کد مطلب: ۶۵۶۶۰۴

مجازات حبس مردان از قانون مهریه حذف شد؟

مجازات حبس مردان از قانون مهریه حذف شد؟

نماینده مردم نجف‌آباد گفت: با مصوبه کمیسیون قضایی مردها دیگر برای مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی مجلس تصویب و جمع‌بندی شد و در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد.

به نقل از فارس ، ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون مهریه سی و ششمین دستور کار صحن مجلس است، افزود: ما بنا داریم تا با جمع‌آوری امضا از نمایندگان درخواست رسیدگی خارج از دستور به این صحن را مطرح و به هیأت رئیسه تقدیم کنیم تا این طرح خارج از نوبت در صحن مورد رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با مصوبه کمیسیون قضایی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مهریه، حبس‌زدایی و قضازدایی صورت گرفته و مردها دیگر به خاطر مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه کمیسیون قضایی مجلس در مورد مهریه اگر خانمی بخواهد مهریه خود به اجرا بگذارد بدون به طی کردن مراحل دادرسی و با مراجعه به بخش اجرائیات دادگاه خانواده مهریه خود را به اجرا می‌گذارد.

وی افزود: بر این اساس پس از به اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد دارایی‌های وی توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرارداده می‌شود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد مهریه قسط‌بندی می‌شود.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس این مصوبه چنانچه مرد مدعی شود که مهریه را پرداخت کرده و بخواهد سند مربوط به آن را ارائه کند آن وقت کار آنها وارد فرایند دادرسی و رسیدگی قضایی می‌شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: در این مصوبه و به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین، بنا شده تا از زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت می‌کنند حق ثبت گرفته شود.

وی افزود: براساس این مصوبه کمیسیون قضایی برای مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده و از مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها به عنوان حق ثبت در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق این مصوبه مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت ۲ درصد حق ثبت می‌شوند و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا مشمول پرداخت ۱۵درصد حق ثبت می‌شوند و زوج‌ها باید ۱۵درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه کمیسیون قضایی حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان ۵۰ درصد اخذ می‌شود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس کسانی که چند سال پیش اعسار دادند و اقساط سنگین میدهند و بخاطر ناتوانی در پرداخت اقساط زندان میرن چطور؟
    اونی که زندان میرفت بخاطر ناتوانی از پرداخت اقساط باز هم باید بره؟

  • ناشناس

    اگر دنبال رشد جمعیت کشور هستیم باید مهریه یکبار و برای همیشه تعیین تکلیف شود، هیچ خانواده و هیچ مردی جرات زن گرفتن رو نداره چون با اقدام عروس و زن چندین زندگی به فنا خواهد رفت و عقل سلیم از انعقاد چنین معاهده ای همگان را منصرف خواهد نمود و نتیجه اش هم از گذشته برایمان اتبات شده که کاهش ازدواجها و پیری جمعیت و جایگزینی سگ و گربه بجای زن و شوهر برای مجردین است، رفع حصر برای مهریه هم کارساز نخواهد بود، کل مهریه باید بصورت مشخصی مثلا ده سکه حداکثر از سوی دولت عنوان شود تا همگان بتونن به سمت ازدواج و زندگی پیش روند وقتی زنی دارای چنین اهرم فشار قانونی باشد که هر زمان اراده کند مطالبه مهریه چندین میلیاردی نماید آیا می‌توان از همان زن انتظار تداوم زندگی در صورت بروز یک اختلاف ناچیز داشت؟؟؟؟؟ قطعا خیر، پس برای جلوگیری از چنین روند وحشتناکی و برای رعایت مصلحت کشور و رفع دغدغه خانواده ها و کشور یکبار باید تکلیف مهریه با مبلغی ریالی رو شن شود و تمام، مگر در موقع دیه به سکه پرداخت می‌شود دیه یک زن؟ . اگر هم مبنا بر آینده زن و تضمین آینده زن مطرح شود بایستی چنین اقدامات و مسعولیت هایی بر عهده خانواده زن باشد نه مرد و شوهر بیچاره، اگر همین زن براثر تصادفی فوت شود و از هستی ساقط شود خانواده اش چقدر دیه خواهند گرفت که شوهر بیچاره فقط برای یک طلاق چندین برابر دیه را بپردازد آنهم عندالمطالبه یا عندالاستطاعه، پس رفع حصر از مهریه باز هم گره گشا نخواهد بود چراکه خانواده ثروتمندان جامعه اینبار متوقف خواهند شد، چون برای یک طلاق و مهریه متضرر خواهند شد با قانون فعلی، وکلا هم با مخالفت برای این مسعله بپا خواهند خواست چون درآمدشان قطع خواهد شد و آخرالامر هم کشورمان بزودی بیک جامعه پیر و کهنسال تبدیل خواهدشد که هر اجنبی براحتی در فکر تعدی برآن خواهد افتاد و همه این مشگلات از برای چیزی است بنام مهریه که براحتی قابل حل بوده است ولی حل نکرده ایم، متاسفانه و صد متاسفانه این مهریه عاملی شده است که خاطر مقام معظم رهبری را هم برای افزایش سریع جمعیت جوان جامعه مکدر نموده است.

  • من

    کجا حبس حذف شده؟! اگر مرد توانایی پرداخت اقساط نداشته باشه که بازهم جلب میشه!!

  • سُها

    اونوقت اگر اقساط پرداخت نشه تکلیف چیه؟! باز حبس یا ضمانت اجرایی نداره؟

  • ناشناس

    خب مشخص نکردن اگر مرد مهریه‌ی قسط بندی شده رو پرداخت نکرد چی میشه؟؟ این الان جوابش نامشخصه.

  • رامین

    سلام با این مصوبه جدید بابت مهریه سرعت وصول وتوقیف اموال مرد نگون بخت سریع تر شده نه تنها مصویه جدید کمکی به مرد بدبخت نکرده بلکه درجا بدونه اینکه بخواد چیزی رو ثابت کنه بااین مصوبه اموالش به فنا رفته مشکل اصلی مردها پرداخت سکه هست اونم تو این مملکت که همه چی در حال افزایش قیمت هست ولی حقوق همچنان در حداقل در ضمن مگه همه مردها ملک واملاک دارن خیلی ها مستاجر هستن تو این اوضاع در زندگی عادی به مشکل خورده تا برسه به خرید سکه نسبه به پرداخت سکه فکری کنین

  • ناشناس

    کاش از 50 تا سکه به بالا شامل 15درصد بشه. این خیلی خوبه

  • مهریه بدع حرفه ای

    اخه بی خرد اخرش چی شد اگه قسط نده میره زندان یا نه؟
    وگر نه که تا همین حالا هم که قانون همین بود پس قانون جدید چیه؟
    بغیر از درصد بندی.

  • ناشناس

    سلام برنمایندگان عزیز . شمارو بخدا قسم کمکمون کنین ماها مجرم نیستیم بخاطر اینکه خود زن نخواسته طلاق گرفتیم ده ساله من سکه میدم تورو خدا سقف رو از 110 سکه به 14 سکه کاهش بدین تا دیگه حکم جلب صادر نشه . پیشنهادات :
    بیست درصد کل مهریه در صورت طلاق و پرونده مختومه
    14سکه عندالمطالبه و مابقی عندالاستطاعه .
    درصورتی که مرد کارمند باشه طبق ماده 96 لطفا کسر از حقوق رو هم با توجه به تورم به یک ششم کاهش بدین
    اخه مردباید بتونه دوباره اجاره خونه بده و بچه دار بشه .با این قانون هزاران مرد کلا تنها و عقیم هستند

  • محمدرضا

    سلام اصلا کلا حق طلاق رو بدین به زن و مهریه رو 14 سکه کنین ما مردان موافقیم اگه زن اهل زندگی نباشه و دنبال کاسبی باشه میره و اگه اهل زندگی باشه با هزار سکه هم نمیره پس شما قانون رو 14 سکه کنین تا زنانی که با سواستفاده دکون کاسبی راه انداختند آبروی زنان با عفت دیگه رو هم نبرن