کد مطلب: ۲۸۵۸۵۰

رکورد تازه لیر ترکیه در برابر دلار

لیر ترکیه باز هم سقوط کرد

لیر ترکیه باز هم سقوط کرد

سه‌شنبه هفته گذشته پس از آنکه ترامپ اعلام کرد، در مورد دسترسی معاف از مالیات ترکیه به بازارهای آمریکا تجدیدنظر می‌کند، پول ملی این کشور 5.5 درصد افت کرد که این بزرگ‌ترین افت روزانه قیمت لیر طی 10 سال گذشته بوده است. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران نگرانی بازار در مورد سیاست‌های پولی دولت رجب طیب‌ اردوغان از دیگر دلایل سقوط لیر ترکیه بوده است.

به دنبال تشدید تنش‌ها میان ترکیه و ایالات متحده، لیر ترکیه روز سه‌شنبه رکوردی تازه در برابر دلار امریکا ثبت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه‌شنبه هفته گذشته لیر ترکیه 5.5 درصد افت کرد و هر دلار امریکا در بازار آزاد به قیمت 5.4 لیر معامله شد. این بزرگ‌ترین افت روزانه قیمت لیر طی 10 سال گذشته است.

سقوط ارزش لیر هم‌زمان با آن رخ داد که دولت دونالد ترامپ اعلام کرد، در مورد دسترسیِ معاف از مالیات ترکیه به بازارهای آمریکا تجدیدنظر می‌کند. این اقدام دولت ایالات متحده می‌تواند 1.66 میلیارد دلار از صادرات ترکیه به آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.

بانک مرکزی این کشور در واکنش به کاهش ارزش پول ملی، میزان سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی را از 45 درصد به 40 درصد کاهش داده و به این طریق با آزادسازی 2.2 میلیارد دلار، برای مدیریت بازار ارز اقدام کرده است. با این حال به نظر می‌رسد این میزان برای حمایت از لیر ترکیه کم‌اهمیت بوده است.

به عقیده یک استراتژیست بازارهای نوظهور در گروه مالی SEB، انتظار می‌رود ارزش لیر باز هم روند کاهشی خود را داشته باشد.

در سال جاری میلادی، لیر ترکیه حدود 27 درصد از ارزش خود را از دست داد که به عقیده تحلیل‌گران ، نگرانی بازارها در مورد سیاست‌های پولی دولت رجب‌طیب اردوغان از مهم‌ترین دلایل آن بوده است.

رئیس‌جمهور ترکیه پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن، این اختیار را به دست آورد که رئیس‌ بانک مرکزی و معاونش را برگزیند. دخالت بیش از حد او در سیاست‌های بانک مرکزی التهاب بیشتر بازارهای مالی را به دنبال داشت.

به عقیده تحلیل‌گران یکی دیگر از دلایل افت لیر ترکیه، بدتر شدن روابط ترکیه و ایالات متحده است. جنگ سوریه موجب شده اختلافات بسیاری میان متحدان ناتو به وجود بیاید.

دانی رادریک اقتصاددان در دانشگاه هاروارد معتقد است، ترکیه در جریان اولین بحران ارزی در نظام ارزی شناور است. بحران‌های قبلی همگی در دورانی رخ داده که نرخ ارز ثابت بوده یا مدیریت شده است. از این رو این بحران‌ها با سرعت بیشتری آشکار شده بودند. اما بحران ارزی حاضر، در بلندمدت به وجود آمده و دولت ترجیح می‌دهد آن را نادیده بگیرد.

شاخص BIST-100 بورس استانبول در سال جاری حدود 40 درصد افت داشته است که موجب شده بدترین عملکرد بازار سهام در میان اقتصادهای نوظهور را به خود اختصاص دهد.

منبع: express.co.uk

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.