واردات آیفون و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به گوش می‌رسد. در حالی که هیچ منبع رسمی این موضوع را تائید یا تکذیب نمی‌کند، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از دو هفته است که ثبت سفارشی در این بخش صورت نمی‌گیرد. آیا این موضوع بر قیمت گوشی‌های آیفون اثر گذاشته است؟

از اواخر بهمن سال گذشته بود که موضوع واردات آیفون و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به ازای صادرات خشکبار مطرح شد. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد تا میانه فروردین بانک مرکزی و وزارت صمت همچنان با تخصیص ارز نیمایی واردات موبایل را ادامه دادند.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند مخالفت‌های رئیس کل بانک مرکزی با واردات پرچم‌داران بازار فعلا گوشی‌های وارداتی را پشت گمرکات نگه داشته است. از سوی دیگر، تأکید کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به مبارزه با واردات آیفون و کالاهای لوکس آمریکایی بیش از هر زمانی شائبه ممنوعیت واردات این کالا را به وجود می‌آورد.

تاثیر ممنوعیت واردات آیفون روی قیمت‌ها

دیهیمی درباره آینده بازار و قیمت موبایل توضیح داد: به هر حال ارزهای صادراتی به نرخ آزاد محاسبه می‌شوند. طبیعی است که قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به اندازه مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد افزایش یابد. این مابه‌التفاوت ممکن است تاثیر هفت تا هشت درصدی روی قیمت بگذارد. تعرفه گمرکی نیز حدود هفت تا هشت درصد روی قیمت موبایل تاثیر می‌گذارد. بر این اساس ممکن است شاهد نوسان ۱۵ درصدی در بازار باشیم.

این فعال صنفی می‌افزاید: اگر واردات آیفون ممنوع اعلام شود، جنس قاچاق و مسافری در بازار پر می‌شود و قیمت‌ها به شکل نجومی بالا می‌رود. این هم می‌تواند دلیلی باشد که دولت واردات را آزاد نگه دارد.

میزان افزایش قیمت گوشی‌های آیفون

اما به‌نظر می‌آید این خبر تاکنون نیز تاثیرات خود را بر روی قیمت گوشی‌های اپل گذاشته است. بیشترین افزایش قیمت در این بین متعلق به آیفون ۱۲ و ۱۳ پرومکس بوده است.

آیفون ۱۲ که ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در کمترین قیمت ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شده امروز با رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار به فروش می‌رسد.

آیفون ۱۳ پرومکس نیز که در در اسفندماه در کمترین قیمت خود ۳۶ میلیون تومان بوده است امروز ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

در جدول زیر به‌طور جزئی مقایسه قیمتی این گوشی‌ها را طی دو بازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ و ۱۵ اردیبهشت سال جاری مشاهده می‌کنید. قیمت‌ها از سایت زومیت هستند.

موبایل

مقایسه قیمت مدل‌های مختلف برند آیفون

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دراین مملکت بجای آن که درتحریم قرار داریم واردات را آزاد کنند جلوی آن را می‌گیرند وباعث گرانی هر چه بیشتر می‌شوند وملت را اسیر عده ای بیشرف و از خدا بی‌خبر می‌کنند وبعد هر روز تز می‌دهند که چرا اجناس گران شده بابا تو جیب ما را نزن کمک پیش کش