کد مطلب: ۴۶۹۸۰۹

نحوه و مبلغ دریافت مالیات از خریداران سکه اعلام شد

نحوه و مبلغ دریافت مالیات از خریداران سکه اعلام شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور دستورالعملی، نحوه اخذ مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۸ اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امید علی پارسا نحوه اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۹۸ را تعیین کرد.

در متن این بخشنامه آمده است: با توجه به مفاد مواد (۱) و (۹۳) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ و بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مشمولین مالیات مقطوع و تکالیف آن‌ها مشخص شده است.

بر این اساس، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر (۱۸۵) قطعه سکه اقدام کرده مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستور العمل هستند.

این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

بدیهی است با استناد قسمت اخیر تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۱۳۹۴/۴/۳۱مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهار نامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم نمایند بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان مردادماه سال۱۳۹۹ است و خریداران مذکور مکلفند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی http://tax.gov.ir نسبت به پرداخت مطالبات متعلق به شرح بند (۲) این دستورالعمل اقدام کنند.

پرداخت مالیات بعد از سررسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیرکرد موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم خواهد شد.

همچنین میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸ بدین گونه است:

- تا ۱۰ قطعه سکه مشمول مالیات نمی شود.

- نسبت به مازاد ۱۰ قطعه سکه تا ۳۰ سکه به ازای هر قطعه سکه ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

- نسبت به مازاد ۳۰ قطعه سکه تا ۵۰ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۵,۲۰۰,۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

- نسبت به مازاد ۵۰ قطعه سکه تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه ۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال مالیات مقطوع

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان مردادماه سال ۱۳۹۹ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود.

- اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از ۱۸۵ قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام نموده و همچنین صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مردادماه ۱۳۹۹ هستند.

- از آنجا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ مالیات مقطوع تعیین شده مطابق بند (۲) این دستورالعمل در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، قطعی و وفق مقررات قابل وصول است، لذا اوراق قطعی تمامی مشمولین موضوع بند (۱) این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مودیان ذیربط ابلاغ خواهد شد.

- آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آنها برابر مقررات در هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره یک ماده (۲۱۶) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ قابل رسیدگی خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پارسا

    ضمن تشکر از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که تخم بد بینی و عدم اعتماد به دولت را با چنین مصوباتی در دل مردم کشت می کنند می خواستم متذکر شوم هیچ وقت قانون عطف به ما سبق نمیشد. و در زمان پذیره نویسی دوستان و روسای بزرگوار بانک مرکزی نیز هیچ حرف و سخنی بابت این قیمت ها و اصلا بابت مالیات آن نفرمودند. امیدوارم این سهل انگاری دولت از دوش مردمی که در بدترین شرایط اقتصادی بسر می برند برداشته شود و اگر هم حقی هست از مسئولینی که در آن زمان چنین تصمیمی گرفتند در دادگاه واخواهی شود نه از مردم.
    لطفا پیام من رو بدون دستکاری پخش نمایید

    • ناشناس

      احسنت

    • ناشناس

      چرا وقتی که اینهمه سود می کنین حرفی نمی زنین سکه یکمیلیونی را دارین 10میلیون می فروشین

    • سامان

      برای اینکه اسمش سود نیست ، پول بی ارزش شده.
      بنده سال ۹۶ ثبت نام کردم به قیمت ۱۴۰۰۰۰۰تومن و قیمت داخل بازار هم ۱۴۰۰۰۰۰ تومن بود فقط بخاطر اعتماد به صحبت های رئیس جمهور و کمک به جلوگیری از تورم همچین حماقتی مرتکب شدم اونم با پول زحمت کشیدی که قبلا بابتش ۱۰ درصد مالیات داده بودم در قرارداد خرید سکه هم به وضوح بند معافیت از مالیات وجود داشت.
      من دیگه هرگز به هیچ دولتی دیگه اعتماد نخواهم کرد و از این به بعد تموم درآمد هام رو مخفی میکنم. مالیات رو باید به کسی داد که لیاقتش رو داشته باشه نه چشم طمع به جیب مردم.
      لطفا نظر بنده رو عینا منعکس کنید با تشکر

    • س

      خوب بنده خدا ما که به خاطر چندر غاز سود خریدیم و بعد از خوابیدن پولمان به محض دریافت سکه فروختیم در واقع داریم ضرر می کنیم. اون ارزهای دولتی که دادن رفت رو کی مالیات میده ؟ الان هر کسی تو هر بازاری سرمایه گذاری کرده سود کرده آیا همه مالیات میدن؟؟؟ آن روز که داشتند از ما پول می گرفتن چرا اعلام نکردن مالیات داره قطعا ما یه تصمیم دیگه میگرفتیم.

    • علی

      اولا آنزمان قیمتهای بازارباپیش فروش تفاوت چندانی نداشت وگفتندهیچ مالیاتی نداردوگه این مالیات راآنزمان درقراردادمی آوردندکسی ازبانک نمی خرید وخریدازبازاربه صرفه تربود ثانیاهیچکس پیدانمیشودسکه یک میلیونی رانگه داشته باشد ده میلیون بفروشدواگه اینطورباشدخوب ازبازارهم میتوانست همین حدودیک میلیون آنزمان بخردبدون اینکه بااین مالیات نقره داغ شود

  • محمد

    ببخشید بعدا این مالیات ها،کجاها قراره هزینه بشه؟
    تا الان چند بار محل هزینه کرد مالیات ها رو، شفاف و به صورت شفاهی یا مکتوب اعلام عمومی کردین؟

  • ناشناس

    خریداران سکه که نباید به خاطر و به جرم حفظ سرمایه شان مالیات بدهند درواقع این مردم وظیفه دولت را خودشان برای حفظ ارزش سرمایه شان انجام میدهند خجالت آور است

    • ناشناس

      مالیات بر سکه پیش فروش شده کار غیر شرعی وغیر قانونیست.حکم زور است خدا جزایشان بدهد.

  • مهدی

    من سال 97 پول لازم شدم و مجبور شدم خونه ام رو بفروشم. سکه اون موقع یک و پونصد بود و بانک مرکزی 1350تومن بهمون سکه دادند و بشرطی که پولمون یکساله بلوکه بشه.
    مابقی پول خونه ام رو سکه خریدم. و سکه ها رو روی 4200 فروختم.
    الان مالیات هم باید بدم. حداقل کاش سکه آزاد میخریدم.بنظرتون من میتونم دوباره به دولت اعتماد کنم؟

  • محمد

    چرا کسانی که در بورس سرمایه گذاری کردن وسودهای تا ۱۴۰۰درصدی دریافت کردن، از مالیات معاف هستند

    • زهره

      سلام بورسیها موقع فروش سهام مالیات میدهند …

    • ناشناس

      فکر نکم مالیات بورس
      بیشتر از 1.5 درصد باشه

    • ناشناس

      دوست عزیز هر خرید و فروش در بورس در لحظه مالیات کسر میشود

    • ناشناس

      هم خرید وهم فروش به لحطه

    • ناشناس

      مالیات پرداخت میشه

  • ناشناس

    آنزمان اصلا حرفی ازمالیات نزدندودرقراردادهم نیامدوتفاوت سکه بازارباپیش فروش حدودصدهزارتومان بوددرحالی که اگه این 650000مالیات سال 98راعلنی می کردندبازار500000هرسکه ازپیش فروش ارزانتربودوکسی پیش فروش ثبت نام نمی کردخلاصه دامی پهن کردندواعتمادراازبین بردند

  • ناشناس

    معامله دو سال پیش شد الان به نرخ روز دارید مالیات می گیرید اگر ارزون شده بود به ما مبلغی می دادید که حالا دارید پول زور از ملت می گیرید

  • ناشناس

    آخه همه چی اومده بالا فقط سکه به تنهایی نیومده بالا که بعضیها میگن سود

  • ناشناس

    سلام جایی بسی تاسف است که دولت چنین بی عدالتی وبی اعتمادی رو دربین ملتش بوجود اورد جالبه کسی که زمان بیشتری برای تحویل سکه صبر کرده باید مایات بیشتری بده ارزش پولمون چی شد

  • ناشناس

    اگر چه مالیات بر در آمد امری معمول ومعقول است ولی باید پرسید آیا این مابه التفاوت قیمت سکه واقعأ سود است یا باید بیش از از آن را به خرید سایر ملزومات اختصاص داد مثلأ برای خرید خانه باید تا 5 برابر قیمت یا همینجور ماشین واغلب نیاز های روز مره پرداخت کرد وچه کسی جبران این اضافافه پرداخت را میکند