کد مطلب: ۲۵۵۷۷۲

لزوم بازنگری در قراردادهای تعرفه ترجیحی

لزوم بازنگری در قراردادهای تعرفه ترجیحی

فتح‌اللهی گفت: انتظار داریم در سال حمایت از کالای ایرانی به نحوی قراردادهای تعرفه ترجیحی را بازنگری کنیم که بحث حمایت از تولید داخل در حد شعار باقی نماند.

کیومرث فتح‌اللهی، معاون سابق سازمان توسعه تجارت، در خصوص وضعیت واردات در قراردادهای ترجیحی ، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور ما عضو سازمان تجارت جهانی نیست، موافقت‌نامه‌های دو یا چندجانبه می‌تواند گامی برای توسعه و بهبود تجارت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در خصوص چگونگی تنظیم و عملیاتی شدن این‌گونه قراردادها، افزود: بهترین نوع موافقت‌نامه باید به نفع منافع هر دو طرف باشد. در تنظیم موافقت‌نامه‌های ترجیحی تعداد اقلام صادراتی اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه مهم، نوع کالاها و کیفیت آن است.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت گفت: انتظار داریم در سال حمایت از کالای ایرانی به نحوی این قراردادها را عملیاتی یا بازنگری کنیم که بحث حمایت از تولید داخل در حد حرف و شعار باقی نماند.

فتح‌اللهی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۴ سال از انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه می گذرد اکنون زمان آن فرا رسیده که بازنگری در خصوص تغییر ترکیب و گذاشتن کالاهای صنعتی در لیست قرارداد صورت گیرد.

وی ادامه داد: بدون وجود آمار دقیق نمی‌توانیم در خصوص ترکیب و مقررات اظهارنظر کنیم؛ لذا باید لیست اقلام اولیه صادراتی کشور و میزان و ارزش آنها مشخص شود تا بتوان بهتر در خصوص این گونه قراردادها تصمیم‌گیری کرد.

معاون سابق سازمان توسعه و تجارت تاکید کرد: باید در بحث قراردادهای تعرفه ترجیحی در نوع محصول و مواد اولیه بازنگری صورت دهیم تا بتوانیم از این گونه قراردادها نفع بیشتری عاید اقتصاد کشور کنیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.