کد مطلب: ۴۵۰۳۵۹

کاهش قیمت خودرو ادامه می‌یابد؟

کاهش قیمت خودرو ادامه می‌یابد؟

بازار خودرو در هفته‌های گذشته روزهای پرتلاطمی را سپری کرد. قیمت خودروهای داخلی پس از عید نوروز جهش چند‌درصدی  را تجربه کرد. تنها چهارهفته پس از تعطیلات عید نوروز قیمت پراید ١١١ به ٧٠‌میلیون تومان، پژو پارس به ١٣٧‌میلیون تومان و رنو تندرپلاس اتوماتیک به ٢۴٠‌میلیون تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار باعث شد که بسیاری از مردم به این قیمت‌های غیرمنطقی معترض شوند. این وضع باعث شد که دولت و دستگاه‌های نظارتی تلاش خود را برای بازگشت آرامش به بازار خودرو آغاز کنند.

وزارت صنعت در جلسات فشرده با خودروسازها تلاش کرد تا با افزایش قیمت خودروهای عرضه‌شده توسط کارخانه، میان قیمت کارخانه و بازار تعادل برقرار کند و دستگاه‌های نظارتی اعلام کردند که با هرگونه احتکار و گران‌فروشی مقابله خواهد کرد. درنهایت دولت و شرکت‌های خودروسازی به این توافق رسیدند که خودروهای ایران‌خودرو به‌طور متوسط ۱۰‌درصد و سایپا به‌طور متوسط ۲۳‌درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

بازار خودرو قربانی گرفت

افزایش ناگهانی در بازار خودرو به قدری برای دولت هزینه‌زا بود که باعث شد رئیس‌جمهوری در هفته گذشته رضا رحمانی، وزیر سابق صنعت را از سمت خود برکنار و حسین مدرس خیابانی را به سمت سرپرست وزارت صمت منصوب کند. این اقدامات باعث شد که آرامش هرچند به صورت موقت، به بازار خودرو بازگردد. خودروسازان متعهد شده‌اند که از هفته آینده خودروهای بیشتری را به بازار عرضه کنند.

در همین رابطه سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت بیان کرد: «از این پس فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش یک‌سال و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو خواهد بود، بنابراین ۶۰‌درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد و ۴۰‌درصد ظرفیت تولید به فروش فوق‌العاده اختصاص پیدا می‌کند.»

صادقی نیارکی گفت: «در فروش فوق‌العاده حداکثر سه‌ماهه خودرو به دست متقاضی خواهد رسید، بنابراین سایت فروش خودرو یک هفته باز است و همه می‌توانند ثبت‌نام کرده و واریز وجه کنند؛ بنابراین صرفا مصرف‌کنندگانی که در سه‌سال گذشته در فرآیند فروش شرکت‌ها حضور نداشته باشند، اجازه ثبت‌نام دارند.»

شیوه جدید فروش خودرو

در شیوه جدید فروش خودرو، دولت و شرکت‌های خودروساز تلاش دارند که خودرو به دست مصرف‌کنندگان حقیقی برسد تا دلال‌ها نتوانند در بازار التهاب ایجاد کنند. مطابق این روش‌های فروش ثبت‌نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و ٢۴ساعته است که درصورت تکمیل ظرفیت در روش پیش‌فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت. برای ثبت‌نام ۵٠‌درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می‌شود و پیش‌فروش تا ١٢ماهه در سقف ۶٠‌درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد کرد.

همچنین مشارکت در تولید ١٢ تا ٢۴ماهه در سقف ۵٠‌درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل ۶‌درصد و مشارکت در تولید ٢۴ تا ٣۶ماهه در سقف ١۵‌درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر ١٢‌درصد خواهد بود.

در این بین قرار است دستگاه‌های نظارتی فضای بازار را به دقت رصد کنند تا هیچ‌گونه کمبودی در بازار خودرو از طرف مصرف‌کنندگان احساس نشود. در همین رابطه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم اعلام کرد: «از این پس نگهداری خودرو در سوله، انبار‌ها و پارکینگ‌ها مشمول تطبیق با شرایط انبارداری خواهد بود، به‌گونه‌ای که اگر فردی خودروی صفری را در انبار یا پارکینگ نگهداری کند، چنانچه در سامانه انبارداری ثبت‌نام نکرده باشد، مشمول احتکار و عدم عرضه خواهد بود. مردم می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه خودروی صفر در انبار‌ها و پارکینگ‌ها در تماس با شماره ١٢۴ و مراکز مربوطه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع را در میان بگذارند.»

به نظر می‌رسد که با این تدابیر به ‌زودی کاهش قیمت در بازار خودرو را شاهد خواهیم بود. هرچند باید تا هفته آینده منتظر واکنش بازار به قیمت‌های اعلام‌شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور باشیم.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    اینا رو میدونیم قیمت های جدیدرو اعلام کنید

  • farhad

    چرا فکری به قیمت های میلیاردی و نجومی زمین و مسکن نمیکنید ؟ درد فقط ماشینه ؟ همه خونه میخوان میشه بدون ماشین هم سر کرد اتوبوس و … ولی بدون خونه چطور ؟ تو شهرستان خونه متری 6 میلیون کمتر نیست 1 متر 6 میلیون حداقل

  • ناشناس

    تا وقتی که نری نمایندگی و همونجا پول بریزی و ماشین به فی کارخونه تحویل نگیری،بازار بهتر نمیشه.
    این قیمت های به وجود امده بخاطر عدم عرضه است.الان همه ما دلالیم.البته شغله دیگه ای نداریم و مجبوریم هرچی که توش سود داره بخریم و بفروشیم تا گذرا کنیم و قید سوار شدن رو بزنیم

  • ناشناس

    بازار خودرو فعلا به خاطر همین قیمت گذاری ها قفل شده نه خرید نه فروش انجام میشود بعد از ثبت نام ها بازار خودرو مشخص میکند که قبمت ها رو به صعودیا نزول گرایش پیدا خواهد کرد

  • srfan

    اگه واقعا این قبمت است دمتون گرم