کد مطلب: ۱۳۱۶۲۱

لاریجانی: کارگروهی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس حادثه معدن زمستان یورت را بررسی می‌کند

لاریجانی: کارگروهی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس حادثه معدن زمستان یورت را بررسی می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر در استان گلستان گفت: کارگروهی ازکمیسیون صنایع و معادن مجلس مأموریت یافت تا این حادثه را بررسی کند و با جمع بندی گزارش ها زمینه برای جلوگیری از حوادث مشابه فراهم شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی لاریجانی یکشنبه در دیدار اعضای هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران بر لزوم تقویت بخش صنعت و معدن کشور تأکید کرد.

وی با بیان این که مجلس از توجه به ظرفیت‌های معدنی استقبال می‌کند، اظهارکرد: سرمایه‌گذاری در بخش معادن کشور باید تسهیل شود.

وی ادامه داد: در این تردید نیست که برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور باید بخش تولید تقویت شود؛ تا زمانی که ثروت در کشور ایجاد نشود نباید هزینه‌های غیرمنطقی ایجاد شود بنابراین ثقل کار مجلس به این نحو است که چگونه وضعیت تولید و صادرات کشور سامان یابد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: رویکرد مجلس برای توجه بیشتر به معادن، یک رویکرد واقعی است و با توجه به برخورداری کشور از منابع نفت و گاز، بیشتر استخراج از بخش نفت و گاز صورت گرفته است و به سمت استخراج از معادن سوق پیدا نکرده‌ایم بنابراین باید سرمایه‌گذاری در بخش معادن تسهیل شود.

لاریجانی در خصوص رسیدگی به معادن گفت: نباید تصمیم‌گیری‌ها درباره توجه به معادن به تهران متمرکز شود و باید از ظرفیت‌های استانی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس می‌تواند مسائل مذکور را بررسی کند و زمینه انجام اصلاحات لازم را فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دولت نظر بر این است قانون مالیات بر ارزش افزوده به نحوی است که از زنجیره تولید مالیات اخذ می‌شود در هر صورت نظرات مختلفی وجود دارد.

لاریجانی تاکید کرد: نظرات کارشناسی خانه صنعت و معدن، درخصوص مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین گفت: برخی از واحدهای تولیدی تسهیلات دریافت و در غیر از بخش تولید هزینه کرده‌اند اما برخی از واحدهای تولیدی به دلیل نوسانات اقتصادی نتوانسته‌اند عملکرد صحیحی داشته باشند که باید مورد حمایت قرار گیرند و در ستاد اقتصاد مقاومتی هدف براساس عملکرد دو بخش مذکور تفکیک می‌شود تا بخش‌‌هایی از تولید که نیازمند کمک است شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس مجلس ادامه داد: این که نرخ سود تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی متناسب شود، اقدام خوبی است اما با مشکلات اقتصادی موجود و تورم باید به نحوی اقدامات در حوزه بانکی صورت گیرد که مشکلات جدیدی ایجاد نشود.

لزوم تقویت بخش صنعت و معدن کشور

لاریجانی همچنین گفت: الزام به حقوق مردم را نمی‌توان در اختیار دولت گذاشت بنابراین باید قانونگذاری درخصوص خانه صنعت و معدن به صورت تفصیلی‌تر و شفاف تر مورد برسی قرار گیرد تا در مجلس بررسی شود.

وی ادامه داد: اصل این موضوع قابل قبول است که خانه صنعت و معدن تشکلی است که می تواند ساختار قانونی پیدا کند و محل رجوع باشد اما باید در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد و از پژوهش‌های مرکز پژوهش‌ نیز استفاده شود.

رئیس مجلس ادامه داد: البته در این زمینه کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهند و پیشنهادهای مکتوب خود را ارائه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.