کد مطلب: ۳۰۲۳۴۱

مالیات ارزش افزوده یارانه دولت بر فرآورده‌های نفتی باطل نشد

مالیات ارزش افزوده یارانه دولت بر فرآورده‌های نفتی باطل نشد

دیوان عدالت اداری بند ۲ بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده بر یارانه دولت بر فرآورده‌های نفتی را ابطال نکرد.

دیوان عدالت اداری بند ۲ بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده بر یارانه دولت بر فرآورده‌های نفتی را ابطال نکرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دیوان عدالت اداری به ابطال بند ۲ بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده بر یارانه دولت بر فرآورده‌های نفتی رای نداد.

در رای زین‌العابدین تقوی رئیس هیات تخصصی اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری آمده است: با مداقه در اوراق و محتوای پرونده، بر مبنای تبصره دو ماده 71 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 71/2/81 مجلس محترم شورای اسلامی در صورتی که مؤدیان به عرضه کالا یا خدمت معاف از مالیات موضوع این قانون اشتغال داشته باشند و یا طبق مقررات این قانون مشمول مالیات نباشند، مالیات‌های پرداخت شده بابت خرید کالا یا خدمت تا این مرحله قابل استرداد نمی باشد.

مطابق تبصره سه ماده 71 قانون یاد شده » در صورتی‌که مودیان به عرضه توام کالاها یا خدمات مشمول مالیات و معاف از مالیات اشتغال داشته باشند، صرفا مالیات‌های پرداخت شده مربوط به کالاها یا خدمات مشمول مالیات در حساب مالیاتی مؤدی منظور خواهد شد.

نظر به اینکه حکم مقرر در تبصره‌های دو و سه از ماده 71 قانون موصوف‌الذکر به خصوص تبصره دو آن تصریح نموده در مواردی که شمول مالیات بر ارزش افزوده به هر نحوی معافیت و عدم شمول منتفی باشد امکان استرداد مالیات‌های پرداخت شده وجود ندارد و مفروض عدم شمول مالیات مذکور بر کالاهای موضوع بندهای 7 و 2 بخشنامه می باشد ، لذا بند 2 بخشنامه مورد شکایت در اجرای تبصره‌های 2 و 1 ماده 71 قانون فوق‌الذکر و تبیین حکم مقنن و شیوه‌های اجرایی آن بوده خلاف قانون و خارج از اختیار نبوده به استناد بند ب ماده 87 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 7162 رای به رد شکایت صادر و اعلام می‌کند، رای صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ صدور، از سوی ریاست ارزشمند دیوان و یا ده نفر از قضات گران‌قدر دیوان قابل اعتراض است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.