کد مطلب: ۵۴۴۵۱۸

نیروگاه‌های برق آبی متهم خاموشی تهران هستند؟

نیروگاه‌های برق آبی متهم خاموشی تهران هستند؟

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ۱۱ واحد نیروگاه برق آبی در تهران وجود دارد که در مجموع حدود سه درصد تولید برق آبی کشور را به دوش می کشند و اکنون به دلیل کاهش بارندگی‌ها و به تبع آن کاهش ذخیره آب در سدها، شاهد افت تولید ۴۶ درصدی نیروگاه های برق آبی تهران هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد شهریاری با بیان اینکه یکی از فاکتورهای تولید انرژی از نیروگاه های برق آبی وجود منابع آبی کافی است، گفت: بدین معنا که هرچقدر درباره منابع آبی مشکل داشته باشیم طبیعتاً اثرات آن را در تولید انرژی برق آبی خواهیم دید که متأسفانه در حال حاضر نیز وضعیت منابع آبی مناسب نیست.

کم بارش ترین فروردین در طول ۵۳ سال گذشته را داشتیم

وی افزود: زمستان خوبی را سپری نکردیم و علی رغم پیش بینی بارشی که شده بود، متأسفانه فروردین ماه امسال در حوزه عملکرد استان تهران بی سابقه ترین و کم بارش ترین ماه در طول ۵۳ سال گذشته بود و عملاً می توان گفت هیچ بارشی نداشتیم و تنها ۲.۳ میلیمتر بارندگی ثبت شد.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: مجموع این موارد و کمبود ذخایر برفی موجب شد که ورودی آب به مخازن سدها کاهش شدید یافته و آبگیری مناسب و رهاسازی آب به جهت کنترل و مدیریت مخزن که باید در سدها صورت بگیرد اتفاق نیفتاد، به همین دلیل با کاهش تولید نیروگاه های برق آبی مواجه شدیم.

کاهش مخازن ۲۶۲ میلیون متر مکعبی سدهای تهران

شهریاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر مخازن سدهای تهران ۲۶۲ میلیون مترمکعب نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش ذخیره دارند، تصریح کرد: این کاهش ذخیره موجب کاهش تولید نیروگاه های برق آبی تهران شده است به طوری که در سال گذشته برنامه ریزی تولید در نیروگاههای تحت پوشش بر مبنای حجم ذخیره آب ۱۰۸۱ میلیون مترمکعبی صورت پذیرفته بود، در حالی که امسال برنامه ریزی ما جهت تولید انرژی برق آبی بر اساس حجم ۸۱۹ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: روند کاهشی تولید انرژی برق آبی به دلیل نبود منابع آبی کافی است ولی اگر بخواهیم به صورت مقایسه ای در این رابطه صحبت کنیم با توجه به ظرفیت منصوبه و ظرفیتی که در نیروگاه های برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران وجود دارد، سهم تولید نیروگاه های تحت پوشش نسبت به کشور بسیار اندک است.

سهم تولید برق آبی های تهران تنها ۳ درصد است

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق اب یشرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سهم شرکت آب منطقه ای تهران از تولید انرژی برق آبی در کل کشور تنها سه در صد است، گفت: میزان تولید حال حاضرنیروگاه برق آبی تهران نسبت به روز مشابه سال گذشته با ۴۶ درصد کاهش مواجه شده است که مهمترین دلیل آن نبود منابع آبی کافی است.

به گفته شهریاری سال گذشته وضعیت منابع آبی بسیار مطلوب بود به طوری که رهاسازی از مخازن سدها صورت می گرفت و در پایین دست سدها به مصارف مختلف از جمله تغذیه مصنوعی دشت استفاده می شد اما امسال مازاد آب نداریم که رهاسازی اتفاق بیفتد که می توان همین مساله را به کل نیروگاه های برق آبی کشور تعمیم داد یعنی کاهش ذخایر آبی و کاهش ورودی آب به سدهای کشور موجب کاهش تولید انرژی برق آبی شده است.

تولید برق آبی ها صفر نخواهد شد

وی با تاکید بر اینکه تولید نیروگاه های برق آبی به هیچ عنوان صفر نشده است و تا زمانی که آب در مخازن سدها وجود داشته و برنامه تأمین آب در سدها وجود داشته باشد می توانیم برنامه ریزی تولید برق از نیروگاه های برق آبی داشته باشیم، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تلاش بر این است که با همراهی و همکاری شهروندان تا انتهای شهریورماه نیاز آب شرب تهران را با کمترین مشکل تامین خواهیم کرد و به همان نسبت تولید برق از نیروگاه های تحت پوشش نیز خواهیم داشت اما با توجه به روند شدید کاهش ورودیها با کمبود جدی منابع آبی در ماه های آتی بخصوص در فصل پاییز مواجه خواهیم شد.

پیش بینی میزان تولید نیروگاه های برق آبی تهران در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه به لحاظ تامین آب شرب قطعاً سیاست های انقباضی خواهیم داشت و همچون سال های گذشته با شرایط مطلوب نمی توانیم تامین آب شرب داشته باشیم که همین مساله در تولید انرژی از نیروگاه برق آبی تهران نیز تاثیر دارد، گفت: پیش بینی ما درباره میزان تولید نیروگاه های برق آبی تهران در سال جاری که شامل دو واحد نیروگاه در سد امیرکبیر، دو واحد نیروگاه در سد طالقان، دو واحد نیروگاه در سد لتیان، سه واحد نیروگاه کلان و دو واحد نیروگاه لوارک می شود تقریباً ۴۷۵ هزار مگاوات ساعت است.

پیش بینی کاهش ۲۲ درصدی تولید برق آبی ها تا پایان سال

شهریاری افزود: ۱۱ واحد نیروگاه برق آبی در تهران با ظرفیت منصوبه ۳۱۵ مگاوات وجود دارد و پیش بینی ما این است که با توجه به وضعیت منابع آبی تا انتهای سال نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش ۲۲ درصدی درباره تولید برق داشته باشیم که با توجه به سهم سه درصدی نیروگاه های تهران در کشور عدد چندان بزرگی نیست اما اثر خود را در شبکه برق سراسری خواهد گذاشت.

تنها ۳ سد در تهران نیروگاه برق آبی دارند

وی با بیان اینکه تمام سدهای کشور قابلیت داشتن نیروگاه را ندارند،گفت: در تهران از پنج سدی که تامین آب را انجام می دهند تنها سدهای امیرکبیر، طالقان و لتیان دارای نیروگاه برق آبی هستند و نیروگاه های کلان و لوارک نیز در مسیر آب انتقالی از سد لار احداث شده اند ولی سد ماملو دارای نیروگاه نیست. البته باید گفت همه سدها لزوماً نیروگاه ندارند و تنها برخی از سدها باتوجه به موقعیت و طراحی اولیه ای که دارند احداث نیروگاه برق آبی برای آن ها تعریف شده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: احداث نیروگاه نیازمند زمان و سرمایه است و حتی اگر زمان و سرمایه نیز تامین شود، همه سدها نمی توانند به نیروگاه تجهیز شوند و تنها سدهایی که پیش بینی احداث نیروگاه را داشته باشند و از فنی این موضوع امکان پذیر باشد، می توان برای آن سد نیروگاه احداث کرد اما اجرای اینگونه طرح ها زمان بر است و اینکه امسال بتوانیم با احداث نیروگاه برق آبی از شرایط فعلی عبور کنیم امکان پذیر نیست.

شهریاری اظهار کرد: نیروگاه های برق آبی جزو نیروگاه های پاک و دوست دار محیط زیست بوده و راه اندازی سریع آنها و همچنین استهلاک پایین و هزینه های بهره برداری و نگهداری پایین از مزایای نیروگاههای برق آبی در مقایسه با نیروگاه های حرارتی به حساب می آید. البته در حال حاضر انرژی های تجدیدپذیر و نیروگاه های بادی و خورشیدی جزو ایده های نو هستند که در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته اند.

تولید روزانه نیروگاه های برق آبی تهران چقدر است؟

وی گفت: در حال حاضر و با توجه به وضعیت منابع آبی سدها در مجموع متوسط روزانه تولید نیروگاه های برق آبی تهران تقریبا ۱۸۸۰ مگاوات ساعت است که سال گذشته این میزان نزدیک ۳۵۱۳ مگاوات بود و بر اساس این آمار شاهد کاهش ۴۶ درصدی تولید هستیم.

سدهای تهران چقدر آب دارند؟

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به میزان ذخایر سدهای پنجگانه تهران نیز گفت: در حال حاضر ذخایر سدهای تهران ۸۱۹ میلیون مترمکعب است و این در حالی است که روز مشابه سال گذشته حجم ذخایر سدها ۱۰۸۱ میلیون متر مکعب تخمین زده شد و متاسفانه شاهد کاهش ۲۶۲ میلیون مترمکعبی ذخایر آب سدهای تهران هستیم.

به گفته شهریاری در حال حاضر سد امیرکبیر ۱۸۱ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۶۲ میلیون متر مکعب، سد لار ۱۵۰ میلیون مترمکعب، سد طالقات ۳۱۴ میلیون متر مکعب و سد ماملو ۱۱۳ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.