کد مطلب: ۷۴۸۱۶۴

وام ازدواج در سال آینده چقدر شد؟ / بودجه به وام ازدواج نرسید؟

وام ازدواج در سال آینده چقدر شد؟ / بودجه به وام ازدواج نرسید؟

روز گذشته در حالی لایحه بودجه 1402 به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد که خبری از ردیف بودجه وام ازدواج نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جزئیات مبلغ وام ازدواج سال 1402 را در ادامه بخوانید.

دولت برای کنترل تورم پیشنهاد محدودیت در سقف تسهیلات تکلیفی داده است. تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که دیروز منتشر شد، سقفی برای تسهیلات تکلیفی معین کرده که برابر با ۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) است. این در حالی است که برای مثال در لایحه بودجه سال قبل، هیچ سقفی جز این که این تسهیلات می‌تواند از صد در صد سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های جاری تأمین شوند، تعیین نشده بود. در لایحه سال ۱۴۰۱ به طور خاص در تبصره تسهیلا تکلیفی از «برنامه کنترل تورم و رشد نقدینگی و ترازنامه بانک‌ها» سخن به میان آمده است.

وام‌های تکلیفی معمولاً با نرخ بهره پایین‌تر از نرخ مصوب، ذیل قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (وام ازدواج و فرزندآوری)، ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قوانین مربوط به ایثارگران، جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش‌بنیان و تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شوند.

لایحه بودجه سال 1402 امروز توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. بودجه‌ای با رشد 46 درصدی که بسیاری درباره تحقق درآمدهای آن تردید جدی دارند.

اما یکی از نکات مهمی که همه ساله در لایحه بودجه ذکر می‌شود، مبلغ وام ازدواج زوجین است که امسال از لایحه بودجه حذف شده است. اما علت چیست؟ آیا قرار است وام ازدواج به صورت کامل حذف شود؟

پاسخ این سوال را وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده و گفته در بودجه 1402 مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی داشته است اما چون هنوز بودجه نهایی نشده، باید منتظر اعلام مبلغ وام ازدواج بمانیم.

وام ازدواج 300 میلیون می‌شود؟

این در حالی است که مبلغ وام ازدواج باید در لایحه بودجه باشد. به عبارتی دولت مبلغ پیشنهادی خود را در بودجه عنوان و مجلس آن را بررسی و تصویب کند. اما از سال گذشته این روند تغییر کرده است. به نحوی که دولت دو سال است مبلغ وام ازدواج را در بودجه اعلام نمی‌کند و این مساله را به بررسی لایحه بودجه موکول می‌کند.

سال گذشته هم رقم وام ازدواج در لایحه بودجه حذف شد و پس از آن، مبلغ وام ازدواج اعلام شد.
مبلغ وام ازدواج سال 1401 برای زوج‌های زیر 23 و 25 سال نفری 150 میلیون تومان بود که در مجموع می‌توانستند وام 300 میلیونی دریافت کنند.

وام اردواج برای دیگر افراد 120 میلیون تومان بود که زوجین می‌توانستند در مجموع 240 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. حالا وزیر ورزش وعده داده که مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

انتظار می‌رود که با این وعده وزیر ورزش، مبلغ وام ازدواج برای همه سنین حداقل به نفری 150 میلیون تومان برسد و همه زوجین بتوانند وام 300 میلیونی را دریافت کنند.

اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مبلغ وام ازدواج دختران زیر 23 و پسران زیر 25 سال چقدر است. اما قطعا مبلغ وام این افراد هم هم باید حدود 20 تا 30 میلیون تومان بیشتر شود. اما برای مشخص شدن مبلغ وام ازدواج باید منتظر نظر دولت و مجلس ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیرنبینید به حق پنج تن اگ بچه هاخودتونم بودن همیطورمیکردین

  • یک انسان

    همیشه آرزو داشتم فقط ب یه درصد حرفی ک میزنید عمل کنید
    فقط و فقط وعده های تو خالی!!!
    ۳۰ تومن؟ چطور روتون میشه با این پرویی حرف بزنید واقعا عجیبه
    تا کی ؟ تا کجا؟ بستونه خدایی
    تموم جونیمونو نابود کردین

  • ناشناس

    مادامیکه این وامهای ارزان قیمت در کشور باشد تورم همچنان دواسبه میتازد و فقط ایران خودرو وسایپا بیشترین سود را میبرند

  • ناشناس

    چرا وام ازدواج باااایداینقد طول بکشه من واس قبل عروسیم وام نیاز دارم ن بعد ،ک باهاش مراسم عروسی و طلا وخونه بگیرم ک با این مبلغ کاش بتونیم یکی دوتا از مشکلاتمو را بندازم واس یماه دیگه عروسیمه هنو ن طلا گرفتم ن هیچی.
    نوبت واس عروسیمم گرفتم
    یابایداول زندگی برم نضول کنم ک عروسیمو رابندازم یا اینکه همه چیو بهم بزنم

  • ناشناس

    زیر ۲۵ سال پسر ازدواج کند!!!!!! عجببببب، ک بعد چند سال تازه فرق دست راست و چپ رو متوجه بشه و تازه بگه باکدوم معیارم همچین زنی گرفتن ، یا یادش بیفته دختر بازی نکرده

    • ناشناس

      دقیقا من ۳۵سالمه هنو ازدواج نکردم اونوقت دوستم ۲۵سالش نشده زن گرفته و الان تازه یادش افتاد عشق و حال مجردیش بکنه

  • ناشناس

    با این وام یک انباری نمیشه خرید

  • ناشناس

    کی میخاد وام ازدواج اختلاس کنه ببره خدا میدونه لااقل بیایین حساب کنید ببینید میشه با ۱۵۰میلیون با این گرونی ۱سال زندگی کرد

  • علی

    من سال 1400عقد کردم
    میخواستم ببینم سال 1402میتونم وام ازدواجمو دریافت کنم ؟

    • غریب

      سلام نباید از زمان عقدتون دو سال کامل بگذرد.

    • ناشناس

      بله

    • پوران

      چنانچه قوانین مصوبه هم مناسب باشد در مرحله اجرایی بانکها بسیار اذیت میکنند . من در مورد فرزند دوم تجربه کردم .

    • ناشناس

      ن دو سال بگذره نمیتونی دیگه بگیری

    • ناشناس

      سلام من توی سال 1401 برج 10 درخاست وام ازدواج کردم اما هنوز ندادن اگر برای سال 1402 وام من پرداخت بشه مبلغ پرداختی وام جدید خواهد بود؟

  • ناشناس

    کی به کیه آخه ،

  • ناشناس

    اقا برای من اس ام اس اومده تا۲۵ همین ماه ب بانک مراجعه کنم دریافت وامو ب نرخ سال جدید بهم میدن؟